هک سایت شهرداری تهران را بی پاسخ نخواهیم گذاشت / شهرداری به سمت محله سازی برود / گود برج میلاد به زودی رفع خطر می شود
حجم ویدیو: 106.34M | مدت زمان ویدیو: 00:11:20

مدیریت شهری تهران، این روزها یکی از پر سر و صداترین برهه های زمانی خود را طی می کند. از حمله سایبری به سامانه های شهری گرفته تا جان گرفتن بحث ساختمان های ناایمن . در هر دو مورد به نظر می رسد، بر خلاف درخواست های مکرر اعضای شورای شهر تهران در خصوص روشن شدن مباحث برای شهروندان، مسئولان شهرداری توجه چندانی به این مهم نمی کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدودا سه هفته ای می شود که موضوع منتشر کردن لیست 129 ساختمان ناایمن تهران مطرح شده؛ اما این اسامی، جانب شهرداری تهران به دست مردم نرسیده است؛ هرچند که پر واضح است که کدام ساختمان های ایمنی لازم را دارند و کدام ها نه! 

از سویی دیگر و پس از گذشت بیش از یک هفته از اختلال در سامانه های خدمات رسان شهرداری تهران، جواب مشخص و روشنی به مردم، که خدمت گیرنده از شهرداری هستند داده نشده است. این عدم روشنگری، زمینه را برای پخش شایعه آماده می کند تا جایی که دیگر خبرهای واقعی، جایی در نظر افکار عمومی نخواهند داشت.

شهرداری باید به مردم اطمینان بدهد که از اطلاعات آن ها حفاظت شده است

در این راستا و طی بازدید مهدی عباسی ، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در خصوص این دو موضوع مهم از او خواستیم تا توضیحات مشخصی را ارائه دهد.

عباسی می گوید که در سال 2020 یکی از مهم ترین خطرات شناسایی شده، حملات سایبری است که امروز هم ما همانند سایر کشورها، در گیر آن هستیم. او معتقد است که شهرداری باید در این خصوص اطلاع رسانی درست انجام می داد.

مهدی عباسی در ادامه گفته هایش می افزاید: «شهرداری باید به مردم اطمینان بدهد که از اطلاعات آن ها حفاظت و صیانت شده است و از همه مهم تر، به سرعت خدمت رسانی شروع می شود.»

هک سایت شهرداری به منظور پیوند عدم خدمت رسانی به نارضایتی عمومی بود

او هدف از ایجاد اختلال در سایت شهرداری تهران را ایجاد بی نظمی و آسیب زدن به چرخه خدمت رسانی به مردم تهران قلمداد می کند و می افزاید: «دست خبیثی که این کار را کرده است می خواست تا جریان عدم خدمت رسانی را به یک نارضایتی عمومی پیوند دهد که »

به هکرها درس عبرت می دهیم

مهدی عباسی، در پاسخ به اینکه چند درصد احتمال دارد که این اختلالات در داخل کشور هدایت شده باشد می گوید: «ممکن است فرد یا تیمی که این اقدام را کرده است، از ظرفیت های داخلی استفاده کرده باشد؛ اما چیزی که بر همه روشن است این است که این حمله به دست دشمنان این ملت اتفاق افتاده است. نخبگان ما این اتفاق را بی پاسخ نخواهند گذاشت و درس عبرتی به آن ها خواهند داد تا دیگر از این اتفاقات تکرار نشود.»

اضافه بنا ممنوع است و شورای شهر به جد با این موضوع مخالف

«در برابر هر گونه تخلفی می ایستیم.» این ها را مهدی عباسی می گوید و در همین راستا می افزاید: « اضافه بنا یا اضافه طبقه از نظر شورا و بر اساس قوانین ممنوع است. در برابر هر گونه تخلفی می ایستیم، بر خورد می کنیم و اصرار داریم که این ساختمان ها را به شرایط استاندارد بازگردانیم.»

او در ادامه در پاسخ به اینکه آیا کیفیت مصالح ساختمانی در ایران مطلوب است، می گوید: «در ایران به لحاظ دانش فنی و ساخت، در نقطه ای ایستاده ایم که کیفیت نه تنها در داخل کشور مناسب است؛ بلکه در رقابت با صنایع و تولید کنندگان خارجی نیز یک قدرت محسوب می شود.»

مشکل ساختمان های ناایمن در اجراست

عباسی در پاسخ به اینکه شورای شهر رویکرد جدی در قبال تخلفات ساختمانی دارد و از طرفی معتقد است که کیفیت مصالح ساختمانی مطلوب است؛ بنابراین مشکل ساختمان های ناایمن در چیست؟ می گوید: «مشکل در اجرا داریم. کیفیت مصالح ساختمانی در بازار درجه بندی دارد. من از دانش فنی و توان کشور و تولیدکنندگان صحبت کردم نه از درجه کیفیتی که سازندگان از آن استفاده می کنند. ممکن است سازندگان از مصالح ساختمانی نامرغوب استفاده کنند. این نشان می دهد ضعف در اجرا وجود دارد. طراحی ها در بسیاری از موارد قابل دفاع است، با این وجود در بخشی از پروژه ها، نظارت های شایسته صورت نمی گیرد.»

او معتقد است که در رفع خطر 129 ساختمان پر خطر اضلاع مختلفی از جمله شهرداری، قوه قضائیه ، نیروی انتظامی ، وزارت کار، مالکان و مردم نقش آفرینی می کنند و در ادامه می افزید: «من به عنوان یک عضو شورای شهر که افتخار نمایندگی مردم تهران را دارم، تا لحظه ای که توان داشته باشم در راستای ساخته نشدن ساختمان های ناایمن در شهر گام خواهم برداشت.»

برای بلند مرتبه سازی نمی توان نسخه واحد پیچید

مهدی عباسی در ادامه با اشاره به اینکه ایمنی در ساختمان ها مخصوصا ساختمان های با قدمت بالا، یک کار فرایندی است و باید بر اساس اولویت گام برداشت، می گوید: « بلند مرتبه سازی ، بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی قاعده دارد. با این وجود راه حل بنیادین و تامین مسکن در تهران الزما بلندمرتبه سازی نیست. همانطور که بلند مرتبه سازی می تواند مزایایی داشته باشد، معایبی هم دارد که باید آن را به عنوان یکی از شاخص ها برای تصمیمات در این حوزه مد نظر قرار داد. نفی یا الزام بلند مرتبه سازی درست نیست. نمی توان به طور کلی در خصوص بلندمرتبه سازی صحبت کرد و باید پروژه محور به آن نگریست.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران می گوید: «تهران نقاط قوت زیادی دارد. تهران شهری است که می تواند در برابر شهرهای مدرن دنیا خودش را ارائه دهد و نمره قابل قبولی به دست بیاورد. با همه این ها، ما با یک شهر هوشمند فاصله داریم و باید به این سمت حرکت کنیم. این یکی از راه های برون رفت شهر تهران از مشکلات احتمالی است.»

باید به سمت محله سازی گام برداریم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از لزوم نوسازی و کیفی سازی بافت فرسوده سخن می گوید و می افزاید: «نوسازی به منظور حفاظت از جان انسان ها در برابر حوادث و بلایای طبیعی و کیفی سازی به منظور ساخت ساختمان هایی به لحاظ معماری و اصول شهرسازی، تامین سرانه ها به گونه ای باشد که زندگی در آنجا آرامبخش باشد. درنتیجه شهرداری نباید صرفا به سمت درجاسازی و پراکنده سازی گام بردارد؛ بلکه محله سازی در دستور کار قرار گیرد. توسعه محلی باید به عنوان یک رویکرد در شهرداری تهران پیش گرفته شود.»

عباسی می گوید: « نوسازی در بافت فرسوده در تهران، روندی دارد که می تواند نمره قبول را بگیرد؛ ولی نوسازی با تمام ابعادش باید اتفاق بیفتد و یکی از آن ها تامین سرانه است. هرچند تامین سرانه ها به دلیل تراکم ساختمانی و جمعیتی کار پیچیده ای پیش رو داریم؛ ولی امیدواریم مدیریت فعلی گام های خوب و اساسی در این راستا بردارد.»

مهدی عباسی در ادامه با اشاره در پاسخ به اینکه برنامه شهرداری تهران برای فرونشست، فروچاله و گودهای خطرناک چیست می گوید: «فرونشست، نتیجه مداخلات انسانی است که به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی رخ می دهد. راهکار برای این موضوع، اصلاح الگوی مصرف، بازنگری در طرح ها و طراحی های شهری و اجرای پروژه‌های شهری و تاسیسات شهری با رعایت مباحث مربوط به فرونشست است. امیدواریم با بارش باران این راهکارها موثرتر واقع شود.»

شهرداری تهران فرصتی ندارد که گودهای خطرناک را بلاتکلیف رها کند

او در ادامه در خصوص گودهای پر خطر تهران می گوید: «یکی از گودهای پر خطر تهران، گود برج میلاد است. شهرداری تهران فرصتی ندارد که آن ها را بلاتکلیف رها کند. اگر مالکان آمادگی ندارند پروژه‌ها را اجرا کنند یا پایدارسازی انجام دهند، شهرداری موظف است رفع خطر گودها را پیگیری کند و راهکارهای قانونی هم برای این کار پیش بینی می شود.»

مهدی عباسی در پایان با اشاره به اینکه پروژه گود پر خطر برج میلاد ، به زودی رفع خطر می شود، می گوید: «مشاور، طرح لازم را برای ایمن سازی داد، پیمان کار مشخص شد، تامین منابع صورت گرفت و امروز تجهیز کارگاه انجام شده است. امیدوارم در آینده نه چندان دور بتوانم به شما گزارش دهم که پروژه گود میلاد به طور کامل رفع خطر شده است.»

کدخبر: 790494 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟