52.5 درصد دریافت کنندگان واکسن کرونا، دُز دوم، دُز سوم نزده اند / سطح ایمنی ایرانیان رو به کاهش است

با وجود این که حدود یک ماه است وزارت بهداشت اعلام کرده که افراد 70 سال به بالا و اعضای کادر درمان می توانند برای دریافت دُز چهارم واکسن کرونا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، اما میزان استقبال از انجام نوبت چهارم واکسیناسیون بسیار پایین است. این در حالی است که بخش زیادی از افرادی که دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند، تمایلی برای دریافت دُز سوم واکسن ندارند و آن طور که دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا به رکنا می گوید، در ایامی که شاهد فروکش کردن موج شیوع کرونا در ایران هستیم، واکسیناسیون کرونا در کشورمان نیز به شکل لاک پشتی پیش می رود.

نزدیک 7 میلیون نفر از دریافت کنندگان دُز دوم، دُز اول واکسن را نزده اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که چند هفته ای است کرونا در ایران تا حدود زیادی فروکش کرده، اقبال عمومی به دریافت دُزهای تکمیلی واکسن کرونا در کشورمان نیز به شدت کمتر شده است. یعنی در شرایطی که در مهرماه 1400، روزانه حدود یک میلیون دُز واکسن کرونا در ایران تزریق می شد، اکنون مدت هاست که آمار تزریق روزانه واکسن در کشورمان به کمتر از 50 هزار دُز در روز کاهش یافته است.

در این میان جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در حالی که بیش از 64 میلیون و 500 هزار نفر در ایران دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده اند، اما دُز دوم تنها به حدود 57 میلیون و 800 هزار ایرانی تزریق شده است؛ یعنی حدودا 6 میلیون و 700 هزار نفر از افرادی که دُز اول واکسن را دریافت کرده اند، از تزریق دُز دوم پرهیز کرده اند. همچنین دُز سوم واکسن کرونا نیز به نزدیک 27 میلیون و 500 هزار ایرانی تزریق شده است و این یعنی بیش از 30 میلیون و 300 هزار نفر از افرادی که دُز دوم را دریافت کرده اند، از تزریق دُز سوم واکسن کرونا خودداری کرده اند.

به عبارت دقیق تر، در شرایطی که آمار تزریق نوبت دوم واکسن کرونا در ایران 57 میلیون و 801 هزار و 487 دُز است، آمار تزریق نوبت سوم واکسن کرونا در کشورمان تنها 27 میلیون و 461 هزار و 84 دُز است. یعنی با یک حساب سرانگشتی می توان گفت، 52.5 درصد افرادی که دو دُز واکسن کرونا دریافت کرده اند، تمایلی به تزریق دُز سوم واکسن نداشته اند.

احتمال بروز پیک جدید کرونا با تداوم بی توجهی مردم به تزریق دُزهای تکمیلی واکسن

در همین راستا، دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا ضمن ابراز نگرانی از احتمال شیوع مجدد کرونا در صورت عدم تزریق دُزهای تکمیلی واکسن توسط مردم اظهار داشت: آخرین مطالعات علمی نشان می دهد که فاصله مناسب بین تزریق دُز دوم و سوم واکسن کرونا حدود سه ماه و فاصله مناسب بین تزریق دُز سوم و چهارم حدود شش ماه است. در چنین شرایطی اگر افراد بخواهند دریافت نوبت های تکمیلی واکسن خود را به تاخیر بیندازند، بعید نیست که ایمنی بدن آنها در برابر کرونا کاهش یابد و احتمال ابتلای شدید آنها به کرونا بیشتر شود.

وی افزود: مهمترین عامل کاهش اقبال مردم به تزریق واکسن کرونا، کاهش محسوس آمار این بیماری در کشورمان در ماه های اخیر است. ولی باید توجه داشته باشیم که اگر با استفاده از واکسیناسیون، ایمنی بدن خود را در برابر کرونا تقویت نکنیم، احتمال دارد با شیوع سویه های جدید این ویروس در جهان، مجددا یک پیک خطرناک از کرونا را در کشورمان تجربه کنیم. بنابراین اکنون که شاهد فروکش کردن آمار کرونا در ایران هستیم، بهتر است با تزریق دُزهای تکمیلی واکسن، مقاومت بدن خود را در برابر احتمال ابتلای مجدد به این ویروس بالا ببریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با توجه به این که زمان زیادی از تزریق دُز دوم یا سوم واکسن کرونا به بسیاری از مردم ایران می گذرد، طبیعی است که اکنون سطح ایمنی تعداد زیادی از هموطنان ما در برابر کووید19 پایین آمده است. بنابراین وقتی روند کاهشی کرونا در ماه های اخیر به ما نشان داد که واکسیناسیون گسترده، مهمترین راهکار مقابله با کووید19 است، برای این که نگرانی از بروز پیک جدید کرونا در کشورمان را به حداقل برسانیم، باید تزریق نوبت های تکمیلی واکسن کرونا را جدی بگیریم.

اعضای کادر درمان برای تزریق دُز چهارم واکسن کرونا به مشکل خورده اند

هاشمیان با انتقاد از کاهش محسوس مراکز واکسیناسیون در سطح کشور اظهار داشت: با کم شدن استقبال عمومی نسبت به تزریق واکسن کرونا، شاهد آن هستیم که بسیاری از پایگاه های واکسیناسیون موجود در مراکز درمانی جمع آوری شده اند و اکنون تزریق واکسن کرونا فقط به مراکز بهداشت مناطق مختلف محدود شده است. طبیعتا این مساله، دسترسی مردم به واکسن کرونا برای تزریق دُزهای تکمیلی را کاهش می دهد و به کُند شدن روند واکسیناسیون کرونا در کشورمان دامن می زند.

این فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه ادامه داد: وقتی پایگاه های واکسیناسیون از سطح مراکز درمانی جمع آوری می شود، طبیعی است که بسیاری از اعضای کادر درمان که اکنون باید دُز چهارم واکسن خود را تزریق کنند، برای انجام این کار با مشکل مواجه می شوند. این در حالی است که سه دُز قبلی واکسن کرونا در خود مراکز درمانی به اعضای کادر درمان تزریق می شد، اما حالا کارکنان حوزه درمانی برای تزریق دُز چهارم واکسن باید به مراکزی خارج از محل کار خود مراجعه کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: آخرین مطالعات بین المللی نشان داده است که واکسن های پروتئینی بهترین واکسن های موجود برای مقابله با همه گیری کووید19 هستند و کارآیی این واکسن ها حتی از واکسن های MRNA نیز بالاتر است. در ایران هم واکسن های پاستوکووک، پاستوکووک پلاس و اسپایکوژن از نوع پروتئینی هستند و واکسن های مناسبی برای تزریق به عنوان دُزهای تکمیلی واکسن کرونا محسوب می شوند.

تزریق سه دُز متوالی واکسن سینوفارم اشتباه بود

هاشمیان با تاکید بر این که تزریق سه دُز واکسن سینوفارم به شکل متوالی اشتباه بود، گفت: ما از همان ابتدا که موضوع تزریق دُز سوم واکسن کرونا مطرح شد، تاکید کردیم که افراد برای این که بهترین نتیجه از واکسیناسیون را کسب کنند، باید دُز تکمیلی خود را به صورت mix and match دریافت کنند. یعنی اگر برای دو دُز اول یک واکسن وکتوری یا ساخته شده از ویروس کشته شده را تزریق کرده اند، بهتر است برای دُز سوم یک واکسن پروتئینی یا MRNA تزریق کنند. بنابراین قطعا تزریق سه دُز واکسن سینوفارم به شکل متوالی، امری نادرست تلقی می شود.

 عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: اکنون خوشبختانه پاندمی کرونا در کشورمان به پایان رسیده است، اما این ویروس در ایران هم مانند سایر نقاط جهان هنوز در چرخش است؛ در چنین شرایطی اگر بخواهیم روند تزریق دُزهای تکمیلی واکسن کرونا را همچنان به صورت لاک پشتی پیش ببریم، احتمال دارد اگر سویه جدیدی از کووید19 در جهان شایع شود، مجددا شاهد بروز یک پیک خطرناک کرونا در ایران باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: مطالعات علمی بسیاری نشان داده است که mix and match واکسن ها یعنی تزریق انواع مختلف واکسن کرونا به صورت ترکیبی در نوبت های مختلف، کارآیی واکسیناسیون را برای افزایش سطح آنتی بادی بدن در برابر کووید19 بالا می برد. بنابراین ضمن این که از مردم خواهش می کنیم تزریق دُزهای سوم و چهارم واکسن کرونای خود را جدی بگیرند، از آنها می خواهیم حتما با مشورت پزشکان، یک واکسن با نوع متفاوت نسبت به واکسن های قبلی خود، به عنوان دُز سوم یا چهارم تزریق کنند.

کدخبر: 784274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟