تداوم چادرخوابی همراهان بیماران شهرستانی در اطراف بیمارستان های تهران  + فیلم
حجم ویدیو: 33.18M | مدت زمان ویدیو: 00:04:32

سال هاست که خانواده های بیماران برای درمان عزیزان خود از شهرهای کوچک کشور به کلانشهرهایی مثل تهران، مشهد و شیراز پناه می برند. در چنین شرایطی هم با توجه به کمبود امکانات مناسب اسکان همراهان بیماران در کلانشهرها، بسیاری از خانواده هایی که عزیزان خود را به شهرهای دیگری از جمله تهران می آورند، ناچار می شوند که شب ها در خیابان های اطراف بیمارستان ها یا حاشیه بوستان ها به چادرخوابی بپردازند. این معضل سال های سال است که ادامه دارد و البته در چند سال گذشته مسئولان وزارت بهداشت تلاش کرده اند که با کمک خیران، به ایجاد مکان هایی تحت عنوان همراه سرا برای اسکان موقت همراهان بیماران شهرستانی بپردازند؛ تلاش های که البته ناکافی به نظر می رسد.

چادرخوابی همراهان بیماران شهرستانی در حاشیه بیمارستان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال هاست که به دلیل فقدان عدالت در توزیع امکانات درمانی در سراسر کشور و کمبود شدید بیمارستان های مجهز در بسیاری از شهرستان های ایران، افراد زیادی برای درمان بیماری خود از شهرهای کوچک راهی کلانشهرهایی از جمله شیراز، مشهد و بخصوص تهران می شوند. در این شرایط هم چون مکان اقامتی مناسبی برای همراهان بیماران شهرستانی در تهران و دیگر کلانشهرها تدارک دیده نشده است و متاسفانه با کمبود ظرفیت همراه سراهای خیریه همکار وزارت بهداشت مواجهیم، بخش زیادی از خانواده های بیماران بخصوص در پایتخت کشور، شب هایی را که عزیزان آنها بستری می شوند، در کنار بیمارستان های مرجع یا در حاشیه بوستان های شهرهای بزرگ سپری می کنند. 

این موضوعی است که حدود هشت ماه پیش خبرنگار رکنا با مشاهده عده ای از خانواده های بیماران شهرستانی که شب ها را در حاشیه بوستان لاله تهران می گذراندند، گزارشی از آن تهیه کرد. در آن گزارش دکتر محمدحسین جوادی، رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت به خبرنگار رکنا توضیح داد که از سال 97 به این سو، با همکاری میان اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت، اداره کل سازمان های مردم نهاد و امور خیران سلامت وزارت بهداشت و موسسه خیریه رها، فرآیندی برای اسکان رایگان و موقت خانواده های بیماران در همراه سراها ایجاد شده است که متاسفانه چون بسیاری از خانواده های بیماران از آن خبر ندارند، به همراه سراها مراجعه نمی کنند. 

این در حالی است که ما در روزهای اخیر در حاشیه بیمارستان کودکان مفید در خیابان شریعتی تهران با صحنه ای مشابه مواجه شدیم و تعداد زیادی از خانواده های بیماران شهرستانی را دیدیم که در کوچه کناری این بیمارستان چادر زده اند و برخی از آنها بیش از یک ماه است که در همان وضعیت در خیابان می خوابند و کودکشان در بخش عادی یا مراقبت های ویژه بیمارستان کودکان مفید بستری است. نکته جالب این که تمام خانواده های بیماران، می دانستند که بیمارستان کودکان مفید دارای یک همراه سرای اختصاصی است، اما به دلیل فاصله زیاد این همراه سرا با بیمارستان، کیفیت پایین رسیدگی و نظافت نامناسب آن، اقامت در چادر در کنار خیابان را به حضور در همراه سرا ترجیح می دادند. 

تعداد بیماران اتباع بیمارستان مفید در سه سال گذشته 5 برابر شده

آنچه این بار از همراهان بیماران شهرستانی در بیمارستان کودکان مفید شنیدیم را یک بار دیگر با رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت در میان گذاشتیم و این بار دکتر محمدحسین جوادی به رکنا گفت: روزانه 40 نفر در همراه سرای بیمارستان کودکان مفید اسکان داده می شوند و همچنین تعداد بیشتری از خانواده های بیماران این بیمارستان می توانند با استفاده از سامانه ای که موسسه خیریه رها تدارک دیده است، در سایر همراه سراها اسکان داده شوند. 

وی افزود: در سال های اخیر شاهد افزایش محسوس مراجعه بیماران به بیمارستان های تهران بوده ایم که بخش زیادی از این افراد را بیماران اتباع خارجی تشکیل می دهند؛ به نحوی که در سه سال گذشته، آمار مراجعه بیماران اتباع به بیمارستان مفید حدود 400 درصد رشد داشته است، یعنی تعداد اتباع خارجی که امروز به بیمارستان کودکان مفید مراجعه می کنند، نسبت به سه سال پیش حدود پنج برابر شده است. 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: فضایی که در همراه سراها برای خانواده های بیماران در نظر گرفته می شود، نسبتا مناسب است و همچنین ما در همراه سراها، مقداری تغدیه هم به همراهان بیماران تحویل می دهیم. البته قبول داریم شرایط همراه سراها به گونه ای نبود که در اوج شیوع کرونا بتوانیم خانواده های بیماران را در آن اسکان دهیم، ولی خوشبختانه اکنون شرایط نسبتا خوبی در همراه سراها فراهم شده است که افراد مختلف می توانند از آن استفاده کنند. 

وی با بیان این که همراه سرای بیمارستان کودکان مفید توسط یک نهاد خیریه دایر شده است، اظهار داشت: امکاناتی که در همراه سرای بیمارستان مفید در نظر گرفته شده است، در حد بضاعت یک سیستم خیریه است و خانواده های بیماران باید توجه داشته باشند که وقتی می خواهند به این همراه سرا مراجعه کنند، باید در همین حد توقع داشته باشند. 

در دو سال و نیم گذشته 155 هزار نفر - شب از ظرفیت همراه سراهای آنلاین استفاده کرده اند

جوادی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به ایجاد سیستم رزرو آنلاین همراه سرا توسط موسسه خیریه رها گفت: در دو سال و نیم گذشته بیش از 155 هزار نفر – شب در سه شهر تهران، مشهد و شیراز که بیمارستان های مرجع کشور عمدتا در آنها قرار دارد، از این سیستم استفاده کرده اند. اما طبیعی است وقتی حجم مراجعه کنندگان به بیمارستان های مرجع کلانشهرهای ما زیاد است، بازهم ظرفیت ایجادشده در همراه سراها نمی تواند پاسخگوی نیاز بیماران شهرهای کوچک باشد.

رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: مهمترین راهکار برای حل مشکل همراهان بیماران شهرهای کوچک، این نیست که ظرفیت همراه سراهای کلانشهرها را افزایش دهیم، بلکه ما باید با تکمیل نظام ارجاع در حوزه سلامت و ارتقای سطح خدمات بیمارستان های موجود در شهرستان ها، کاری کنیم که اساسا افراد کمتری برای درمان بیماران خود از مناطق مختلف کشور به کلانشهرها مراجعه کنند.

وی در پایان تصریح کرد: خیران حوزه سلامت کشور در چند سال گذشته کمک‌ های زیادی را در زمینه افزایش ظرفیت همراه سراها و بهبود امکانات آنها به وزارت بهداشت ارائه کرده اند، اما طبیعی است هرچقدر هم که ظرفیت همراه سراها افزایش یابد، بازهم مساله اصلی یعنی لزوم بهبود امکانات درمانی مناطق محروم و توزیع مناسب این امکانات در سراسر کشور حل نمی شود؛ بنابراین ما باید تمرکز اصلی خودمان را بر حل این مساله بگذاریم.

کدخبر: 783366 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟