گزارشی از عملکرد هشتگ کار خیر در سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار رکنا، کسی که معتقد است باید از فرصت کنار هم بودن استفاده کنیم و در حد توانمان دستگیری کنیم و اینکه چه مقداری موفق شویم به جای خود اما تلاش خود را خواهیم کرد.

او می گوید که کار خیر یک نقطه وصل است بین آدم هایی که اختلاف هایشان بیشتر از اشتراکات آن ها بوده؛ اما اصولی که توانسته آن ها را دور یک سفره جمع کند، انسانیت و اخلاق است. تمسک به همین دو موضوع می تواند جامعه را به جامعه آرمانی تبدیل کند.

این فرد محسن بیات زنجانی ، فرزند آیت الله بیات زنجانی مرجع تقلید بوده که دو سالی است، کار خیر را در توییتر و اینستاگرام آغاز کرده و هربار با یک فراخوان مبلغی را برای افراد جمع آوری می کنند. یک روز پدری ۳۸ ساله‌ی محکوم به قصاص را که ۸ سال در زندان گنبد بوده و قرار بر این می شود تا مدت دیگری حکمش اجرا شود، نجات می دهد. یک روز رهن منزل خانم‌ سرپرست خانواری در داراب را تامین می کند یک روز رهن منزل پدری را فراهم می کند که در جریان کار، هم نابینا شده و هم بخشی از شنوایی‌اش را از دست داده است و یک روز نیز مردم را از زندان آزاد می کند که 20 سال در زندان بوده و دخترش با گریه می گوید می تواند بالاخره پدرش را بغل کند.

همه این ها تنها بخش کوچکی از فعالیت ها و کمک هایی بود که محسن بیات زنجانی با همراهی مردم انجام داده است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که گرچه شرایط کشور خوب نیست؛ اما هنوز هستند افرادی که حضورشان باعث روشن شدن چراغ امید می شود.

مسئله ای که در این میان نیز بسیاری جالب توجه بوده و حتی کاربران در فضای مجازی نیز به آن تاکید کرده اند. واریزهای ۱۰۰ هزار تومان و کمتر بخش قابل توجهی از مشارکت‌ها را در کار خیر تشکیل می‌دهند؛ یعنی بسیاری از مشکلات بزرگ مثل دیه، تهیه رهن منزل و... با همین ١٠٠، ۵٠، ، ٨٠ و... هزار تومان هایی که افراد واریز میکنند حل می‌شود.

گزارشی که ارائه می‌شود، عملکرد هشتگ #کارخیر در سال ۱۴۰۰ شمسی‌ست؛ گرچه گزارش‌های ماهانه به‌صورت تفکیک شده مدتی برای بعضی عزیزان و سپس به‌صورت عمومی منتشر شدهاست؛ لیکن تجمیع این گزارش هم به‌صورت یک‌جا تقدیم می‌شود.

مطابق آنچه در جدول پیوست آمده، در طول سال گذشته مجموعا ۲۰،۶۸۱ مورد کمک صورت گرفته؛ این کمک‌ها اعم از کلی و جزئی بوده و این عدد همه‌ی موارد را در برمی‌گیرد. از این تعداد کمک، بخشی به‌صورت ثابت و ماهانه و بخشی یک‌باره بوده است.

جدول 3

در مجموع در طول سال گذشته ۱۴/۹۲۲/۰۷۶/۵۹۵ تومان هزینه شده که از این مبلغ بیش از یک‌سوم آن یعنی (۵/۶۱۹/۹۷۵/۵۶۹ تومان) مشخصا از محل #وجوهات‌شرعی و الباقی از محل واریزها به‌حساب معرفی‌شده برای #کارخیر هزینه شده است.

بالاترین بودجه‌ به موضوع رهن‌واجاره‌ی منزل اختصاص یافته که ۲۴۱ خانواده را تحت پوشش قرار داده و مبلغ ۳/۲۷۷/۰۳۹/۰۰۰ برای این موضوع در نظر گرفته شده است؛ و بالاترین تعداد کمک صورت گرفته به موضوع توزیع نان و مواد غذایی اختصاص داشته که ۹،۱۹۳ خانواده را پوشش داده است.

جدول 2

 

 

جدول 1

مطابق نمودار، بالاترین میزان مشارکت در #کارخیر در مردادماه ۱۴۰۰ رخ داده که بیش از ۵ هزار واریز به حساب #کارخیر در این ماه ثبت شده است و نیز در این ماه بالاترین موجودی حساب کارخیر نیز ثبت شده که در نمودار ریز آن مشخص است.

جدول 4

 

توضیح این نکته ضروری‌ست که این گزارش با بعضی از گزارش‌های ماهانه تفاوت‌هایی دارد که یکی از دلایل آن پرداخت‌هایی‌ست که بعد از ساعات ارائه‌ی گزارش ماهانه در تایملاین صورت گرفته و در جداول ارائه شده‌ی پیشین ثبت نشده ولی اینجا به آن‌ها اشاره شده است.

کدخبر: 782211 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟