سمیه رفیعی : سازمان محیط زیست اشتباهات فاحشی در حفاظت از یوزپلنگ ایرانی دارد / احتمال احضار سلاجقه به مجلس

در شرایطی که حدود دو هفته پیش یکی از توله های یوزپلنگ ایرانی متولدشده در پارک ملی توران تلف شده بود، صبح امروز مسئولان سازمان محیط زیست خبر تلف شدن دومین توله یوزپلنگ آسیایی را دادند. در این میان با توجه به ابهامات زیادی که در زمینه نگهداری از توله های یوز ایرانی وجود دارد، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از احضار احتمالی علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست به فراکسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس برای پاسخگویی درباره این ابهامات خبر داد. 

تلف شدن دومین توله یوزپلنگ ایرانی 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که عصر روز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، یک قلاده یوزپلنگ آسیایی به نام «ایران» توانسته بود در شرایط اسارت سه توله یوز را به دنیا آورد، در روز ۱۴ اردیبهشت یکی از توله ها تلف شد و صبح امروز ۲۸ اردیبهشت نیز سازمان محیط زیست خبر تلف شدن توله دوم را اعلام کرد.

توله دوم در حالی تلف شده است که حال توله سوم هم خوب نیست و آن طور که حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفته است، صبح امروز این دو توله به دلیل مشکلاتی که در دفع پیدا کرده بودند، با نظر متخصصان از پارک ملی توران در استان سمنان به یک کلینیک تخصصی دامپزشکی به تهران منتقل شدند و متاسفانه توله دوم در راه تهران تلف شد. در حال حاضر توله سوم در کلینیک تخصصی زیر نظر متخصصان قرار دارد.

در این میان اما در حدود سه هفته ای که از زایمان یوزپلنگ ایرانی در شرایط اسارت می گذرد، اتفاقات ناگواری برای «ایران» و توله هایش رخ داده است که از جمله آن می توان به اشتباه در تعیین جنسیت توله یوزها اشاره کرد. همچنین برخی کارشناسان حیات وحش معتقدند تعجیل در سزارین ایران و صبر نکردن کافی برای انجام زایمان طبیعی، منجر به آن شد که «ایران» توله های خود را نشناسد و به آنها شیر ندهد. به همین دلیل است که سه توله یوز به صورت دستی تغذیه می شدند که متاسفانه تا کنون دو توله یوز تلف شده اند.

کمیته حقیقت یاب محیط زیست نتایج تحقیقات خود را به مجلس ارائه دهد 

در همین راستا، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن ابراز تاسف از تلف شدن توله یوز دوم گفت: قرار بود که آقای سلاجقه به عنوان رئیس سازمان محیط زیست کشور یک کمیته حقیقت یاب را برای بررسی علت فوت توله یوز اول تشکیل دهد و حالا به نظر می رسد که این کمیته باید به بررسی علت تلف شدن توله دوم و اساسا وضعیت نامناسب نگهداری از توله یوزها بپردازد.

وی افزود: بهتر است که نتایج تحقیقات کمیته حقیقت یاب سازمان محیط زیست، به مجلس ارائه شود تا ما هم در جریان روند رسیدگی به وضعیت توله یوزها قرار بگیریم. البته با توجه به تلف شدن دو توله یوز و حساسیت مساله یوزپلنگ ایرانی، احتمالا کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، آقای سلاجقه را برای پاسخگویی احضار خواهد کرد. 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: ما نظرات خود در راستای نجات یوزپلنگ های ایرانی را به سازمان محیط زیست اعلام کرده ایم، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که این سازمان از نظرات تخصصی کارشناسان برای بهبود وضعیت یوزپلنگ ها استفاده نمی کند.

استفاده نکردن سازمان محیط زیست از نظرات متخصصان داخلی و خارجی 

رفیعی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست در مساله زایمان و نگهداری یوزپلنگ ایرانی به اندازه کافی از دانش کارشناسان داخلی و خارجی بهره نبرده است و بهتر بود که این سازمان متخصصان بهتر و بیشتری را در این زمینه به کار می گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست در زمینه زایمان و نگهداری از یوزپلنگ ایرانی اشتباهات فاحشی داشته است که بعدا درباره جزئیات آن صحبت خواهم کرد.

کدخبر: 781733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟