ایجاد موزه های خیابانی با هدف ترویج موزه گردی / موزه های منطقه ای به کمک کمبود فضای موزه ها می آیند + صوت
حجم ویدیو: 45.44M | مدت زمان ویدیو: 00:06:13

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، لزوم جذب گردشگر داخلی به موزه ها، یکی از مواردی است که توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را می طلبد. در این راستا، یکی از راه هایی که می تواند آثار باستانی و اشیاء تاریخی موزه ها را به مردم معرفی کند، ایجاد ماکتی از آن ها در کلان شهرها و ترغیب مخاطب به بازدید از نمونه واقعی آن است. این مهم، حمایت شهرداری ها و همراهی وزارت میراث فرهنگی را می طلبد. 

تفاهم نامه وزارت میراث فرهنگی با شهرداری به زودی اجرا خواهد شد

مرتضی ادیب زاده، سرپرست اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی در گفت‌وگو با رکنا در پاسخ به اینکه چرا ماکتی از اشیاء موزه ها در سطح شهر به نمایش گذاشته نمی شود تا علاقه مندان بتوانند آن ها را ببینند و به بازدید از نمونه واقعی آن ترغیب شوند، گفت: «خوشبختانه شهرداری ها همکاری خوبی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دارند. این طرح باید جزء برنامه ریزی و مدیریت شهری قرار گیرد. خوشبختانه در شهری مثل تهران، شهرداری در این زمینه تعامل خوبی با ما داشته است. به نمایش گذاشتن ماکتی از اشیاء موزه ها، مربوط به حوزه سازمان زیباسازی است. همچنین آن ها می توانند با طراحی تابلوها و بیلبوردهای مرتبط با معرفی موزه ها و اشیاء آن، با ما همکاری داشته باشند.» 

وی افزود: «ما طی جلسه ای که با شهرداری تهران داشتیم، تفاهم نامه همکاری را تنظیم و در این کلان شهر به صورت پایلوت برای موارد بسیار متعددی از جمله توسعه بافت ها، بناهای تاریخی و موزه ها در این تفاهم نامه انتخاب کردیم. این موارد به تفصیل مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته اند و به زودی اجرا خواهند شد.»

اشیاء مخازن موزه ها با اشیاء ویترین ها جا به جا می‌شوند

یکشنبه همین هفته بود که طی بازدید سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موضوع کم بودن فضا برای به نمایش گذاشتن 350 هزار قطعه تاریخی در موزه ملی مطرح شد. او اعلام کرد که در این موزه، 32 هزار قطعه تاریخی ارزشمند در معرض دید عموم است و با رعایت برخی پروتکل ها می توان امکان نمایش اشیاء مخازن موزه ملی را در سراسر کشور مهیا کرد.

مرتضی ادیب زاده، با اشاره به بازدید اخیر سید عزت الله ضرغامی و موضوع کم بودن فضا برای اشیاء تاریخی گفت: «در تمام کشورهای دنیا همواره تعدادی از اشیاء در مخازن نگهداری و تعدادی در فضای بازدید عمومی موزه ها به نمایش گذاشته می شوند. این اشیاء در نوبت های مختلف وارد ویترین ها و مجددا تعدادی از آن ها به مخازن باز گردانده می شوند. ساختمان موزه ملی ایران، بر اساس تعداد، حجم اشیاء و نیاز جامعه در آن دوران ساخته شده است. با این وجود تا کنون بیش از 80 سال کاوش باستان شناسی داشتیم و حجم زیادی از اشیاء حاصل از کاوش های مختلف در سراسر ایران اشیا شاخص به موزه ملی منتقل شده است.»

موزه های منطقه ای به کمک کمبود فضای سایر موزه ها می آیند

وی افزود: «264 موزه زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و عمده آن ها، باستان شناسی و مردم شناسی هستند. مجموعه‌ موزه ای بزرگی در کشور نیاز داریم تا جوابگوی حجم بالای اشیاء، آثار و مواد فرهنگی باشد. در همین راستا در سطح کشور موزه های منطقه ای را طراحی کردیم که تعدادی از آن ها افتتاح شدند و مابقی در شرف افتتاح هستند. برای مثال موزه منطقه ای خوزستان در شهر اهواز می تواند تعداد زیادی از اشیاء را در بر گیرند و و مخاطبان برای بازدید از آن ها مراجعه کنند.»

با تامین اعتبار موزه ملی ایران توسعه می یابد

او با اشاره به اینکه در ایران، موزه های استانی، شهری، محلی و حتی موزه های روستایی وجود دارد، گفت: «موزه های منطقه ای نیاز ما را در استان ها بر طرف می کنند؛ اما لازم است که در کنار مجموعه موزه ملی ایران به فکر توسعه آن نیز باشیم. طرح هایی قبلا برای این مهم تهیه شده است و امیدواریم به زودی با تامین اعتبار، موزه ملی ایران را توسعه داده شود.» 

سرپرست اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی با اشاره به اینکه اولویت اداره کل موزه ها تکمیل پروژه های نیمه کاره است، گفت: «باید کیفیت موزه های موجود را ارتقا دهیم بعد به سراغ احداث موزه جدید برویم. طی یکی دو سال آینده، تمام موزه های منطقه ای نیمه تمام تکمیل خواهد شد. در حال حاضر تمام مخازن نگهداری اشیاء تجهیز و به روزرسانی شده اند و ایمنی آن ها ارتقا یافته است. همچنین مخازن جدیدی نیز در دست احداث داریم. لازم است مخازن امن موزه ها به سطح بالای استاندارد اموال فرهنگی و تاریخی دست پیدا کند.»

وی همچنین افزود: «بعد از افتتاح موزه های منطقه ای و آماده شدن شرایط آن ها برای پذیرش اشیاء، قطعا برنامه ریزی می کنیم تاجا به جایی اشیاء متعلق به آن حوزه فرهنگی جغرافیایی  انجام شود.»

امسال افزایش قیمت بلیت موزه نداشتیم و نداریم

وی گریزی به کمبود بوجود و اعتبار در این وزارتخانه زد و تاکید کرد: «همواره در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش کردیم که سطح کیفی موزه ها را با اعتبارات ملی و استانی بالا ببریم.»

ادیب زاده گفت: «در سال های اخیر، فرهنگ موزه‌گردی وارد برنامه خانواده ها شده است. در همین راستا هزینه بلیت موزه ها در ایران بسیار پایین است و با رقم 4 یا 5 هزار تومان می توان از بسیار ی از آن ها بازدید کرد. همچنین امسال هیچ افزایش قیمت بلیت نداشتیم و تا پایان سال نیز برنامه ای برای این کار نداریم.»

از موزه های روستایی، محلی و بخش خصوصی حمایت بیشتری می شود

ادیب زاده در پایان با اشاره به اینکه این اداره کل برای سالجاری در نظر دارد زیرساخت های لازم برای موزه های مجازی را کیفیت بخشد گفت: «با کیفیت بخشی می توان دسترسی مردم در سراسر دنیا به موزه هایمان تسهیل کنیم. فعال شدن بیشتر موزه های مجازی باعث می شود مردم بتوانند ارتباط بیشتری با موزه ها بگیرند. باتوجه به اینکه ارتقاء کیفی در اولویت این اداره کل است، کمتر به سراغ ایجاد موزه جدید می رویم و سعی می کنیم از موزه های روستایی، محلی و بخش خصوصی حمایت بیشتری کنیم تا با توسعه آن ها، وضع موجود را ارتقا داده شود.»

کدخبر: 773018 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟