امضا طلایی های دولت روحانی، یک شبه میلیاردر شده های امروز  / جامعه، نمایشگاه تبعیض شده است

مدتی است ویدئوهایی در فضای مجازی بازنشر می شود که برخی از افراد اقدام به آسیب رساندن به خودروهای گران قیمت می کنند یا با آمار افزایش یافته آسیب رسانی به همدیگر در جامعه مواجه هستیم.

به گزارش رکنا، مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با رکنا، گفت : بروز فاصله و اختلاف طبقاتی و تبعیض های اجتماعی ناشی از رشد ناگهانی مالی در جامعه آثار و علایم ویژه ای دارد که بعضی از آنها در دو ماه اخیر ملاحظه شده و اگر اوضاع ادامه پیدا کند بیشتر هم خواهد شد.

وی افزود: آتش زدن یک خورو مدل بالا و گران قیمت ، پرتاب بلوک سیمانی به بعضی از خودرو ها و قتل دو شهروند در ظرف دو ماه ، حدود 40 یا 50 مورد تخریب خودرو های مدل بالا ، خارجی و شیک در جامعه به عنوان یک تهدید اجتماعی ارزیابی می شود.

این کارشناس و رفتار شناس ادامه داد: از نگاه رفتار شناسی اجتماعی، احساس تبعیض از سوی برخی از افراد که حتی توان خرید و سوار شدن یک دوچرخه را ندارند، بذر اینگونه حرکات را می کارد.

وی افزود: در جامعه مشاهده می کنیم که یک جوان 20 یا 24 ساله اتوموبیل چند میلیاردی سوار شده که معلوم نیست پدرش آن را از چه راهی به دست آورده، قطعا رانت خواری و روش های نادرست مالی و اقتصادی به بعضی از افراد چنین اجازه ای می دهد، اما وقتی که یک جوان تحصیل کرده نمی تواند یک موتور برای خود بخرد و به محل کار و زندگی خود برود این احساس تبعیض رفته رفته فرد را به طرف جنون آنی و تصمیمات انتقام جویانه هدایت می کند.

ابهری بیان کرد: در دولت گذشته بسیاری از افراد دارنده های امضاهای طلایی و درآمد های غیرقانونی و غیر شرعی ناگهان در عرض چند روز به خانه های چند میلیاردی ، ویلاهای آنچنانی و خودرو های چند میلیاردی دست یافته اند، در حالی که اگر صد سال تلاش می کردند نمی توانستند یکی از آنها را تهیه کنند و وقتی یک جوان که کفش در پای خود ندارد چنین منازلی را مشاهده می کند، قدرت تحلیل منطقی از رویدادهای اجتماعی ندارد ناگهان دچار عوارض روانی و عصبی می گردد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر جامعه ما، نمایشگاه تبعیض ها و اختلاف طبقانی بسیار وحشتناک است که نتایج آن در چنین رفتار هایی ملاحظه می شود. اگر یک کارمند بیشترین حقوق دولتی را هم دریافت کند در طول عمرش چقدر می توان پس انداز کند که یک ویلای آنچنانی بخرد؟ رانت خواری، ویژه خواری ، اختلاص ، سواستفاده های کلان از دسترنج مردم در حالی که بسیاری از آنها توان خرید گوشت و مرغ برای خانواده خود ندارند اما مشاهده می کنند بهترین قسمت مرغ و جوجه برای سگ های بعضی افراد خریداری می شود از نظر رفتارشناسی دچار تنش رفتاری و خلاء منطق گشته و ممکن است دست به هر کاری بزنند.

وی در پایان گفت: در سه چهار ماه اخیر که برخورد منظم با اینگونه افراد آغاز شده است ، تب تبعیض اندکی فروکش کرده که باید روند آن سرعت یابد و گرنه باید منتظر حوادث عجیب  و تلخ تر از صحنه های دیده شده باشیم.

کدخبر: 762603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟