کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی نیروهای مسلح / فرصت یک ماهه مجلس برای افزایش سهم دختران

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح یک نهاد وابسته به وزارت دفاع است که مسئولیت تمام امور مربوط به بیمه و حقوق بازنشستگی نیروهای لشکری را برعهده دارد. سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در هشت ماه گذشته اقدام به کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی کرده است. سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با تغییر آیین نامه داخلی خود و نه براساس قوانین موجود اقدام به انجام این کار کرده است. ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که این اقدام سازمان تامین نیروهای مسلح غیرقانونی بوده است. او گفت که سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نه تنها باید آیین نامه داخلی خود را منطبق بر قوانین موجود اصلاح کند و سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی را به شرایط سابق بازگرداند، بلکه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح باید مابه‌التفاوت مستمری پرداختی به این دختران در هشت ماه گذشته با آنچه در قانون مشخص شده است را نیز به عنوان معوقه به این دختران بپردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود هشت ماه است که سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به شکل محسوسی کاهش یافته است. ماجرا از این قرار است که وقتی یک پدر بازنشسته نیروهای مسلح فوت می کند، حقوق بازنشستگی او بعد از مرگ به همسر و دخترانش تعلق می گیرد، البته به شرط این که دختران، مجرد، بیوه یا مطلقه باشند و هیچ منبع درآمد دیگری هم نداشته باشند.

در چنین شرایطی به طور مثال وقتی یک بازنشسته نیروهای مسلح که یک همسر و یک دختر مجرد دارد، از دنیا می رود، 50 درصد حقوق بازنشستگی او به دختر و 50 درصد دیگر به همسرش تعلق می گیرد. اما حدود هشت ماه است که سهم دختران در این شرایط از 50 درصد به یک سوم کاهش یافته و همین مساله منجر به اعتراض بسیاری از فرزندان بازنشستگان مرحوم نیروهای مسلح شده است.

همچنین وقتی در این شرایط، مادر دختر هم بعد از پدر او فوت می کند، سهم مادر از حقوق بازنشستگی به طور کامل قطع می شود و هیچ مبلغی از سهم مادر به دختری که هنوز زنده است، پرداخت نمی شود. این مساله که البته مطابق آیین نامه های رسمی است، بازهم مورد اعتراض دختران مرحوم بازنشستگان نیروهای مسلح قرار دارد و آنها معتقدند که بعد از فوت مادرانشان بازهم سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح باید بخشی از سهم مادران از حقوق پدران را به آنها پرداخت کند.

فرصت یک ماهه مجلس به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای افزایش سهم دختران

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با رکنا در این باره اظهار داشت: متاسفانه حدود هشت ماه است که سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی در سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح کاهش یافته است و ما هم در این مدت پیرو تماس هایی که مردم با ما داشتند، این مساله را از مسئولان سازمان مربوطه پیگیری کردیم. یعنی ما حدود یک ماه پیش نتیجه گزارشاتی را که از مردم دریافت کردیم به مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تحویل دادیم و از آنها خواستیم که مساله را بررسی کنند.

وی افزود: قطعا کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح قانونی نبوده است و دوستان براساس آیین نامه داخلی خودشان اقدام به کاهش این سهم کرده اند. البته این مساله برای همه دختران بازنشستگان مرحوم نیروهای مسلح رخ نداده، اما بازهم مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در جلساتی که با ما داشتند، پذیرفته اند که این مساله به صورت مصداقی برای چند نفر رخ داده است.

نماینده مردم گرمی و دشت مغان در مجلس ادامه داد: مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از مجلس حدود یک ماه فرصت خواسته اند که آیین نامه داخلی خودشان را اصلاح کنند و به تطبیق این آیین نامه با قوانین موجود بپردازند. در قوانین موجود هم سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی بیشتر از ارقامی است که هم اکنون توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به دختران پرداخت می شود.

مجلس در همین هفته نتیجه فرصت یک ماهه را از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح پیگیری می کند

اسماعیلی با بیان این که فرصت یک ماهه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای اصلاح آیین نامه مربوط به پرداخت سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی رو به پایان است و در همین هفته ما از مسئولان این سازمان مساله را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم در آینده ای نزدیک این سهم به رقم تعیین شده در قانون بازگردد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: تعداد کل دخترانی که در هشت ماه گذشته سهم آنها از حقوق بازنشستگی پدران متوفی خود کاهش پیدا کرده، در حدود چند صد نفر است، ولی ما در مجلس معتقدیم که حتی حق یک نفر هم نباید تضییع شود و وظیفه نظارتی مجلس ایجاب می کند که حتما از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بخواهد که سهم این دختران را برابر آیین نامه های قانونی بپردازد.

وی در ادامه تاکید کرد: بعد از اصلاح آیین نامه توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، قطعا سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی به ارقام سابق بازمی‌گردد و همچنین مسئولان این سازمان باید طبق قانون، مابه‌التفاوت مستمری پرداختی به این دختران در هشت ماه گذشته با آنچه در قانون مشخص شده است را به عنوان معوقه به آنها بپردازند.

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نظارت خود را تشدید کند تا دختران طلاق صوری نگیرند

در این میان البته به نظر می رسد یکی از دلایل مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای کاهش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی، سوء استفاده هایی باشد که برخی افراد از این مساله انجام داده اند؛ به طور مثال، بعضا مواردی دیده شده است که دختران بازنشستگان مرحوم نیروهای مسلح برای برخوداری از حقوق پدران خود، به صورت صوری طلاق گرفته اند تا بتوانند این حقوق را از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بگیرند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به این مساله تاکید کرد: ما معتقدیم که بعد از اصلاح آیین نامه توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، مردم باید به شکلی صحیح از این آیین نامه استفاده کنند و دست به سوء استفاده نزنند. البته سوء استفاده هایی که به صورت موردی اتفاق افتاده است، نباید به بهانه ای برای کاهش سهم تمام دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی تبدیل شود، بلکه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح باید نظارت های خود را به حدی تشدید کند که دیگر شاهد وقوع تخلفاتی از این دست نباشیم.

وی در پایان تصریح کرد: درخواست دختران بازنشستگان مرحوم نیروهای مسلح برای این که بعد از فوت مادران آنها، سهم مادران از حقوق پدران نیز به آنها تعلق بگیرد، نیاز به بازنگری مجدد در قانون دارد. البته با وجود این که از نظر ما این درخواست، منطقی است، اما با توجه به این که این مساله نیاز به قانون نویسی مجدد توسط مجلس دارد و صرفا با اصلاح آیین نامه توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اتفاق نخواهد افتاد، بعید است که در آینده نزدیک شاهد تعلق سهم مادران از حقوق پدران متوفی به دختران آنها بعد از فوتشان باشیم.

کدخبر: 749710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟