سالانه نزدیک 3هزار کودک در ایران مبتلا به سرطان می شوند/ وزارت بهداشت آمار دقیق ارائه نمی کند

به گزارش رکنا، مطالعه مهم پژوهشگران ایرانی که بر اساس آخرین داده‌های ملی ثبت سرطان مبتنی برکل جمعیت کشور (با پوشش صد در صدی) صورت گرفته، افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان در سال ۲۰۲۵ /۱۴۰۴ در مقایسه با دهه پیش از آن را پیش بینی کرده است.

طبق آماری که استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران داده بوده است؛ پیش بینی می‌شود تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان در ایران از ۱۱۲ هزار مورد ثبت شده سرطان‌ها بدون محاسبه سرطان پوست در سال ۹۵ به ۱۶۰ هزار مورد پیش بینی شده در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد که این میزان، افزایش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

سالانه بین 2500 تا 3000 کودک سرطانی زیر 15 سال در ایران

 دکتر حسن ابوالقاسمی، رییس انجمن خون و سرطان ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص آمار سرطان کودکان گفت: متاسفانه وزارت بهداشت هیچ وقت آمار رسمی و دقیقی از کودکان مبتلا به سرطان ارائه نکرده است و ما ثبت دقیق سرطان کودکان را در ایران نداریم. آمار ها صرفا بر اساس شواهد و کار های مطالعاتی که در انجمن ها و موسسه خیریه محک انجام گرفته به دست می آید. سالانه بین 2500 تا 3000 کودک سرطانی زیر 15 سال در ایران داریم.

وی با بیان اینکه از نظر تحقیقات ما آمار سرطان تفاوتی نسبت به قبل نداشته، افزود: بنابراین امکان اینکه ما متوجه شویم آمار سرطان در کشور هر سال نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته است وجود ندارد و اگر آماری هم داده می شود دقیق نیست.

سرطان خون  و مغز شایع ترین بین کودکان

رییس انجمن خون و سرطان عنوان کرد: شایع ترین سرطان در میان کودکان سرطان خون و بعد از آن سرطان مغز ( سلسله اعصاب مرکزی) است. ژنتیکی بودن سرطان به این معنی نیست که ابتلا به سرطان در کودکان ارثی باشد و باید بدانیم درصد ارثی بودن سرطان در کودکان بسیار کم است. دلیل سرطان های کودکان موروثی نبوده و بیشترین علت آن تغییراتی است که در ژن ها در زمان های مختلف قبل و بعد از تشکیل نطفه اتفاق می افتد. هدف از درمان سرطان در کودکان، معالجعه قطعی و طول عمر طبیعی است.

وی با بیان اینکه ما باید مراکز جامع ای برای درمان سرطان داشته باشیم تا تحقیقات صورت گیرد، گفت: سرطان یک مقوله پیچیده ای است که نیاز به کار جمعی دارد و باید علمی روی آن کار کرد. این نیازمند یک نظامی است که خیلی روی آن کار نشده است. البته برای سرطان کودکان سال ها تلاش شده و متخصصان زیادی تربیت شده اند. اکنون نیز 150 فوق تخصص در تمام استان ها در دسترس است. همچنین از نهاد های خیریه کمک های خوبی شده و دولت هم مخارج خوبی داده است، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

افزایش آمار سرطان در ایران سالمند

ابوالقاسمی در خصوص آمار کلی سرطان در ایران گفت: آمار کلی سرطان به خاطر بالا رفتن سن در ایران و کاهش امید به زندگی طبیعتا باید افزایش داشته باشد، چون بسیاری از سرطان ها در سن های بالا اتفاق می افتد پس به طبع هر چه سن بیشتر باشد و بیماری های عفونی و غیر عفونی کنترل شود، انتظار داریم آمار سرطان هم بالا رود. اما در سرطان کودکان اینطور نیست و ما شواهدی نداریم که این آمار رو به افزایش باشد. البته نظام ثبت درستی هم برای آمار مبتلایان به سرطان کودکان نداریم.

شایع ترین سرطان ها

وی در خصوص شایع ترین سرطان ها گفت: در آقایان؛ معده، پروستات، روده بزرگ و در خانم ها؛ سرطان معده، سینه جز شایع ترین سرطان ها است.

کدخبر: 746837 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟