دکتر جماعتی: احتمال ورود "مولنوپیراویر" به پروتکل درمانی کشور / توقف پاندمی با قرص های ضد کرونا و واکسیناسیون گسترده + فیلم
حجم ویدیو: 40.54M | مدت زمان ویدیو: 00:05:31

مولنوپیراویر یکی از اولین داروهای خوراکی ضد کروناست که اخیرا مجوز مشروط مصرف آن توسط سازمان ملی تنظیم مقررات دارویی بریتانیا صادر شده است. همچنین احتمالا به زودی سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف مولنوپیراویر را صادر خواهد کرد. مولنوپیراویر یک قرص ضد ویروس است که با ایجاد اختلال در کدهای ژنتیکی کووید-19 تا 50 درصد احتمال بستری یا مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد. دکتر حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از احتمال ورود مولنوپیراویر به پروتکل درمانی کشور خبر داد. او البته تاکید کرد که کمیته علمی کشوری کرونا برای وارد کردن مولنوپیراویر به پروتکل درمانی، منتظر اعلام نظر نهایی بخش درمان این کمیته است.

مولنوپیراویر چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر خبر تایید مجوز مشروط مصرف «مولنوپیراویر» یا همان قرص ضد کرونا برای درمان بیماران مبتلا به کووید-19 توسط سازمان ملی تنظیم مقررات دارویی بریتانیا به تیتر اول رسانه های حوزه سلامت جهان تبدیل شده است.

ماجرا از این قرار است که شرکت داروسازی آمریکایی «مرک» که در یک سال گذشته روی ساخت دارویی خوراکی برای درمان بیماران کرونایی فعالیت کرده، توانسته است کپسولی را بسازد که تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف آن خطر بستری شدن یا مرگ بر اثر ابتلا به کووید-19 را به میزان 50 درصد کاهش می دهد.

البته باید توجه داشت که پیش از این از کپسول «مولنوپیراویر» برای درمان بیماری آنفلوآنزا استفاده می شد و حالا با تغییر اندکی در ساختار این دارو که در حقیقت از همان داروی «فاویپیراویر» مشتق شده است، این کپسول به دارویی تبدیل شده که می تواند با ایجاد اختلال در کدهای ژنتیکی ویروس، تا حد زیادی به درمان بیماران کرونایی کمک کند. در این میان، چند شرکت ایرانی نیز اخیرا در تولید آزمایشگاهی «مولنوپیراویر» موفق شده اند و رایزنی هایی برای ورود این دارو به پروتکل درمانی کرونا با تولید آن در داخل کشور آغاز شده است.

مولنوپیراویر تا 50 درصد از بستری شدن جلوگیری می کند

دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، امروز در حاشیه جلسه کمیته علمی کرونا در جمع خبرنگاران با اشاره به احتمال ورود داروی «مولنوپیراویر» به پروتکل درمانی کرونا عنوان کرد: اخیرا مطالعاتی درباره «مولنوپیراویر» در جهان انجام شده و ثابت شده است که استفاده از این دارو برای درمان بیمارانی که در پنج روز اول بیماری کرونا قرار دارند و زمینه های احتمال پیشرفت بیماری در آنها وجود دارد، یعنی به مسائلی از جمله بیماری های قلبی، عروقی، فشار خون، دیابت، سن بالا و اختلال سیستم ایمنی مبتلا هستند، می تواند تا 50 درصد از احتمال پیشرفت بیماری و بستری شدن این افراد در بیمارستان جلوگیری کند.

وی افزود: با توجه به مطالعات علمی مختلف، می توان گفت هم اکنون استفاده از «مولنوپیراویر» می تواند به عنوان یکی از درمان های موجود برای کرونا تلقی شود. البته ما برای وارد کردن این دارو به پروتکل درمانی کشور، منتظر اعلام نظر نهایی بخش درمان کمیته علمی کشوری کرونا هستیم. همچنین سازمان بهداشت جهانی هم هنوز نظر قطعی خود درباره «مولنوپیراویر» را اعلام نکرده است.

تولید مولنوپیراویر در ایران

جماعتی با بیان این که تعدادی از شرکت های ایرانی در حال تولید «مولنوپیراویر» هستند، اظهار داشت: اخیرا تعدادی از شرکت های داخلی توانسته اند داروی خوراکی کرونا را سنتز کنند و حتی یکی از شرکت های ایرانی «مولنوپیراویر» مدعی شده است که توانسته خود مولکول «مولنوپیراویر» را بسازد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: «مولنوپیراویر» تنها داروی اختصاصی کووید 19 است و به همین دلیل می توان گفت این دارو تاثیر مناسبی برای درمان بیماران کرونایی دارد، البته به شرط آن که «مولنوپیراویر» در مراحل اولیه بیماری که هنوز ویروس در بدن در حال چرخش است، مصرف شود؛ چراکه ممکن است مصرف دیرهنگام این دارو، تاثیر مناسبی در جلوگیری از پیشرفت بیماری یا کاهش احتمال مرگ ناشی از کرونا نداشته باشد.

اثربخشی 89 درصد پکس لووید در جلوگیری از مرگ ناشی از کرونا

جماعتی در بخش دیگری از صحبت هایش به تولید قرص «پکس لووید» توسط شرکت آمریکایی فایزر اشاره کرد و گفت: «پکس لووید» ترکیبی از داروهای «مولنوپیراویر» و «ریتاناراویر» است که اخیرا توسط شرکت فایزر تولید شده و مطالعات علمی نشان می دهد که مصرف قرص «پکس لووید» در سه روز اول ابتلا به کرونا می تواند تا 89 درصد جلوی بستری شدن یا مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را بگیرد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: تا کنون مطالعات مربوط به داروی پکس لووید صرفا توسط شرکت فایزر انجام شده و مطالعه گسترده ای درباره این دارو انجام نشده است، اما اگر مطالعات جامعی در سطح جهان درباره پکس لووید انجام و اثربخشی این دارو تایید شود، از طریق شرکت های دارویی و سازمان غذا و دارو برای واردات پکس لووید اقدام خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر مطالعات وسیعی درباره داروهای «پکس لووید» و «مولنوپیراویر» انجام شود و این مطالعات نشان دهد که ادعای شرکت های تولیدکننده این داروها درباره اثرات آنها در جلوگیری از بستری شدن یا مرگ ناشی از کرونا صحیح است، با توجه به واکسیناسیون گسترده در سراسر دنیا، امیدواریم که در آینده نه چندان دور شاهد توقف و کنترل پاندمی کووید-19 باشیم و ابرهای سیاه ناشی از کرونا که در تمام جهان پخش شده است، کنار زده شود.

کدخبر: 738692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟