عاشقان خالکوبی خود را زیبا نمی دانند/ خالکوبی در زنان با اختلال شخصیت خودشیفته همراه است

خالکوبی یا تتو به طراحی نقش و نگار روی پوست بدن گفته می شود. خالکوبی معمولاً روی بازو و ساق دست انجام می شود. طرح های خالکوبی و محل قرار گیری خالکوبی هرکدام دارای معانی روانی خاصی در افراد هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند وقتی است که انجام خالکوبی یا تتو روی پوست افراد و به خصوص قشر جوان شایع شده است. افراد روی بازو، ساق دست و پا، گردن، تنه و حتی کف دست خود اقدام به خالکوبی می کنند.

کارشناسان روان شناسی افرادی که مدام و بیش از حد به دنبال این اقدام هستند را مبتلا به یکسری مشکلات روحی و روانی می دانند. برخی روان کاوان بر این باور اند که شکل و شمایل خالکوبی و محل قرار گیری آن دارای معانی خاصی است که هرکدام نشانگر یک نیاز روانی در افراد را نشان می دهد.

سرکوب نیازها در کودکی با خالکوبی در بزرگسالی

دکتر کاوه مقدم، متخصص روان شناسی و استاد دانشگاه در تحلیل روانی جوانانی که خالکوبی یا تتو می کنند، با اشاره به نظریه تحلیل رفتار متقابل اریک برن به خبرنگار رکنا اظهار داشت: انسان ها دارای ساختار های شخصیتی به نام کودک، بالغ و والد هستند. در برخی  شخصیت ها، والد و در شخصیت های دیگر، وجه کودک شخصیت بیشتر خود را بروز می دهد. افرادی که از منطق و وجه بالغ شخصیت خود استفاده می کنند، معمولاً کمتر دچار اختلالات روانی و شخصیتی می شوند. با این حال به دلیل سرکوب شدن بسیاری از خواسته ها و نیازها در دوران کودکی نوجوانی، کودک درون افراد در سنین بالاتر سعی می کند تا نیاز های خود را به هر طریقی ارضا کند، مثل نمایش دادن خود به دیگران با روش های عجیب و غریب و نه چندان متعارف با ارزش های جامعه. این وضعیت در رابطه با افرادی که خالکوبی می کنند ظهور پیدا می کنند.

خالکوبی در زنان با اختلال شخصیت خودشیفته همراه است

وی در مورد وضعیت خالکوبی کردن بین مردان و زنان جامعه گفت: اکنون شاهد خالکوبی، تتو یا نقش و نگارگذاری روی پوست بدن مردان و زنان جامعه هستیم. اگرچه خالکوبی در برخی زنان با اختلال شخصیت خودشیفتگی همراه است. به عنوان مثال در خانم ها بحث آرایش که امری طبیعی است، وجود دارد، حال این آرایش کردن گاهی بیش از حد انجام شده و در خالکوبی نیز خودش را نشان می دهد.

وجود نوعی خلع در شخصیت کسانی که تتو می کنند

مقدم در مورد خالکوبی مردان نیز گفت: معمولاً دیده می شود پسر ها تتو را روی نواحی خاصی از بدن به ویژه روی بازو، تنه و پشت انجام می شود و بعضاً روی کف دست خود نیز این کار را انجام می دهند. این وضعیت نشانگر خلعی در شخصیت افراد است که مایل اند مورد توجه قرار گیرند. در واقع در ناخودآگاه این افراد، کودک درون سرکوب شده ای وجود دارد که خودش را به این شکل نشان می دهد.

افرادی که تتو می کنند لزوماً مبتلا به اختلال روانی نیستند

این متخصص روان شناسی با بیان این که نمی توان همه کسانی که تتو یا خالکوبی کرده اند را مبتلا به اختلال روانی دانست، افزود: زمانی می توان افرادی که خالکوبی کرده اند را مبتلا به اختلال روانی و شخصیتی دانست که در عملکرد های فردی و اجتماعی افراد تنش و مشکلی وجود داشته باشد. تتو کردن هزینه توجه مدام عموم مردم به آن ها را به بار می آورد. این وضعیت در خارج از کشور بیشتر است، زیرا فرهنگ آن ها این موضوع را به نوعی هضم کرده و به دلیل عدم محدودیت در حجاب فردی، بیشتر نمایان می شود.

خالکوبی کنندگان در معرض کرونا، هپاتیت ب و ایدز هستند

کاوه مقدم با بیان این که تتو کردن در فرهنگ ایرانی پسندیده نیست، افزود: کودک درون فردی که مایل است خودش را با درخواست توجه از دیگران نشان دهد، خالکوبی می کند. متاسفانه به آرایشگاه هایی که چنین اقداماتی انجام می  دهند، نمی توان در حوزه بهداشتی اعتماد کرد. افرادی که تتو می کنند فارغ از کرونا، در معرض خطراتی مثل ابتلا به هپاتیت ب و ایدز هستند. در سال های اخیر تمایل به تتو کردن و خودنمایی زیاد شده است و البته ممکن است تصویر ذهنی که فرد از خود دارد زیبا نباشد. اکنون موضوع برداشتن ابرو را نیز در بین پسرها شاهد هستیم، با این حال همه افراد لزوماً نشانه های اختلال روانی خاصی را ندارند و ممکن است در پیروی از مُد دست به این کار ها بزنند.

اهمیت توجه به ابعاد فرهنگی جوامع در مورد خالکوبی

توجه به ابعاد فرهنگی هر جامعه و کشوری در تتو کردن مهم است، این متخصص روان شناسی در این رابطه گفت: ممکن است تتو کردن در امریکا بهنجار اما در ایران نابهنجار باشد. اختلال شخصیت نمایشی جزو اختلالاتی است که در نوجوانی و جوانی خود را نشان می دهد، آن ها معمولاً همه چیز را اغراق آمیز جلوه می دهند، مهم است که با شخصیت های نمایشی چگونه رفتار شود. با این وجود باید در نظر داشت در خارج از ایران به دلیل ضد ارزش نبودن تتو و خالکوبی، این موضوع بیشتر شایع است اما در فرهنگ ایرانی چنین اتفاقی ضد فرهنگ و نابهنجار است.

همزمانی اختلال شخصیت نمایشی با خالکوبی کردن

این استاد دانشگاه با بیان این که افراد خالکوبی کننده معمولاً دارای شخصیت نماشی هستند، بیان داشت: کودک از نمایش دادن لذت می برد و اختلال شخصیت نمایشی نیز دارای همین وضعیت است. افراد بهتر است به جای الگوبرداری های بدنی و تزئینات کاذب، به این فکر کنند که باید در این کار منطق و عقل حاکم باشد. چه در داخل و چه خارج از کشور هنرپیشه هایی که از این وضعیت استفاده می کنند، باید به این فکر کنند که رفتار آن ها برروی جوانان و نوجوانان اثر زیادی دارد.

درمان مشکل تتوکاران با شناخت درمانی و طرحواره درمانی

مقدم در پایان به ابعاد سلامتی، فرهنگی و روان شناختی خالکوبی کردن اشاره کرد و گفت: افراد ممکن است با خالکوبی کردن در معرض سرطان پوست قرار گرفته و از دیدگاه فرهنگی و روان شناختی نیز این وضعیتی زیبنده نیست و مانند آرایش زننده ای است که جلب توجه می کند. اگر در خانواده یکی از افراد مایل به تتو کردن بود، نباید به هیچ وجه نوجوان و جوان را مورد سرزنش و عتاب قرار داد، بهتر است با آن ها دوست بود و علت این کار را از آن ها جویا شد. پذیرش جوانان نسبت به انجام دادن یا ندادن این کار و پذیرش تبعات آن می تواند ارزشمند باشد. ضماً تتوکاران را می توان با شناخت درمانی و طرحواره درمانی درمان کرد.

کدخبر: 732785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟