اسدی: دولت با طرح فوری، دستمزد معوقه کارگران را بپردازد / پیمانکاران خصوصی حقوق کارگران را نمی دهند

حقوق کارگران در سال های اخیر هم‌پای تورم افسارگسیخته رشد نکرده است. به همین دلیل، این روزها حقوق کارگران، حتی اگر تمام و کمال پرداخت شود، کفاف مخارج آنها را نمی دهد. این در حالی است که حقوق کارگران بسیاری در سطح کشور عقب افتاده است. آیت اسدی، نماینده کارگران در شورای عالی کار معتقد است که ریشه اصلی عقب افتادن حقوق کارگران، واگذاری پروژه های بخش های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به پیمانکاران خصوصی است. یعنی اگر هیچ کدام از بخش های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی نتوانند از پیمانکاران خصوصی استفاده کنند، مشکل عقب افتادن حقوق کارگران تا حد زیادی حل خواهد شد.

از عقب افتادن حقوق کارگران تا خودسوزی همسران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کارگران شهرداری اندیمشک 11 ماه است حقوق نگرفته اند، کارگران شهرداری ایرانشهر ماه هاست حقوق نگرفته اند و در روزهای پایانی ماه شهریور همسر یکی از این کارگران به همراه سه فرزند خود اقدام به خودسوزی کرد، کارگران قطار شهری اهواز 11 ماه است که مطالبات خود را دریافت نکرده اند، کارگران کارخانه سبلان پارچه اردبیل سه ماه است حقوق نگرفته اند، نیروهای شرکتی اداره کل راهداری استان لرستان سه ماه است حقوق نگرفته اند، کارگران شهرداری دهدشت 6 ماه است حقوق نگرفته اند و اخیرا همسر یکی از این کارگران دست به خودسوزی زد، کارگران شهرداری خرمشهر حدود 6 ماه مطالبات معوقه دارند، 2 هزار کارگر شرکتی شاغل در طرح حفاظت از جنگل های شمال 4 ماه است حقوق نگرفته اند و .... .

این ها فقط تیتر اخبار مربوط به عقب افتادن حقوق کارگران کشور است که همگی در کمتر از یک ماه گذشته در رسانه های رسمی کشور منعکس شده اند و تاسف‌بارتر این که حداقل در دو مورد، عقب افتادن حقوق کارگران، منجر به خودسوزی همسر و فرزندان آنها شده است.

خودسوزی البته فاجعه‌بارترین آسیب ناشی از معوقه ماندن مطالبات کارگران است و کم نیستند کارگرانی که در ماه های اخیر به دلیل عقب افتادن حقوق ماهانه‌شان، مجبور شده اند که از دوستان و آشنایان خود قرض بگیرند یا از کاسبان محل نسیه دریافت کنند و اکنون چوب خط قرض و نسیه آنها پر شده و این کارگران ناچار شده اند که برای امرار معاش روزانه خانواده‌شان، حتی دست به فروش وسایل منزل خود بزنند.

پیمانکاران خصوصی باید از پروژه های دولتی حذف شوند

این روند عقب افتادن حقوق کارگران البته فقط مربوط به همین یک ماه اخیر نیست و سال هاست که هر از گاهی اخبار مربوط به معوقه ماندن حقوق کارگران در رسانه ها منتشر می شود و کارفرمایان بسیاری هستند که با دشوار شدن شرایط اقتصادی کشور، یا در تامین بودجه لازم برای حقوق کارگران خود بازمی‌مانند یا برای کسب سود بیشتر در فضای غیرشفاف اقتصاد ایران، حقوق کارگران خود را با ماه ها تاخیر پرداخت می کنند.

آیت اسدی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با رکنا علت اصلی عقب افتادن چند ماهه حقوق کارگران را واگذاری پروژه های بخش های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به بخش خصوصی توصیف کرد و اظهار داشت: عمده تاخیرهایی که در پرداخت حقوق کارگران رخ می دهد، مربوط به بخش پیمانکاری و ناشی از این است که بخش های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بسیاری از موارد، مسئولیت های خود را به پیمانکاران خصوصی واگذار می کنند.

وی افزود: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به شدت نسبت به حضور پیمانکاران در بخش های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی اعتراض دارند و اخیرا با ارسال نامه ای به نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری از آنها درخواست کرده اند که با اصلاح قوانین موجود، امکان استفاده بخش های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از پیمانکار خصوصی حذف شود. نمایندگان مجلس، مسئولان دولت و حتی شخص آیت الله رئیسی نیز وعده داده اند که به این نامه رسیدگی کنند و اکنون درخواست نمایندگان کارگران در شرف رسیدگی قرار دارد.

استنکاف پیمانکاران خصوصی از پرداخت به‌موقع حقوق کارگران

اسدی با تاکید بر این که حذف پیمانکاران خصوصی از بخش های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی قطعا تا حد زیادی جلوی عقب افتادن حقوق کارگران را خواهد گرفت، اظهار داشت: متاسفانه بخش زیادی از پیمانکاران خصوصی که از دولت، شهرداری ها و سایر نهادهای عمومی پروژه می گیرند، با وجود این که بعضا بودجه های زیادی را دریافت می کنند، تا حد امکان سعی می کنند پرداخت حقوق کارگران خود را به تاخیر بیندازند. این در حالی است که کمتر مشاهده می کنیم که حقوق کارگران بخش های دولتی به تعویق بیفتد، زیرا دولت ردیف بودجه های مشخصی برای پرداخت حقوق کارگران خود دارد.

این فعال کارگری در پاسخ به این سوال که راهکار مسالمت آمیز اعتراض کارگران نسبت به معوقه ماندن حقوقشان چیست، اظهار داشت: در تمام استان ها کمیسیون های امنیت کارگری باید فعال باشد و جلسات مستمری را با نماینده های کارگران صنایع و واحدهای مختلف برگزار کنند تا در این جلسات، به صورت مستمر به مشکلات کارگران رسیدگی شود تا این که تا حد امکان اساسا مشکل عقب ماندن حقوق کارگران پیش نیاید. البته راهکار ریشه ای حل این مساله، حذف امکان استفاده از پیمانکار خصوصی توسط بخش های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی است.

دولت با استفاده از بودجه های خاص مشکل حقوق معوقه کارگران را حل کند

اسدی با اشاره به مشکلات شدید معیشتی کارگرانی که ماه هاست حقوق نگرفته اند، گفت: طبیعی است که وقتی یک کارگر چندین ماه حقوق نگیرد، مجبور است برای امرار معاش خانواده خود دست به هر کاری بزند. این در حالی است که دولت به راحتی می تواند با استفاده از ردیف‌بودجه‌های خاصی که در اختیار دارد، مشکلات این کارگران را که بخشی از شهروندان ایران را تشکیل می دهند، حل کند.

وی در پایان تصریح کرد: دستگاه اجرایی می تواند با استفاده از بودجه های ویژه، حقوق کارگران پروژه ها و شرکت هایی را که ماه هاست در دریافت حقوق خود دچار مشکل شده اند، به صورت فوری بپردازد و بعد با کم کردن از مبالغی که قرار است به عنوان حسن انجام کار به پیمانکاران پرداخت شود، مبالغ پرداختی به کارگران را جبران کند.

کدخبر: 731088 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟