تمایل دانشجویان برای خروج از کشور در پساکرونا/ دانشجویان قادر به پولسازی از رشته تحصیلی خود نیستند

دانشجویان در سال های اخیر روش های آموزشی گوناگونی را تجربه کردند. به نظر می رسد عوامل محیطی و فرصت های موجود برای دانشجویان، آن ها را برای رفتن به سمت مهارت آموزی سوق داده است. دکتر امیر محمودزاده وضعیت دانشجویان در ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دانشجویان در سراسر جهان طی دو سال اخیر سبک آموزشی جدیدی را تجربه کردند. به گفته کارشناسان در برخی کشورها مانند کشور خودمان در زمینه آموزش های مجازی و برخط به واسطه شیوع کرونا با جهش 50 ساله مواجه شدیم.

فارغ از آن که دوران مدرک گرایی در بین جوانان و دانشگاهیان به اتمام رسیده است، تعداد قابل توجهی از جوانان یا به سمت یادگیری مهارت های خارج از دانشگاه رفته و یا جهت استفاده از فرصت های علمی و دانشگاهی که سالیان سال در کشور فراگرفته اند، به خارج از کشور مهاجرت می کنند. این موضوع مورد توافق کارشناسان است و مشکلات اقتصادی و کرونایی که در سال های اخیر در کشور ایجاد شده این گزاره را تقویت می کند.

امیر محمودزاده

اُفت شدید تحصیلی دانشجویان در آینده بیشتر نمایان می شود

دکتر امیر محمودزاده، کارشناس آموزش عالی و رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران در تشریح وضعیت علمی دانشجویان کشور در سال های اخیر به خبرنگار رکنا اظهار داشت: در سال های اخیر و خصوصاً همزمان با شیوع کرونا شاهد اُفت تحصیلی شدید در همه مقاطع در آموزش و پرورش و دانشگاه ها بودیم. واقعیت آن است که در ایران و سایر نقاط جهان آمادگی پذیرش سیستم جدید آموزشی وجود نداشت و نتیجتاً دانش آموزان و دانشجویان یکباره به سمت اموزش مجازی پرتاب شدند.

او با بیان این که در دوسال اخیر با جهش 50 ساله در آموزش مجازی روبرو شدیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه اُفت شدید تحصیلی در بین دانش آموزان و دانشجویان در آینده خودش را بیشتر نشان خواهد داد. اگرچه شیوع کرونا فرصت خوبی بود تا از ظرفیت بخش های مجازی استفاده شود و علاوه بر این فرصت نگاه به دانشگاه های بدون مرز و آنلاین به سیستم آموزشی داده شد. اکنون تغییرات عمده ای در اقتصاد پژوهش و آموزش ایجاد شده است و مدیران آموزشی به فکر رفتن به سمت آموزش های بدون وزن و مرز هستند.

تمایل زیاد دانشجویان فارغ التحصیل برای خروج از کشور در پساکرونا

این کارشناس آموزش عالی در مورد وضعیت خروج دانشجویان از کشور پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها بیان داشت: تقاضای بسیار زیادی پس از شیوع کرونا برای خروج از کشور و فارغ التحصیلی از دانشگاه ایجاد شده است. دانشجویان تمایل زیادی برای مهاجرت دارند؛ بنابراین لازم است تا برنامه ای جهت چرخش مغزها به جای فرار مغزها طراحی شود.

محمودزاده در رابطه با آمار خروج دانشجویان از کشور طی سال ها وماه های اخیر اظهار داشت: آمار مشخصی برای خروج دانشجویان از کشور وجود ندارد و شناسایی آن اقدامی زمان بر است. نکته اینجاست که شیب، تقاضا و میل مهاجرت دانشجویان در دوران پسا کرونا به شدت افزایش خواهد یافت. افراد مایل هستند که رکود، تنبلی و رخوت حاصل از کرونا را جبران کنند. دانشجویان و برخی نخبگان احساس می کنند که تمرکز کافی نداشته اند و برای عقب نماندن از پیشرفت های علمی و فرصت های یادگیری دست به انتخاب های متنوع می زنند.

به جای تولید علم، مقاله تولید می شود

رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران در تشریح وضعیت دانشجویانی که به دلایل اقتصادی، کرونایی و مواردی از این دست مجبور به ترک تحصیل شده اند، افزود: بخش مهمی از کار انجمن آمایش سرزمین ایران، آمایش علمی و دانشجویی در کشور است، بر این اساس بسیاری از رشته هایی که در دانشگاه ها وجود دارند، منسوخ شده هستند. دانشجویان اکنون بر اساس نیازهای خود به رشته های پولساز می رود. باید زیرساخت های رشته های کاربردی و جدید در ایران مهیا شود، مثلاً در حوزه های اقتصادی، فضای مجازی، ورزش و موارد کاربردی دیگر لازم است تسهیلاتی برای دانشجویان فراهم شود تا مهارت محوری را در دانشگاه ها ترویج داد.

امیر محمودزاده در پایان تاکید کرد: مشکل اصلی دانشجویان این است که کم مهارت هستند. آن ها قادر نیستند از رشته ای که در آن تحصیل کرده اند پولسازی کنند. این موارد نشات گرفته از ضعف مهارت های ثروت آفرینی در کشور است. متاسفانه در دانشگاه ها به سمت تولید مقاله رفته و تولید علم کنار رفته است. در واقع ویترین آموزش عالی زیباست اما از نظر کاربردی برای دانشجویان و مردم فایده ای ندارد.

کدخبر: 729620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟