گودهای تهران و فرسایش زمین پایتخت / شهرداری گودهای خطرناک را تعیین و تکلیف کند + فیلم
حجم ویدیو: 16.00M | مدت زمان ویدیو: 00:02:10

پرونده گودهای خطرناک تهران همچنان بلاتکلیف است. یکی از اولویت های مدیریت شهری ساماندهی صد ها گود خطرناک در تهران است. گودها در تهران که از یک سو شهری بر روی گسل هاست و از سوی دیگر به دلیل خشکسالی دچار فرونشست های عمده است، اهمیت بیشتری دارد و این گودها خطرات جدی را برای ساکنان مناطق اطراف شان ایجاد کرده است. سید جعفر تشکری هاشمی و علی اصغر قائمی از کمیسیون عمران و حمل و نقل در گفت و گو با رکنا وضعیت گودهای تهران را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهر تهران بنا به آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پایتخت 363 گود رها شده دارد که 100 مورد آن پرخطر است. علاوه بر گود معروف ایران زمین در شهرک غرب که مالک آن بابک زنجانی بوده است، گود برج میلاد با 40 متر یکی دیگر از بزرگترین و مهمترین گودهای تهران است.

بنا به آخرین آمار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از وضعیت گودهای تهران، 17 گود در پایتخت وجود دارد که ممکن است باعث خطرات فراملی و امنیتی شود، یکی از این گودها گود برج میلاد است.

اکنون طبق ماده 55 قانون شهرداری ها، این نهاد در صورتی که در فرآیند ساخت ساختمان احتمال بروز خطری برای اشخاص ثالث داشته باشد، باید ورود کند. گودهای شهر تهران به گفته کارشناسان مشمول این ماده از قانون شهرداری ها شده و شهرداری تهران ملزم است تا ابتدا به مالک اخطار دهد و در صورت عدم رفع مشکل و خطر، با هزینه شهرداری راسا وارد موضوع شود.

از چند صد پروژه ای که تنها گودبرداری شده و نیمه تمام باقی مانده اند، مواردی مثل گود ایران زمین با مسئله قضائی و حقوقی روبروست و به نظر می رسد علاوه بر شهرداری سایر نهاد ها نیز می توانند به این ماجرا وارد شوند.

خطر فرسایش زمین با دست نزدن به گودها

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح وضعیت گودبرداری های نیمه تمام در تهران به خبرنگار رکنا اظهار داشت: اگر گودها به خودی خود از حدی طولانی تر مورد تغییر قرار نگیرند، به دلیل فرسایش و کاهش نیلینگ و شات کریتی که برای حفاظت و جلوگیری از رانش زمین ایجاد شده است، به محیط آسیب زده، بنابراین باید بتوان گودها را تا زمان افتتاح پروژه تبدیل به گودی مطمئن کرد.

وی در مورد موانع قضائی و حقوقی موجود برای ترمیم گودبرداری های نیمه تمام تهران گفت: هیچ دلیلی ندارد که یک پروژه عمرانی ابتدا گودبرداری، متوقف و سپس در سال های آینده روند ساخت و ساز آن ادامه پیدا کند. باید در حوزه مسائل مربوط به شهرسازی این موارد بررسی شود. روز سه شنبه 20 مهرماه در صحن شورای شهر، مواردی بررسی شد که مربوط به موضوع شهرسازی در شهر می شدند. افراد در شهر پروانه هایی می گیرند اما در حین کار با مانع روبرو می شوند. مدیریت شهری باید موانع مرتبط با ساخت و ساز ها را مرتفع کند تا گودها در شهر با وضعیت فعلی رها نشوند.

گودهای موجود در تهران زیبنده شهر نیستند

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در تشریح وضعیت گوده های نیمه کاره موجود در پایتخت به خبرنگار رکنا اظهار داشت: زیبنده شهر تهران نیست که فضاهای بی دفاع شهری از قبیل گودهای رها شده وجود داشته باشد. این گود ها زمینه ایجاد مخاطره برای شهروندان می کنند، اکنون هم شهرداری باید نسبت به گودها حساسیت به خرج دهد و هم مالکان زمین ها به وضعیت ساخت و ساز در زمین خود رسیدگی کنند.

وی در رابطه با موانع موجود در رسیدگی به وضعیت گودهای پایتخت گفت: ممکن است مالک زمین ها مانند ملک ایران زمین، به دلایلی مانند بازداشت، توقیف و امثالهم در دسترس نباشد، این موارد استثنا هستند و قانون راهکار آن ها را روشن کرده است، ضمناً شهرداری هم قطعاً اختیاراتی دارد که برای رفع مشکل گودها اقداماتی انجام دهد و آن مکان را ایمن سازی کند. باید این موضوع در دستور کار کمیسیون عمران و شهرسازی مطرح شود و راهکار مناسب برای حل آن مطرح شود.

کدخبر: 729258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟