مخدومی: آمار سرطان در ایران،سال های آینده افزایش می یابد/ ثبات قیمت داروهای شیمی درمانی در یک سال گذشته

سرطان جزو شایع ترین بیماری های ایران است. به گفته رئیس مرکز امور بیماری های وزارت بهداشت، سالانه 110 هزار نفر در کشورمان به سرطان مبتلا می شوند. البته احتمالا تا سال 1404 تعداد افراد مبتلا به سرطان در ایران نسبت به سال 1395، 43 درصد افزایش خواهد یافت. اما با وجود گلایه های برخی بیماران سرطانی از افزایش نرخ هزینه های درمان سرطان در یک سال گذشته، دکتر یاشا مخدومی، رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران در گفت و گو با رکنا مدعی شد که در یک سال گذشته، تعرفه خدمات شیمی درمانی مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان در بیمارستان های دولتی با افزایش بسیار محدودی مواجه شده و افزایش نرخ تعرفه این خدمات بیشتر در بیمارستان های خصوصی و مراکز درمانی خیریه رخ داده که مقدار آن هم اندک بوده است.

آخرین آمارها از وضعیت شیوع سرطان در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نتایج آخرین مطالعه پژوهشگران ایرانی درباره احتمال افزایش شیوع سرطان در کشورمان که بر اساس تازه ترین داده های ملی ثبت سرطان به دست آمده، حاکی از احتمال افزایش 43 درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان در سال 1404 نسبت به سال 1395 است.

براین اساس پیش بینی می شود که در یک بازه زمانی 10 ساله، تعداد موارد سالیانه جدید ابتلا به سرطان در ایران از 112 هزار مورد ثبت شده بدون محاسبه سرطان پوست در سال 95 به 160 هزار مورد در سال 1404 افزایش یابد.

در این پژوهش تاکید شده است که حدود 29 درصد افزایش موارد ابتلا به سرطان در ایران در سال های آتی، مربوط به تغییرات در ساختار جمعیتی ایران (رشد جمعیت و پیری جمعیت) و 14 درصد نیز با سایر عوامل از جمله «توسعه و تشدید عوامل خطر بروز سرطان ها» مرتبط باشد.

همچنین در آخرین مطالعه پژوهشگران ایرانی پیش بینی شده است که بیشترین احتمال افزایش ابتلا به سرطان در سال های آتی، در سرطان هایی از جمله تیروئید (114 درصد)، پروستات (67 درصد)، پستان (63 درصد)، روده بزرگ (54 درصد)، تخمدان (51 درصد)، ریه (49 درصد)، لنفوم غیرهوچکین (45 درصد) و مغز و سیستم عصبی (40 درصد) رخ خواهد داد.

اخیرا مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت نیز درباره آخرین وضعیت شیوع سرطان در کشورمان گزارش داده است که سالانه 110 هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می شوند و البته سیستم بهداشتی کشورمان به حدی از پیشرفت رسیده است که اولا هم اکنون بیش از 50 درصد سرطان ها درمان می شوند و بیمار می تواند به شرایط عادی زندگی بازگردد و ثانیا در 50 درصد بقیه نیز امکان طولانی شدن عمر بیمار و کیفیت بخشیدن به زندگی افراد وجود دارد.

قیمت داروهای شیمی درمانی در یک سال گذشته تغییری نکرده است

اما صرف نظر از اعداد و ارقام مربوط به وضعیت شیوع سرطان در ایران، نکته مهمتری که باید به آن توجه داشت، موضوع افزایش هزینه های درمان سرطان در سال های اخیر است؛ بخصوص که برخی بیماران سرطانی در ماه های اخیر گلایه هایی را نسبت به افزایش قیمت داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی بخصوص داروهای شیمی درمانی مطرح کرده اند.

در این میان اما رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران در گفت و گو با رکنا مدعی شد که به صورت کلی قیمت داروهای سرطانی در یک سال گذشته چندان افزایش پیدا نکرده و در سال 1400، به جز برخی موارد معدود، هیچ افزایش قیمتی برای داروهای وارداتی شیمی درمانی اعمال نشده است.

دکتر یاشا مخدومی با تاکید بر این که پوشش بیمه ای داروهای شیمی درمانی نیز در یک سال گذشته تغییری نکرده است، گفت: برخی داروهای شیمی درمانی دارای پوشش بیمه ای 90 درصد و برخی دیگر دارای پوشش بیمه ای 70 درصد هستند که هیچ کدام از بیمه های پایه پوشش های بیمه ای خود را درباره داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییری نداده اند.

همچنین به گفته این متخصص حوزه سرطان، چون قیمت عمده داروهای ایرانی مورد نیاز بیماران سرطانی در یک سال گذشته تغییری نکرده است، در مجموع می توان گفت که در یک سال گذشته هزینه های دارویی بیماران سرطانی تغییر خاصی نکرده است.

رشد اندک تعرفه شیمی درمانی در بیمارستان های خصوصی و مراکز درمانی خیریه

مخدومی با تاکید بر این که ارز ترجیحی 4200 تومانی همچنان به واردات داروهای شیمی درمانی موجود در فارماکوپه دارویی کشور اختصاص داده می شود، اظهار داشت: داروهایی که قیمت آنها در یک سال اخیر افزایش یافته است، بیشتر داروهایی هستند که در فهرست دارویی کشور قرار ندارند و بعضا پزشکان بدون توجه به این فهرست، آنها را برای بیماران خود تجویز می کنند.

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران، مواردی از این دست را معدود دانست و تاکید کرد: افزایش قیمت داروهای خارج از فهرست دارویی کشور عمدتا در بازار آزاد یا بازار سیاه رخ می دهد، اما در یک سال گذشته به صورت کلی می توان گفت نرخ عمده داروهای تحت پوشش بیمه حوزه سرطان در بازار رسمی هیچ تغییری نکرده است.

نکته دیگری که مخدومی به آن اشاره کرد، این است که در یک سال گذشته، تعرفه خدمات شیمی درمانی در بیمارستان های دولتی نیز با افزایش بسیار محدودی مواجه شده و افزایش نرخ تعرفه این خدمات بیشتر در بیمارستان های خصوصی و مراکز درمانی خیریه رخ داده که مقدار آن هم اندک بوده است.

کدام سرطان ها در ایران شایع تر هستند؟

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره شایع ترین سرطان های موجود در کشور عنوان کرد: سرطان گوارش، سرطان پرستان، سرطان ریه، تومورهای مغزی و سرطان های لنفاوی شایع ترین سرطان های موجود در کشورمان هستند که درمان آنها نیز برای مردم هزینه بر است. اما سرطان پوست هم از جمله سرطان های شایع در ایران است که معمولا سریع تشخیص داده می شود و درمان آن هزینه خاصی را برای بیماران به همراه ندارد.

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران درباره شایع ترین سرطان ها در مردان و زنان ایرانی نیز گفت: شایع ترین سرطان ها در میان زنان ایرانی، سرطان پستان و سرطان گوارش و شایع ترین سرطان ها در مردان کشورمان نیز سرطان گوارش، سرطان پروستات و سرطان ریه است.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی سرطان ها در دنیا روش های تشخیص زودرس و غربالگری مخصوص به خود را دارند و برخی سرطان ها نیز در تمام کشورها فاقد روشی علمی برای تشخیص زودهنگام هستند. بنابراین مهمترین راهکار تشخیص زودهنگام سرطان که می تواند احتمال درمان آن را برای بیماران افزایش دهد، مراجعه مرتب به پزشک برای انجام معاینات بالینی است.

افزایش میزان شیوع سرطان در سال های آینده

مخدومی با اشاره به احتمال افزایش میزان شیوع سرطان در ایران در سال های آتی اظهار داشت: در آینده احتمالا با پیشرفت بیشتر علم پزشکی، شاخص های امید به زندگی در ایران نیز مانند سایر کشورها بهبود خواهد یافت. این مساله در کنار روند پیر شدن جمعیت کشور که در سال های آتی تشدید خواهد شد، منجر به افزایش سن متوسط ایرانیان می شود و در چنین شرایطی باید منتظر افزایش موارد ابتلا به سرطان در ایران باشیم.

این متخصص حوزه سرطان ادامه داد: ورود بیشتر فناوری ها به نظام زندگی مدرن و تشدید عوامل محیطی ابتلا به سرطان از جمله آلودگی هوا، مصرف فست فودها، استفاده از مواد غذایی مجهز به مواد نگهدارنده، رشد مصرف دخانیات و ... نیز در سال های آتی در افزایش احتمال شیوع سرطان در کشورمان تاثیر می گذارد.

البته به گفته رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران، با وجود افزایش احتمال شیوع سرطان در سال های آتی، طبیعتا با رشد علم پزشکی باید منتظر آن باشیم که در سال های آینده، درصد موارد بهبودیافته از سرطان نیز بیشتر شود؛ بنابراین با وجود این که احتمالا در آینده میزان ابتلا به سرطان در ایران بیشتر می شود، اما انتظار می رود شاهد رشد محسوس آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورمان در سال های آتی نباشیم.

آیا سرطانی ها در اولویت دریافت دُز سوم واکسن کرونا هستند؟

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره رابطه میان کرونا و سرطان توضیح داد: نه ابتلا به کرونا باعث دچار شدن به سرطان می شود و نه دچار شدن به سرطان به صورت مستقیم در ابتلا به کرونا نقش دارد. فقط چون سیستم ایمنی بیماران سرطانی به دلیل مصرف داروهای شیمی درمانی ضعیف تر است، هم احتمال ابتلای این افراد به کرونا بیشتر است و هم این افراد در هنگام ابتلا به کرونا، دچار عوارض شدیدتری می شوند و به همین دلیل، میزان مرگ و میر بیماران سرطانی بر اثر ابتلا به کرونا از متوسط افراد جامعه بیشتر است.

این متخصص حوزه سرطان با تاکید بر این که بیماران بهبودیافته از سرطان جزو نخستین گروه های دریافت کننده واکسن کرونا بودند، گفت: با توجه به این که در حین انجام شیمی درمانی، دریافت واکسن کرونا تاثیری ندارد و این واکسن با داروهای شیمی درمانی تداخل دارد، بنابراین واکسیناسیون کرونا در حین شیمی درمانی قابل انجام نیست و بیماران سرطانی باید بین 4 تا 6 هفته بعد از پایان پروتکل شیمی درمانی خود، در صورت بهبودی و با نظر پزشک متخصص برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند.

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران در پاسخ به این سوال که آیا بیماران سرطانی جزو گروه های اولویت دار دریافت دُز یادآور واکسن کرونا محسوب می شوند یا خیر، اظهار داشت: برنامه وزارت بهداشت ایران فعلا تزریق دُز سوم واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان و افراد ساکن آسایشگاه های سالمندان، جانبازان، معلولان جسمی و روانی و ... است. بعد از این مرحله تزریق دُز سوم واکسن کرونا به سایر گروه های پرخطر جامعه از جمله بیماران سرطانی آغاز خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: تشخیص سرطان در سال های اخیر با سرعت بالاتری در کشورمان اتفاق می افتد و یکی از مهمترین عوامل افزایش آمار بیماران سرطانی در چند سال گذشته نیز همین مساله است. اما با توجه به پیشرفت کشور در درمان سرطان، هم اکنون بیش از 50 درصد بیماران سرطانی به طور کامل بهبود می یابند و به همین دلیل، نمی توان سرطان را الزاما یک بیماری مرگبار توصیف کرد.

کدخبر: 729257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟