بی توجهی مدیریت شهری تهران به آینده میانسالان امروز/ نمره 7 به مدیریت شهری در ساخت و بهسازی معابر

مناسب سازی امکانات رفاهی و تفریحی شهر برای معلولان از دغدغه فعالان شهری و حوزه معلولان است. مواقع زیادی مشاهده شده است که معلولان برای استفاده یا شرکت در محیط عمومی و رفاهی با موانعی روبرو شدند. سید مهدی صادقی، فعال حوزه معلولان و مدیریت شهری توضیحاتی در رابطه با وضعیت معلولان برای دسترسی به امکانات رفاهی و تفریحی شهر تهران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جامعه معلولان هر کشور دو برابر سایر افراد جامعه درگیر مدیریت ناکارآمد شهری می شوند. هرقدر شهرسازی دور از توجه به اقشاری همچون معلولان، کودکان و زنان باشد، آسیب ها و سختی های این قشرهای جامعه بیشتر خواهد شد. توجه به معلولان و دسترسی آن ها به امکانات تفریحی و رفاهی در جامعه زمانی حائز اهمیت می شود که کارشناسان و جمعیت شناسان کشور اعلام کرده اند، ایران با سرعت زیاد به سمت پیری می رود و این به معنای افزایش تعداد سالمندانی است که در کنار معلولان، کودکان و زنان در صورت فراهم نشدن امکانات، سختی های بیشتری خواهند چشید.

مهدی صادقی / فعال اجتماعی و حوزه معلولان

سید مهدی صادقی، فعال اجتماعی در حوزه معلولیت و مدیریت شهری در این رابطه به خبرنگار رکنا اظهار داشت: معلولیت بحثی جدی است و در نگاه فرهنگی باید عدالت دسترس پذیری برای همه افراد جامعه یکسان باشد. این بدان معناست که از نظر امکانات رفاهی و تفریحی شهروندان، باید همه افراد از امکانات یکسانی استفاده کنند و محدودیتی برای آن ها وجود نداشته باشد. نباید شهروندی باشد که به دلیل محدودیت های ایجاد شده توسط مراکز دولتی و مردمی، امکان ورود به اماکن تفریحی، ورزشی و محیط های مختلف را نداشته باشد. دسترسی به امکانات عمومی حداقل عدالت در حوزه اجتماعی است.

انباشت طرح های شهری در راستای عدم دسترسی معلولان به امکانات تفریحی و رفاهی

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید نگاه ویژه ای به معلولان داشته باشد، به انباشت سوءمدیریت ها جهت دسترسی به امکانات برای معلولین شهر اشاره کرد و گفت: در سالیان گذشته شاهد انباشتی از ویژگی های عدم دسترسی امکانات شهر برای معلولان بودیم. اماکن، مسیرها، معابر، مراکز و مجتمع ها و حتی ساختمان های مسکونی و خصوصی ساخته شدند که کمتر شرایط و استانداردهای لازم برای شهروندان و هموطنان دارای معلولیت را داشتند. این انباشت عدم دسترسی معلولان به امکانات رفاهی و تفریحی، جامعه را از رسیدن به نقطه ایده آل دور می کند.

صادقی در رابطه با لزوم حذف موانع دسترسی معلولان به امکانات تفریحی و رفاهی افزود: قدم اول برای مانع زدایی دسترسی معلولان به اماکن مختلف لازم است تا پروژه های شهرسازی بدون درک و شناخت ضوابط و مقررات شهرسازی، که در شورای عالی شهرسازی نیز تصویب و به عنوان آیین نامه به همه وزارتخانه ها و سازمان ها ابلاغ شده است رعایت شود. نبابراین در قدم اول هر طراحی ساختمانی باید مناسب سازی شده باشد.

مناسب سازی شهر برای سالمندانی که معلول می شوند الزامی است

این فعال اجتماعی در حوزه معلولان در مورد چگونگی مناسب سازی امکانات شهری برای معلولان گفت: مناسب سازی فقط ویژه معلولان نیست، به عبارتی فقط شهروندان دارای معلولیت از اماکن مختلف استفاده نمی کنند و این موضوع، الزامی است برای بسیاری از اقشار با نیازهای ویژه. باید توجه داشت که بیش از 50 درصد افراد جامعه تا چند سال دیگر سالمند هستند و اغلب این عزیزان دچار معلولیت دائمی می شوند، این موضوع فارغ از آن است که افراد معمولی نیز به معلولیت های موقت دچار می شوند.

سید مهدی صادقی با ذکر مثالی در جهت بیان نیازهای معلولان افزود: ممکن است برای همه پیش آمده باشد که دچار شکستی دست و پا شوند، در این هنگام است که متوجه می شوند معلولان چه محدودیت هایی را تجربه می کنند. این موضوع نه فقط برای شهروندان دارای معلولیت بلکه برای سالمندان، زنان باردار و مادرانی که کالسکه حمل می کنند، همچنین برای کودکانی که مایل اند بدون کمک از والدین شان آزادانه در سطح شهر حرکت کنند و با ایمنی مواجه شوند ضروری است.

این کارشناس حوزه شهری با تاکید بر این که مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان یک موضوع جدی است، افزود: تک تک افراد جامعه باید به عنوان مسئولیت اجتماعی نسبت به دسترسی راحت معلولان به امکانات مختلف شهری اقدام کنند. به نظر می رسد اگر موضوع از طراحی تا اجرا در مدیریت شهری جدی گرفته شود و مناسب سازی بیشتری انجام شود، ساختمان هایی که برای معلولان مناسب سازی نشده اند دیگر افتتاح نخواهند شد.

نمره 7 به مدیریت شهری در ساخت و بهسازی معابر شهر

صادقی در پاسخ به این سوال که نمره امکانات تفریحی و رفاهی برای معلولان در شهر تهران چند است؟ بیان داشت: نمره امکانات تفریحی و رفاهی برای معلولان در تهران 7 است. اگرچه این نمره می توانست زیر 5 باشد اما در پی تلاش های انجمن ها و فعالان اجتماعی رقم و همچنین صدور بخشنامه های دوره حناچی در شهرداری تهران نمره بالاتری اختصاص دادم. اکنون نه مدیران، نه مجریان و نه ناظران شهری با موضوع نیازهای معلولین آشنا نیستند. برخی مسئولین نمی دانند فرد دارای معلولیت به چه چیزهایی نیاز دارد؟

سید مهدی صادقی در پایان با ذکر مثالی از دشواری های نابینایان اظهار داشت: نابینایان می توانند از خطوط شیاری برای تردد در معابر استفاده کنند، آن ها به محض این که به موزائیک های سکه ای می رسند، با یک تغییر مواجه شده و با اضطرابی که به آن ها وارد می شود، مسیر خود را تغییر می دهند. اکنون در برخی مسیرهای اصلی شهر تهران مانند خیابان انقلاب که یک منطقه فرهنگی و دانشگاهی نیز به شمار می رود، سراسر این محور به جای آن که از موزائیک های شیاری استفاده شود، به کلی از موزائیک های سکه ای استفاده شده است! این نکته ای حائز اهمیت است، اگر توریست فرهنگی وارد شهر شود با چنین موضوع عجیبی مواجه می شود که نشانگر بی توجهی مجری، ناظر و برنامه ریز ساخت این محور است. باید به مجریان، مدیران و ناظران امور شهرسازی، آموزش هایی برای رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی ارائه شود.

کدخبر: 728525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟