پرفسور ناجی: تاثیر شگفت انگیز قرص ضد کرونا در درمان کووید-19 / دو شرکت ایرانی به دنبال تولید "مولنوپیراویر" + صوت
حجم ویدیو: 45.43M | مدت زمان ویدیو: 00:06:12

مولنوپیراویر نخستین داروی خوراکی ضد کروناست که احتمالا به زودی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا عرضه می شود. در صورت تایید سازمان بهداشت جهانی، مولنوپیراویر به اولین داروی خوراکی کرونا تبدیل خواهد شد که قابلیت عرضه عمومی آن با قیمتی مناسب در سطح جهان وجود دارد. مولنوپیراویر یک قرص ضد ویروس است که با ایجاد اختلال در کدهای ژنتیکی کووید-19 تا 50 درصد احتمال بستری یا مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد. پرفسور علیرضا ناجی، رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید دارد که حتی در صورت عرضه عمومی مولنوپیراویر بازهم نباید از واکسیناسیون عمومی غفلت کرد، زیرا حتی اگر مولنوپیراویر دارویی کاملا موثر برای درمان بیماران کرونایی هم بود، بازهم اجرای راهکارهای پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون، نقشی مهمتر از اجرای راهکارهای درمانی در کنترل بیماری های عفونی دارد. 

کاهش آمار مبتلایان کرونا با استفاده عمومی از مولنوپیراویر 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر خبر احتمال تایید داروی «مولنوپیراویر» یا همان قرص ضد کرونا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، به تیتر اول رسانه های حوزه سلامت سراسر جهان تبدیل شده است. ماجرا از این قرار است که شرکت داروسازی آمریکایی مرک که در یک سال گذشته روی ساخت دارویی خوراکی برای درمان بیماران کرونایی فعالیت کرده، توانسته است کپسولی را بسازد که تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف آن خطر بستری شدن یا مرگ بر اثر ابتلا به کووید-19 را به میزان 50 درصد کاهش می دهد.

حالا هم اگر سازمان غذا و داروی آمریکا و بعد هم سازمان بهداشت جهانی این دارو را تایید کنند، می توان گفت حدود دو سال پس از آغاز همه گیری کرونا در جهان، بالاخره دانشمندان توانسته اند دارویی خوراکی علیه این بیماری بسازند که می تواند به‌زودی در دسترس عمومی مردم قرار گیرد. 

البته باید توجه داشت که پیش از این از کپسول «مولنوپیراویر» برای درمان بیماری آنفولانزا استفاده می شد و حالا با تغییر اندکی در ساختار «مولنوپیراویر»، این قرص به دارویی تبدیل شده است که می تواند با ایجاد اختلال در کدهای ژنتیکی ویروس، تا حد زیادی به درمان بیماران کرونایی کمک کند و احتمالا این دارو به‌زودی به عنوان نخستین داروی خوراکی و عمومی کرونا در سطح جهان عرضه خواهد شد. 

پرفسور علیرضا ناجی، رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری درباره تاثیر قرص «مولنوپیراویر» بر درمان بیماران کرونایی به خبرنگار رکنا گفت: «مولنوپیراویر» یکی از داروهای ضد ویروس است که ما امید بسیاری به آن برای درمان بیماران کرونایی داریم و تا کنون نتایج تحقیقات انجام‌شده نیز نشان می دهد که مصرف این دارو می تواند منجر به کاهش 50 درصدی احتمال بستری شدن در بیمارستان در بیماران مبتلا به کرونا شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: رونمایی از این دارو بسیار ما را امیدوار کرده است که بتوانیم در درمان های سرپایی بیماران مبتلا به کرونا از این دارو استفاده کنیم تا هم از بستری تعداد بیشتری از بیماران بر اثر ابتلا به کرونا جلوگیری کنیم و هم چون مصرف عمومی این دارو در سطح جهان می تواند منجر به کاهش حجم ویروس کرونا در کشورهای مختلف شود، امیدواریم که بعد از عمومی شدن استفاده از این دارو، تعداد موارد مبتلا به کرونا در جامعه و میزان سرایت این بیماری نیز کاهش یابد. 

تاثیر یکسان مولنوپیراویر بر سویه های مختلف کرونا 

ناجی با تاکید بر این که تاثیر مولنوپیراویر بر سویه های مختلف کرونا یکسان است، عنوان کرد: قرص مولنوپیراویر با استفاده از یک مکانیزم عمومی ضد ویروس می تواند در درمان بیماران کرونایی که به سویه دلتا یا سایر جهش های کووید-19 مبتلا شده اند، به صورت یکسان تاثیرگذار باشد.

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این که مولنوپیراویر در روزهای ابتدایی ابتلا به کرونا تجویز می شود، اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد که بهتر است قرص مولنوپیراویر در درمان های سرپایی یا اصطلاحا درمان های زودرس استفاده شود تا تاثیر مناسبی بر کاهش احتمال بستری یا مرگ بر اثر ابتلا به کرونا داشته باشد. 

تلاش شرکت های ایرانی برای تولید مولنوپیراویر 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تلاش برخی شرکت های داروسازی ایرانی برای تولید مولنوپیراویر خبر داد و گفت: امیدواریم که این دارو به زودی به عنوان یک داروی عمومی در دسترس تمام مردم جهان قرار گیرد. در ایران نیز دو شرکت داروسازی مهم داخلی از زمانی که این دارو مطرح شده است، به دنبال فراهم کردن مقدمات لازم برای تولید آن در کشورمان هستند.

این متخصص ویروس شناسی تاکید کرد: حالا که نتایج شگفت انگیزی از مصرف این دارو در جهان به دست آمده است، این امیدواری وجود دارد که داروسازان ایرانی، همان طور که توانستند فاویپیراویر یا سایر داروهای موثر در درمان کرونا را تولید کنند، بتوانند به تولید مولنوپیراویر بپردازند. همین حالا هم دو شرکت مهم داروسازی کشورمان در حال تلاش برای واردات ماده اولیه تولید این دارو هستند. 

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: مولنوپیراویر اولین دارویی نیست که برای درمان بیماران کرونایی از آن استفاده می شود، بلکه پیش از این داروهای اختصاصی دیگری نیز بخصوص برای تقویت آنتی بادی لازم جهت مقابله با کووید-19 برای درمان کرونا ساخته شده است، اما این داروها قیمت های بسیار بالایی دارند و امکان تولید گسترده آنها وجود ندارد. ولی این امیدواری وجود دارد که مولنوپیراویر با قیمتی مناسب در سطح جهان عرضه شود و بتواند اولین داروی خوراکی کرونا باشد که در دسترس عموم مردم قرار می گیرد. 

واکسیناسیون حتی با عرضه عمومی قرص ضد کرونا هم لازم است 

در این میان اما سوال مهمی که وجود دارد، این است که اگر دارویی موثر همچون مولنوپیراویر برای مقابله با کرونا به صورت وسیع در سطح جهان عرضه شود، آیا بازهم نیاز است که مردم جهان برای دستیابی به ایمنی جمعی علیه کووید-19 در واکسیناسیون عمومی شرکت کنند؟ 

ناجی در پاسخ به این سوال گفت: حتی در صورت عرضه عمومی مولنوپیراویر نیز بازهم باید عموم مردم علیه کرونا واکسینه شوند؛ زیرا واکسیناسیون یک راه حل پیشگیرانه محسوب می شود و ما همواره در علم پزشکی باید اجرای راهکارهای پیشگیرانه را بر اجرای برنامه های درمانی مقدم بدانیم. 

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: ما همواره باید راهکارهای پیشگیرانه برای مدیریت کرونا از جمله واکسیناسیون را جدی بگیریم تا میزان چرخش این ویروس و احتمال شیوع سویه های جدید آن در سطح جهان کمتر شود؛ چون ممکن است سویه های جدید، هم قدرت انتقال و شدت بیماری زایی بیشتری نسبت به سویه های کنونی داشته باشند و هم مقاومت بیشتری در برابر واکسن ها و داروهای فعلی کرونا داشته باشند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: ما همچنان برای کنترل آنفولانزا در سطح جامعه هم که میزان همه گیری آن به وسعت کرونا نیست نیز اجرای راهکارهای پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون گروه های پرخطر و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از سوی عموم مردم را مقدم می دانیم. این در حالی است که همین حالا داروهای مختلفی برای درمان آنفولانزا وجود دارد، ولی ما بازهم باید برای مقابله با ویروس هایی نظیر کرونا، آنفولانزا و سایر بیماری های عفونی حتما راهکارهای پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون را اجرایی کنیم. 

واکسن و قرص؛ دو بال موثر برای مقابله با کرونا 

ناجی، واکسیناسیون کرونا و عمومی شدن عرضه داروی مولنوپیراویر را به عنوان دو بال موثر برای مقابله با همه گیری کووید-19 در سطح جهان توصیف کرد و گفت: ما خیلی به این موضوع خوشبین هستیم که در آینده نزدیک هم دارویی موثر در درمان کرونا داشته باشیم و هم بتوانیم با واکسیناسیون عمومی، احتمال ابتلای افراد مختلف به کووید-19 را کاهش دهیم. 

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: مطمئنا کرونا در آینده نزدیک ریشه کن نخواهد شد و حتی با عرضه گسترده داروی مولنوپیراویر، ما نیاز داریم که با واکسیناسیون 80 تا 90 درصد افراد جامعه علیه کووید-19، میزان چرخش این ویروس در سطح جامعه را کمتر کنیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: من بسیار خوشبین هستم که ما بتوانیم با واکسیناسیون کرونا و داشتن داروهایی عمومی و موثر در درمان کرونا از جمله مولنوپیراویر، در آینده ای نزدیک تا حدودی به زندگی عادی پیش از دوره شیوع کرونا بازگردیم. 

کرونا در آینده نزدیک ریشه کن نخواهد شد 

ناجی با تاکید بر این که کرونا در آینده ای نزدیک به صورت کامل ریشه کن نخواهد شد، اظهار داشت: با وجود این که سیاستگذاری بسیاری از کشورها، ریشه کن کردن کامل بیماری کروناست، این تصور که ما بتوانیم در آینده ای نزدیک به جهان بدون کرونا دست پیدا کنیم، تقریبا محال است؛ زیرا بسیاری از کشورها از سیستم ها و سیاست های بهداشتی مناسبی برای به صفر رساندن میزان شیوع کرونا در سرزمین خود برخوردار نیستند. 

این متخصص ویروس شناسی ادامه داد: تمام این مسائل در کنار خصوصیت های ذاتی کرونا نشان می دهد که بعید است این بیماری در آینده ای نزدیک ریشه کن شود. البته ممکن است در سال های آتی تغییراتی در دانش بشری رخ دهد و کرونا به صورت کامل از جهان حذف شود، ولی فعلا این مساله چندان محتمل نیست. 

وی در پایان تصریح کرد: به نظر می رسد در چند سال آینده کرونا مانند آنفولانزا از یک بیماری همه گیر جهانی به یک بیماری واگیر منطقه ای تبدیل شود که مسئولان نظام سلامت کشورهای مختلف می توانند با استفاده از واکسن ها و داروهایی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد و در آینده نیز به صورت گسترده تر عرضه خواهد شد، بسیار بهتر از شرایط امروز، شیوع کرونا در کشورهایشان را کنترل کنند.

کدخبر: 727116 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟