فرو نشست خانه ها! / چه کسی پاسخگوست؟

به گزارش رکنا، ماجرا از این قرار است که اوضاع فرونشست زمین در ایران بحرانی شده است. آنقدر بحرانی که حالا شکاف‌های عمیق روی سقف و بدنه خانه‌ها خیلی‎ها را ترسانده و از شهرک نیرو هوایی اصفهان فراری داده است. شکاف‌هایی فراخ که گاهی یک مشت بسته آدمی از آن عبور می‌کند اما این تجربه به زودی چیزی حدود ۲۶ میلیون ایرانی را درگیر می‌کند

علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گفته است که شرایط فرونشست زمین در ایران بسیار حاد شده است. او به ایلنا توضیح داد: بر اساس آمارهای موجود در اتحادیه اروپا اگر در منطقه‌ای ۴ میلیمتر فرونشست ایجاد شود آن منطقه وارد شرایط بحرانی می‌شود و وقتی ما در ایران از سانتیمتر صحبت می‌کنیم باید متوجه شویم که دچار شرایط بسیار حادی شده‌ایم.

محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هم به ایرنا گفته است که ایران از نظر فرونشست زمین رتبه اول جهان را دارد و در برخی مناطق مانند کاشان شکاف‌هایی به طول ۷۰ کیلومتر یا در دشت نیشابور شکافی به طول ۳۰ کیلومتر در سطح زمین ایجاد شده است.

مناطق پرخطر مسکونی کدام هستند؟

«هنوز کسی خطر بزرگ فرونشست زمین را جدی نگرفته است تا زمانی که جمعیت زیادی کشته شوند! »

این جمله را علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله‌شناسی، مهندسی و خطرپذیری موسسه تحقیقات راه و شهرسازی به اقتصاد آنلاین می‌گوید و توضیح می‌دهد که خانه‌های مسکونی بسیاری از مناطق شهری ایران به دلیل فرونشست زمین بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند و با کوچکترین زلزله‌ای فرو می‌ریزند.

او ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر در تهران مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بیشتراز سایر مناطق در معرض خطر فرونشست زمین هستند و این خطر به‌تدریج به سایر مناطق شهری پایتخت تسری خواهد داشت.

بیت‌اللهی تاکید می‌کند: البته این تهدید برای بسیاری از شهرهای ایران وجود دارد و بر اساس مطالعاتی که مرکز تحقیقات راه و شهرسازی انجام داده است، ۱۲۰ شهر ایران و جمعیتی نزدیک به ۲۶ میلیون نفر درگیر مخاطرات این پدیده خواهند شد.

رییس بخش زلزله‌شناسی، مهندسی و خطرپذیری موسسه تحقیقات راه و شهرسازی می‌گوید که از میان شهرهای ایران اصفهان وخیم‌ترین شرایط را دارد و در خراسان رضوی، در مسیر مشهد به تهران فرونشست زمین، دره‌ای به طول ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر ایجاد کرده است. همچنین وضعیت یزد، کرمان و استان فارس هم از این نظر بحرانی است و ساختمان‌های مسکونی در این مناطق را به شدت آسیب‌پذیر کرده است تا آنجا که کوچکترین لرزش‌ها می‌تواند آوار سنگینی ایجاد کند.

تمام دشت‌های ایران در وضعیت بحران

بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نرخ فرونشست زمین به ۲۴ سانتی‌متر در سال رسیده و در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده زمین برخی مناطق کشور ۲.۵ تا ۵ متر نشست خواهد داشت. به گفته بیت‌اللهی این پدیده باعث شکست و تخریب بسیاری از تاسیسات زیرزمینی مانند لوله‌های انتقال آب و فاضلاب و گاز خواهد شد و نشت گاز خطر انفجار در شهر را تشدید می‎‌کند.

همچنین انحراف خطوط ریلی و خالی شدن زمین زیر دکل‌های برق و پمپ‌های بنزین و بسیاری از تاسیسات شهری، ظرفیت خطر در بسیاری از شهرهای ایران را روز به روز بیشتر می‌کند.

کدخبر: 727083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟