طوفان شاهین خانه های کپری را با خود برد / سیستان و بلوچستان یک سوله بحران ندارد

طوفان حاره ای از چند روز قبل وارد کشور شده است. سازمان هواشناسی نسبت به وقوع طوفان حاره ای هشدار داده بود. این درحالی است که با وقوع طوفان حاره ای، تعداد قابل توجهی از هموطنان مان در این مناطق آسیب دیدند. معین الدین سعیدی توضیحاتی در مورد طوفان حاره ای شاهین در سیستان و بلوچستان ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طوفان شاهین تا کنون جان 6 نفر را گرفته است، 122 نفر را مجروح و 580 نفر را به اسکان اضطراری کشانده است.

معین الدین سعیدی

زیرساخت های مدیریت بحران مطلقاً در سیستان و بلوچستان موجود نیست

معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس در رابطه با وقوع طوفان در سیستان و بلوچستان که از چند روز قبل شروع شده بود به خبرنگار رکنا اظهار داشت: هرچند سال یکبار با توجه به شرایط اقلیمی خاص سواحل مکران، شاهد پدیده های جوی مانند سونامی و اخیراً توفان شاهین هستیم. با توجه به اینکه زیرساخت های مدیریت بحران در سیستان و بلوچستان مطلقاً وجود ندارد، خسارات جبران ناپذیری رخ می دهد. با توجه به پیش بینی های خوبی که سازمان هواشناسی انجام داده بود، یکسری تمهیدات در راستای پیشگیری از بحران انجام شد. با این حال با توجه به این که تقریباً فاقد زیرساخت های مدیریت بحران در منطقه سیستان و بلوچستان هستیم، اکنون شاهد خسارات جدی درحوزه های آب، برق، راه، کشاورزی و شیلات هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: متاسفانه تعدادی از صیادان ما در حوزه پسابندر جان خود را در پی حادثه اخیر از دست دادند. در مورد اسکان مردم توفان زده، مردم و خیرین ورود خوبی داشتند و مجموعه مدیران استانی نیز در هنگام بحران در منطقه حضور یافتند، با این حال هنوز که هنوز است در حوزه برق مشکل جدی وجود دارد و این موارد نیازمند نگاه کارشناسی و پشگیرانه تر به معضلات سیستان و بلوچستان است. از عزیزان مان در هلال احمر نیز درخواست می کنیم که تلاش بیشتری برای رسیدگی به مردم آسیب دیده داشته باشند.

با یک حادثه جوی وضعیت سیستان و بلوچستان بحران می شود

سعیدی با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان در شرایط عادی نیز با بحران های عدیده ای مثل بی آبی، بی برقی و امثالهم مواجه هستند، افزود: وضعیت سیستان و بلوچستان به گونه ای است که با یک اتفاق یا حادثه جوی، بحران های چند برابری متحمل مردم این منطقه می شود. اکنون 5 یا 6 نفر از صیادان جان خود را از دست داده اند، علاوه بر این تعدادی از 580 نفری که درگیر توفان شدند، جابجا و در حوزه مرز ریمدان شاهد وضعیت شکننده و ناپایدار هستیم.

وی در مورد وضعیت طوفان حاره ای شاهین در سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون راه های ارتباطی دچار چالش شده اند و صیادان در حوزه پسابندر نیز دچارآسیب شدند. علاوه بر این، تعداد زیادی از خانه های کپری منطقه و هموطنان مان که در کپرها ساکن بودند، دچار آسیب شدند.

مراکز امن برای استقرار طوفان زده های سیستان و بلوچستانی وجود ندارد

نماینده چابهار در مجلس در رابطه با چرایی عدم انتقال ساکنان مناطق طوفان زده به مناطق امن با توجه به پیش بینی های هواشناسی گفت: انتقال ساکنان مناطق طوفان زده به مناطق امن به همان سادگی که بیان می شود، نیست. واقعیت این است که مراکز امن برای ساکنان مناطق طوفان زده وجود ندارد. سوال ما از مجموعه مدیریت بحران کشور این است که چرا با توجه به آگاهی از بحران هر ساله در این پهنه از کشور، هیچ تدبیری برای زیرساخت های لازم وجود نداشته است؟

در همه جای دنیا مدیریت بحران و در ایران بحران مدیریت داریم

معین الدین سعیدی در مورد شیوه مدیریت بحران کشور ادامه داد: کم کاری های تاریخی در مدیریت بحران اتفاق افتاده است. زمانی که کوچکترین حادثه ای رخ می دهد، زیست مردم سیستان و بلوچستان دچار چالش می شود. در همه جای دنیا مدیریت بحران دارند و کشور ما بحران مدیریت دارد.

او در مورد مبنای نام گذاری طوفان ها به شاهین و امثالهم گفت: مبنای نام گذاری طوفان ها مانند طوفان شاهین معلوم نیست. طوفانی که اخیراً سیستان و بلوچستان را درگیر کرده است، قبلاً گلاب، اکنون شاهین و احتمالاً در آینده با نام های غاز، شاهین و... نام گذاری خواهد شد. تعدادی از کنشگران محلی در چابهار از مدت ها قبل مطالبه کردند که چرا با توجه به قرارگیری این منطقه در کانون بحران، هیچ اقدامی صورت نمی گیرد؟ اکنون حتی یک سالن و سوله بحران که بتواند متناسب با شرایط به حادثه دیدگان خدمت ارائه کند موجود نیست. علاوه بر این، ماشین آلاتی که بتوانند از نظر لجستیکی به مردم کمک کنند نیز در منطقه وجود ندارند.

نیروهای مردمی در شبانه روز گذشته نخوابیدند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در رابطه با طوفان حاره ای شاهین افزود: در در روزهای اخیر مدیران استانی در منطقه حضور داشتند، اما بدون امکانات، حضور آن ها بی فایده است. اکنون یکسری نیروهای مردمی و خیرین به مردم حادثه دیده کمک کردند و آن ها را انتقال دادند، بعضی از آن ها حتی در شبانه روز نخوابیدند اما باید کمیته ای جهت ارزیابی خسارات به منطقه اعزام شوند. علاوه بر این در حوزه های آب، برق، گاز و ایستگاه های صیادی تمهیدات پیشگیری از بحران ایجاد شود.

بلوچ ناامید وجود ندارد

سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به تغییر وضعیت سیستان وبلوچستان با توجه به روی کار آمدن رئیس جدید سازمان محیط زیست وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: هیچ بلوچ ناامیدی وجود ندارد. انتظار داریم رئیس جدید سازمان محیط زیست، محیط زیست را در مسلخ توسعه یک سویه قربانی نکنند. باید به محیط زیست دریایی که با روش های معیوب متولیان گذشته محیط زیست دچار چالش های متعدد شد رسیدگی بیشتری شود. امید است نقایص محیط زیستی در راستای توسعه پایدار محیط زیست مورد توجه آقای سلاجقه قرار گیرد.

کدخبر: 726508 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟