از 609 دشت ایران 499 مورد دچار فرونشست جدی است/ دولت احمدی نژاد مسبب بحران فرونشست گسترده در کشور

فرونشست زمین مدتی است در کشورمان تبدیل به یک معضل بزرگ محیط زیستی شده است. گفته می شود بیش از 499 دشت ایران دچار فرونشست شده اند. یکی از بدیهی ترین عوامل فرونشست برداشت بی حساب و کتاب آب های زیرزمینی است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، وضعیت فرونشست ها در ایران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در سال های اخیر شاهد فرونشست زمین در اقصی نقاط کشورمان بودیم. بدیهی است که مصرف بی رویه و کارشناسی نشده آب های زیرزمینی از عمده ترین علل ایجاد فرونشست هاست.

در حال حاضر در حاشیه های شهرهایی مثل تهران، اصفهان، اهواز و... شاهد فرونشست هستیم. اگرچه این حادثه در داخل شهرهای مذکور نیز سرایت کرده و یکسری مناطق تهران دچار فرونشست زمین هستند. به نظر می رسد برنامه ریزی های غلط و غیرکارشناسی در برداشت آب و از طرفی ایجاد موانع برای جایگزین شدن آب منابع زیرزمینی، جان زمین را در سراسر نقاط ایران گرفته است.

دکتر ذبیح الله اعظمی

حداقل 499 دشت ایران با فرونشست درگیر هستند

دکتر ذبیح الله اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در تشریح وضعیت فرونشست زمین در سراسر محیط زیست ایران به خبرنگار رکنا اظهار داشت: فرونشست ها به شهرها ختم نشده و به دشت های بایر و کشاورزی کشور هم ربط پیدا می کند، کمااینکه در دشت ورامین، اصفهان، میناب و... فرونشست هایی را شاهد هستیم. دلیل اصلی فرونشست ها برداشت بی رویه و خارج از عرف آب از منابع زیرزمینی است. این موضوع باعث شده است که باغات و مزارع کشاورزی نیز از وقوع فرونشست در امان نباشند.

وی در مورد آمار و ارقام مربوط به میزان فرونشست ها در کشور گفت: بنا به آمار 609 دشت در کشورمان وجود دارد که حداقل 499 مورد از این دشت ها دچار فرونشست شده اند. این موضوع ضایعه اسفناکی برای محیط زیست ما رقم زده است. متاسفانه جنگ آب خیلی سریع در کشورمان شروع شده است، چرا که اولین عامل محدود کننده برای امنیت غذایی انسان ها "آب" است. در زمینه کشاورزی لازم است تا برای کشت محصولاتی همچون گندم و ذرت در کشورمان طرح و برنامه دیگری ریخته شود تا آیندگان نسبت به وضعیت آبی دچار تهدید نشوند.

از دولت احمدی نژاد به بعد برداشت آب های بی رویه افزایش یافت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه همه نقاط کشور با فرونشست روبرو شده است، افزود: همانطور که گفته شد اکنون در دشت میناب، ورامین، اصفهان و هر جای دیگری که با برداشت بی رویه آب مواجه شده است، فرونشست زمین اتفاق افتاده است. در اوایل انقلاب مشخص شده بود که برداشت آب در یکسری مکان ها مثل دشت رفسنجان ممنوع است، اما از دولت احمدی نژاد به بعد اعلام شد که لازم است در دشت ها چاه هایی حفر شود تا کشاورزان بتوانند از طریق آن، محصولات شان را آبیاری و ارتزاق کنند، متاسفانه این موضوع بدون برنامه کارشناسی شده و آینده نگری انجام شد. می توان به جرات گفت که نتیجه چنین تصمیمی آن شد که اکنون تعداد چاه های غیرمجاز از چاه های مجاز نیز بیشتر شده است.

اعظمی در توصیه به مسئولان حوزه محیط زیست و کشاورزی گفت: موضوع آبخیز داری و آبخوان داری یکی از مهمترین موضوعاتی است که وزارت کشاورزی باید به آن توجه لازم را داشته باشد. از طرفی وزارت نیرو نیز باید مساعدت و مشارکت های لازم در تامین آب مورد نیاز زمین را در حوزه های آبی مناطق مختلف کشور به کار بندد. یکی از پیشنهادات این است که از طرح الگوی کاشت مناسب، حذف گیاهان پرآب بر، توسعه سیستم نوین آبیاری و اینکه آب به گیاهان داده شود و نه به زمین استفاده شود، قطعاً این اقدامات می تواند جهت مقابله و پیشگیری از فرونشست های زمین موثر واقع شود.

کدخبر: 721981 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟