نادعلی: مستضعفان تهرانی، فراموش شده از نگاه خیران/ انقلاب کردیم تا جنوب شهر آسیب نبیند + فیلم
حجم ویدیو: 20.51M | مدت زمان ویدیو: 00:02:48

حاشیه نشینی از معضلات جاری بسیاری از کلانشهرهاست. شهر تهران نیز طبق آخرین آمار با حدود 9 میلیون نفر جمعیت با پدیده حاشیه نشینی دست و پنجه نرم می کند. طی سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن و زمین و گرانی اجناس در تهران، حاشیه نشینی رشد بیشتری یافته است. علیرضا نادعلی وضعیت حاشیه نشینی در پایتخت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بسیاری از آسیب های اجتماعی ماحصل حاشیه نشینی است و به عبارتی در این فضا می توان شاهد انواع اقسام معضلات مثل جرائم، مصرف مواد مخدر و بیماری های خاص و امثالهم بود. بنابراین با توجه به روند گسترش حاشیه نشینی، لازم است تا این مسئله را به صورت ریشه ای آسیب شناسی و حل و فصل کرد.

اکنون شهرهایی مثل پرند و پردیس مجموعاً حدود یک میلیون نفر را در خود جای داده اند که عمده ترین دلیل آن گرانی قیمت زمین و مسکن و خرج و مخارج روزانه در سطح شهر تهران است. اگرچه تقریباً هیچ یک از حاشیه نشینان، توان زندگی در شهرهای اطراف تهران را ندارند و این موضوعی قابل بررسی است.

تلاش یکسری نهاد های حمایتی و گروه های مردمی مثل سمن ها و گروه های جهادی در مناطق محروم امری ضروری و قابل ستایش است، اما به نظر می رسد موضوع حاشیه نشینی هم در این بین مسئله ای است که نباید مغفول بماند. هم اکنون تعداد قابل توجهی از گروه های جهادی و مردمی به اقصی نقاط کشور می روند تا دردی از دردهای مردم محروم دوا کنند، این درحالی است که می توان بخشی از این گروه ها را برای حل معضلات حاشیه نشینی البته با مدیریت ارگانی مثل شهرداری به صورت سریع و فوری رفع کرد.

حاشیه نشینی تهران

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در تشریح وضعیت حاشیه نشینی در پایتخت به خبرنگار رکنا اظهار داشت: به دلایل مختلف در حاشیه تهران، آسیب و ضعف های متراکمی دیده می شود. در مورد حاشیه نشینی تحقیقات زیادی انجام شده است که این موضوع در تهران که دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است نیز صدق می کند. در هر صورت معضلات حاشیه نشینی قابل مطالعه هستند، اما باید آن ها را بررسی کرد. متاسفانه بخشی از شهروندان ما در حاشیه های شهر تهران دچار فقر شده اند و خدماتی که به آن ها ارائه می شود نیز خدماتی ناقص است.

وی ادامه داد: چند روز قبل، در مطالعه ای که از معضلات بخش مرتضی گرد انجام شد، متوجه شدیم اتوبوس هایی که در حال ارائه خدمات به حاشیه نشینان هستند از نظر نوع استفاده از وسایل خدمات شهری دارای مشکلاتی هستند. باید پذیرفت که محدودیت هایی برای ارائه خدمات در شهرداری تهران وجود دارد، اما اگر بنا به آنچه که انقلاب اسلامی برای افراد مستضعف قائل است معتقد باشیم، اگر نقصی قرار است نقصی وجود داشته باشد باید در شمال شهر باشد و نه در جنوب شهر.

سخنگوی شورای شهر تهران در رابطه با استفاده از ظرفیت های مردمی در جهت حل معضلات و آسیب های اجتماعی در موضوع حاشیه نشینی گفت: یکی از موضوعاتی که کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر و شهردار تهران به آن تاکید دارد آن است که از ظرفیت های مردمی برای حل آسیب های اجتماعی استفاده شود. تعداد زیادی گروه های جهادی، سازمان های مردم نهاد و امثالهم داریم که برای محرومیت زدایی از تهران به نقاط دور دست کشور می روند؛ اگرچه این اقدام قابل تحسین است و باید به همه نقاط کشور توجه داشت اما به اطراف تهران نیز باید توجه بیشتری شود.

علیرضا نادعلی در پایان ابراز داشت: اگر شهرداری تهران موضوع رسیدگی گروه های مردمی و سمن ها به حاشیه نشینی و مناطق محروم شهر را ساماندهی کند و از آن ها حمایت بیشتری به عمل آورد، همچنین امکانات خود را در اختیار آن ها بگذارد، محرومیت زدایی خصوصاً در اطراف شهر تهران زودتر اتفاق می افتد. باید توجه داشت که ماجراهای اجتماعی به دلیل ماشینی نبودن و انسانی بودن، زمان بر هستند و یکباره اتفاق نمی افتند.

کدخبر: 718840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟