بلندمرتبه سازی در کمیسیون شهرسازی تهران مورد تدوین قرار خواهد گرفت + فیلم
حجم ویدیو: 18.28M | مدت زمان ویدیو: 00:02:29

به گزارش خبرنگار رکنا، بهمن 94  بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بلندمرتبه سازی در کل تهران ممنوع شد. طبق آن مصوبه بلندمرتبه سازی از طریق توافق، تشکیل پرونده، شهرداری، کمیسیون ماده 5، و کمیته‌های این کمیسیون تا تعیین تکلیف قطعی مکان‌یابی و ضوابط این ساختمان‌ها ممنوع اعلام شد. این در حالی است که بلندمرتبه سازی یکی از مسائلی است که باید در آن دوباره تجدید نظر کرد.

اعضای شورای شهر در دوره پنجم معتقد بودند که گسیل دادن منابع درآمدی ناشی از شهرفروشی به سمت مگاپروژه ها بدون توجه به آثار و تبعات آن ها برای کسب جایگاه در سپهر سیاسی و خرید اعتبار با استفاده از چرخه پول پاشی، خودرو محور کردن شهر و نهادینه شدن رویکرد انعقاد قراردادهای گسترده بدون نیازسنجی آن ها که تبدیل به سونامی قرار دادهای پیمانکاری شده بود و غافل شدن از کیفیت زندگی، منجر به مغفول ماندن هویت و معنا و ابعاد نرم افزاری شهر شد. بنابراین حاضر به انجام بلندمرتبه سازی نبودند.

اما در نهایت اواخر سال 99 قرار شد تا مجوز ساخت بناهای بلندمرتبه در شهر تهران بر اساس طرح جامع، طرح تفصیلی و ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ‌شده صادر شود. تصمیمی که خیلی دیر گرفته شد اما باز در دوره قبلی شهرداری و شورای شهر اتفاق خاصی رخ نداد.

 این حقیقت وجود دارد که با توجه به نیازهای روز مردم تهران و کمبود مسکن و بالا بودن نرخ مسکن راهی جز بلندمرتبه سازی نیست. البته باید در این امر کارهای کارشناسی زیادی انجام شود.

جعفر شربیانی عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با رکنا درباره این مسئله که آیا امیدی به آغاز دوباره بلند مرتبه سازی وجود دارد گفت: حتما در کمیسیون شهرسازی، بحث سیاست هایی که باید در این زمینه تدوین شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا ما توازنی در عرضه و تقاضا داشته باشیم.

او ادامه داد: تصمیمات در دو دهه اخیر به صورت سینوسی در بعضی مواقع به سمت براورده کردن عرضه و تقاضا بوده است اما ما در مقاطعی نیز این حوزه را دچار بحران کرده‌ایم. بلند مرتبه سازی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به ما برای توازن کمک کند.

شربیانی با بیان اینکه موارد زیادی کنار بلند مرتبه سازی باید مورد توجه قرار بگیرد تاکید کرد: بحث خط هوایی شهر تهران، گردش هوا و آلودگی هوا و از همه مهم تر بحث زیر ساخت‌های خدماتی و اجتماعی است که اگر به این موضوعات توجه کافی نشود ما دوباره در چرخه حاشیه نشینی و معضلات زیادی می‌شویم که تبدیل به آسیب اجتماعی زیادی خواهد شد که باری به بارهای شهر تهران اضافه خواهد کرد.

عضو هیئت رییسه مجلس در پایان خاطر نشان کرد: ما باید پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز در کمیسیون شهرسازی اضافه کنیم تا در صورت آغاز بلند مرتبه سازی چنین مشکلاتی را نیز نداشته باشد.

کدخبر: 716614 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟