این واکسن آلوده در برنامه واکسیناسیون جهانی کرونا اختلال ایجاد کرد

واکسن مدرنا / پس از پیدا شدن آلاینده و ناخالصی در ۳۹ ویال واکسن مدرنا ارسالی به ژاپن، توکیو هفته گذشته استفاده از حدود ۱.۶۳ میلیون دوز واکسن مدرنا را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش رکنا ، تارو کونو، وزیر مسئول در امور واکسیناسیون در ژاپن در کنفرانسی مطبوعاتی گفت بیش از ۵۰۰ هزار دز از ویال های بالقوه آلوده مدرنا در کشور تزریق شده است.

از سوی دیگر «نوری هیسا تامورا» وزیر بهداشت ژاپن در پاسخ به نگرانی فزاینده مبنی بر اینکه این تعلیق می تواند برنامه واکسیناسیون ژاپن را مختل کند، گفت که دولت دزهای جایگزین برای مراکز واکسیناسیون آسیب دیده ارائه می دهد.

بر اساس گزارش ها، ۱.۶۳ میلیون دوز، واکسن کرونا مدرنا تولید شده در یک خط تولید در اسپانیا همزمان در میان بیش از ۸۰۰ محل واکسیناسیون در ژاپن توزیع شده است.

واکسن های آلوده مدرنا از یک خط تولید در حومه شهر مادرید پایتخت اسپانیا تولید شده اند. مقامات اسپانیا برای احتیاط دو خط تولید این کارخانه را به حالت تعلیق در آورده اند.

نگرانی نسبت به وضعیت واکسیناسیون در ژاپن در شرایطی است که تعداد بیماران مبتلا به کووید -۱۹ در این کشور که در خانه های خود تحت قرنطینه هستند تا روز گذشته به حدود ۱۲۰ هزار نفر رسید و رکورد جدیدی را بر جای گذاشت.

این رقم بیش از ۲۱ هزار نفر، یا ۲۲ درصد، نسبت به چهارشنبه هفته پیش افزایش داشت.

وزارت بهداشت ژاپن می گوید که رقم مذکور برای کل کشور است اما بیماران استان سایتاما که تعداد مبتلایان در آن هنوز در حال بررسی است را شامل نمی شود.

نگرانی ها نسبت به آلوده بودن واکسن های مدرنا در حالی است که تلویزیون ژاپن امروز یکشنبه نیز گزارش کرد در یک سری دیگر از شیشه های واکسن کرونای مدرنا در یک مرکز بزرگ واکسیناسیون در استان جنوبی اوکیناوا ذرات خارجی یافت شده است. این گزارش حاکی است یک داروساز ذرات سیاه رنگی را در یک سرنگ حاوی واکسن مدرنا مشاهده کرده است.

پس از آن نیز در یک سرنگ و یک شیشه واکسن مدرنا ذرات سیاه رنگ مشاهده شد. در یک سرنگ دیگر حاوی این واکسن ذرات صورتی رنگ یافت شد. استانداری اوکیناوا واکسیناسیون در این مرکز را متوقف کرده است و امروز یکشنبه نیز واکسیناسیونی در آن انجام نخواهد شد.

روز گذشته /شنبه / نیز وزارت بهداشت ژاپن در بیانیه ای اعلام کرد دو مرد پس از دریافت واکسن کرونا از نوع مدرنا جان خود را از دست دادند. وزارت بهداشت ژاپن در این بیانیه آورده است دو مرد ۳۰ تا ۴۰ ساله در ماه جاری میلادی پس از دریافت دز دوم واکسن مدرنا فوت کرده اند.

 

کدخبر: 716036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟