هر خانواده در منطقه 12 تهران، دارای پزشک خانواده می شود/کرونا بر آسیب های منطقه 12 افزود

شهرداری منطقه 12 در قلب تهران قرار دارد. شهرداری منطقه 12 از دوره چهارم شورای شهر موظف به افزایش کیفیت سطح زندگی مردم در این بوده است. اخیراً طرح پزشک خانواده برای ساکنان این منطقه به همکاری شهرداری منطقه 12 اجرا شد. شهردار شهرداری منطقه 12 توضیحاتی در مورد آسیب های موجود در این منطقه ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، منطقه 12 تهران در قلب پایتخت واقع شده است. محلات صاحب نامی همچون چاله ‌میدان، درخونگاه، امامزاده یحیی (ع) و سنگلج از جمله محلات قدیمی این منطقه هستند. علاوه بر این وجود آب انبارهای قدیمی و تکیه های سنتی از جمله منابع گردشگری و میراث فرهنگی تهران محسوب می شوند. همه این ها در حالی است که قلب تهران با وجود یکسری آسیب های اجتماعی از جمله حضور معتادان متجاهر و افراد کارتن خواب قدری تحت فشار قرار گرفته است.

این درحالی است که برنامه طرح ارتقای کیفیت زندگی در محدوده تاریخی تهران از دوره چهارم شورای شهر تهران تصویب شده است. اگرچه به گفته شهردار منطقه 12 تا حد زیادی بر کاهش آسیب های اجتماعی در این منطقه تلاش شده است اما هنوز هم اگر شب ها به میدان های این منطقه سرک بکشیم، هستند معتادان و افراد بی خانمان که از ناچاری در این نواحی وقت خود را سر می کنند. اگرچه ممکن است سبک زندگی مردم این منطقه و مناطق دیگری که چنین مناظری در آن ها مشاهده می شود طبیعی به نظر برسد، اما چنین کیفیت و نوع زندگی در شان مردم شریفی که در مرکزی ترین نقطه پایتخت زندگی می کنند نیست و نیازمند برنامه های عملی و جدی تر برای رفع نقصان های موجود است.

علی محمد سعادتی

با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کار در منطقه مختل شدند

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه 12 تهران در تشریح آسیب های اجتماعی در منطقه 12 طی چند سال اخیر به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: یکسری آسیب های اجتماعی از سالیان قبل در این منطقه وجود داشته است، اما با شیوع کرونا، اختلال در نظام کسب و کار و اشتغال مانند همه مناطق کشور در این منطقه تهران نیز بیشتر رخ نشان داد. بنگاه ها و کارگران زیادی تعطیل و بیکار شدند و عملاً افراد روزمزد خانه نشین شدند. طبیعتاً در چنین شرایطی مردم نیازمند حمایت های اجتماعی شدند. بنابراین برنامه هایی مثل برنامه ریزی شروع عملیات اجرایی طرح پزشک خانواده در محله شهید هرندی که 4 شهریور 1400 برگزار شد و سایر برنامه هایی که مردم، خیرین و سایر نهاد ها به صورت خودجوش ارائه کردند، در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و مشکلات اقتصادی و مالی مردم منطقه مفید واقع شد.

اجرای طرح پزشک خانواده برای اولین بار در محله شهید هرندی

وی در مورد آمار و ارقام مربوط به آسیب های اجتماعی موجود در منطقه 12 تهران گفت: در حال حاضر نمی توان برای آسیب ها و نیاز های موجود شهروندان منطقه 12 تهران، عدد و رقم ارائه کرد اما یکی از مهمترین نیاز های خانواده ها در این منطقه خصوصاً طی ماه های گذشته، موضوع بهداشت و درمان خانواده ها بوده است. در پی شیوع کرونا افراد اولاً به دنبال آن بودند که چه کار کنند تا دچار بیماری نشوند، ثانیاً خانواده هایی که درگیر کرونا شدند، چگونه به درمان و مسائل بهداشتی خود رسیدگی کنند. خوشبختانه در طرحی که اخیراً با محوریت "پزشک خانواده" در محله شهید هرندی برگزار و عملیات اجرایی آن انجام شد، علاوه بر غربالگری، شناسایی و آزمایش مردم و همچنین استقرار مراکز واکسیناسیون کرونا، اکنون به صورت پایدار، هر خانواده تحت پوشش پزشک قرار خواهد گرفت و هر پزشک می تواند میزان سلامتی و بیماری های افراد را کنترل و در صورت نیاز به سایر متخصصان ارجاع دهد.

سعادتی در پایان ابراز داشت: امیدواریم اجرای طرح پزشک خانواده مقدمه ای باشد بر اجرای سایر طرح های اجتماعی که در راستای کاهش آسیب های اجتماعی انجام می شود. مردم منطقه 12 از قدیمی ترین و با اصالت ترین مردم تهران هستند و برای ارتقای سطح زندگی آن ها باید بیشترین تلاش ها صورت گیرد.

گفتنی است، روز چهارشنبه 3 شهریورماه 1400 طرح برنامه ریزی شروع عملیات اجرایی طرح پزشک خانواده در محله شهید هرندی تهران واقع در منطقه 12 برگزار شد. در این جلسه دکتر آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونای استان تهران، سردار وحیدی، وزیر کشور، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران و جمعی از روسای بیمارستان ها و پزشکان شهر تهران حضور داشتند و به بیان نکات و توضیحات شان در راستای این طرح و کاهش آسیب های اجتماعی درمناطق مختلف تهران پرداختند.

کدخبر: 715441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟