لاک داون بهترین راه جلوگیری از ورود "کرونای لامبدا" به ایران/ کنترل مرزهای کشور تشدید شود

کرونای لامبدا سویه جدید ویروس کروناست. پس از کرونای دلتا، این کرونای لامبدا بود که در جهان خود را به مردم معرفی کرد. البته شیوع کرونای لامبدا از آمریکای جنوبی آغاز شده است. به گفته مسئولان بهداشت و درمان کشورمان تا کنون هیچ مورد ابتلا به کرونای لامبدا در ایران دیده نمی شود. همچنین به گفته متخصصان، کرونای لامبدا از نظر قدرت سرایت، توان بیشتری از سایر گونه های جهش یافته این ویروس دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شیوع نوع جهش یافته کرونا به نام کرونای لامبدا اولین بار در دسامبر 2020 در کشور پرو شناسایی شد. این سویه از کرونا قبلا با نام C.37 شناخته می شد. لامبدا، الگوی منحصربه‌ فرد از هفت جهش در پروتئین سنبله دارد که ویروس از آن برای آلوده کردن سلول‌ های انسانی استفاده می ‌کند.

بر اساس موارد رسمی منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، بیماران مبتلا به کرونا به ‌طور معمول یکی از علائم اصلی تب، سرفه خشک و خستگی را گزارش کردند، البته علائمی مثل درد، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا نیز دیده می شود.

به گفته دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران، هنوز موردی از ابتلا به کرونای لامبدا در کشور دیده نشده است و این بیماری فعلاً در کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد. ضمناً کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا نیز به دنبال رصد این بیماری هستند.

دکتر سید مجتبی میرهاشمی، رئیس بیمارستان شهدای گمنام تهران در تشریح وضعیت شیوع کرونای لامبدا در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: کرونای لامبدا در تعداد قابل توجهی از کشورهای آمریکای لاتین مشاهده است. با این حال هنوز هیچ مورد ابتلا و مشکوک به این بیماری در ایران شناسایی نشده است. اگر تیم وزارت بهداشت و وزارت کشور تمهیداتی در نظر بگیرند تا لاک داون اتفاق انجام شده و مسافران خارجی که از مرزها و مبادی ورودی به کشورمان وارد می شوند، به خوبی کنترل و غربالگری شوند، به مراتب هزینه کمتری از نظر ابتلا و فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا و نوع جهش یافته آن به نام لامبدا خواهیم داد.

میرهاشمی با تاکید بر عدم ورود مسافران مشکوک به کرونا و کنترل شدید آن ها به کشور ادامه داد: این که یک فرد بیمار وارد کشور شود و دیگران را مبتلا به کرونای لامبدا مبتلا کند فقط هزینه اضافی، وقت و انرژی کادر درمان، پزشکان و پرستاران ما را می گیرد.

رئیس بیمارستان شهدای گمنام ضمن تاکید دوباره بر پیشگیری های سفت و سخت تر از قبل برای شیوع کرونای جهش یافته در کشور، در مورد امکانات و ظرفیت بیمارستان شهدای گمنام و سایر بیمارستان ها بیان داشت: در حال حاضر ظرفیت استفاده از تخت های بیمارستانی در بیمارستان شهدای گمنام و سایر بیمارستان ها از نظر پذیرش بیماران کرونایی تکمیل است. ضمناً باید توجه داشت که امکان افزایش ظرفیت و تخت های بیمارستانی نیز هم اکنون وجود ندارد. بنابراین مهمترین راه پیشگیری از افزایش دوباره مبتلایان به کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع کرونای لامبدا لاک داون و تشدید آزمایشات و مراقبت های بهداشتی در کشور است.

کدخبر: 715075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟