زمان پایان واکسیناسیون در ایران اعلام شد

به گزارش رکنا، در روزهای اوجگیری موج پنجم پاندمی کرونا ویروس؛ ۶۱۰ زندگی؛ امروز تعداد شمار جان‌باختگان شیوع کروناویروس در سرتاسر کشور بود.

براساس اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۶۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۱۰۸ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه ۷ هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

کاهش تعداد بیماران سرپایی در تهران

البته خوشبختانه امروز بعد از مدت‌ها خبر خوبی هم از وضعیت موج پنجم در پرجمعیت‌ترین استان کشور اعلام شد.

 استاندار تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر مراجعان سرپایی در استان تهران چند روزی است که کاهش داشته است، گفت: این وضعیت امیدوارکننده است که در چند روز آینده کاهش بیماران بستری و فوتی را شاهد باشیم و نگرانی برای پذیرش و بستری بیماران در تهران وجود ندارد.

انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه گرامیداشت هفته دولت در رابطه با اقدامات انجام شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و حمایت از شهروندان گفت: در حال حاضر مراجعان سرپایی در استان چند روزی است که کاهش داشته است. این وضعیت امیدوارکننده است که در چند روز آینده کاهش بیماران بستری و فوتی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد :در روز گذشته ۶۸۵ فوتی در کشور داشتیم که ۱۴۵ نفر آن در استان تهران بوده اند. در حال حاضر هیچ نگرانی برای بستری و پذیرش بیماران وجود ندارد و دو شهرستان بهارستان و اسلامشهر جمعیت بالایی دارند که در شهرستان بهارستان با کمک جمعیت هلال احمر یک بیمارستان صحرایی ۴۰ تخته راه اندازی کردیم و در اسلامشهر نیز مرکز مدیریت بحران سوله ای را افتتاح کرده که ظرفیت ۴۰ تخت را دارد.

همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم این موضوع را تایید کرد، اگرچه به گفته او این روند کاهشی شیب زیادی ندارد.

زالی گفت: گزارشات نشان می دهد با شروع هفته جاری کاهشی در مراجعان سرپایی را تجربه می کنیم که نویدبخش کاهش تعداد بستری و مرگ و میر در هفته های آینده است البته در تهران میزان رسیدن به کاهش تعداد بستری و مرگ و میر و کاهش مراجعان سرپایی بر اساس تجربه در پیک های قبلی به طور متوسط با ۱۲ روز تاخیر اتفاق می افتد. کاهش میزان یا ثبات بیماران در بخش مراقبت های ویژه نیز در پی این موضوع اتفاق خواهد افتاد. رشد میزان شاخص ترخیص نیز به گونه ای است که تراز بستری و تراز بیماران ترخیصی در استان تهران تغییراتی را تجربه کرده است؛ موضوعی که باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

نگرانی از جهش‌های بعدی کرونا در ایران

اگرچه در این میان روز به روز نگرانی‌ها نسبت به شیوع جهش‌های بعدی ویروس کرونا در کشور بیشتر و بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با ابراز نگرانی از خطر ترکیب دو واریانت لاندا و دلتا گفت: طبق بررسی‌ها، هنوز گزارشی از ویروس لاندا در کشور نشده، اما نگرانی که وجود دارد این است که جهش‌های مختلف با هم ترکیب شوند و قدرت انتقال بالایی پیدا کنند که می‌تواند خیلی خطرناک باشد و مشکلات جدیدی را ایجاد کند.

علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران، با اشاره به ویروس جهش یافته‌ی لاندا بیان کرد: ویروس لاندای کرونا از حدود ۷ الی ۸ ماهه اخیر در کشور پرو و آمریکای لاتین شایع شد که به تدریج توسعه یافت و به کشورهای دیگر رسید.

وی ادامه داد: طبق گزارش‌های رسیده، ویژگی اصلی این ویروس مقاومت در برابر واکسن است که سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل این واریانت مهم‌تر شده است و قدرت انتقال بیشتری دارد.

جزئیات واردات واکسن کرونا از صربستان

براین اساس به نظر می‌رسد تنها به واکسن‌ به عنوان راه فرار از این بیماری امید وجود دارد.

همچنین نماینده وزیر بهداشت با اشاره به لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی در کشور گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و ضرورت واکسیناسیون کشوری با توجه به تداخل آنفلوآنزای فصلی باید واکسیناسیون عمومی هرچه سریعتر انجام شود.

حسین وطن‌پور نماینده وزیر بهداشت، عنوان کرد: نباید خیلی به کشورهای بین راهی توجه کنیم. واکسن‌های خریداری شده از شرکت‌های معتبر هستند و برخی کشورها مثل صربستان به عنوان واسطه عمل می کند. واکسن‌های وارداتی از اروپا معمولا آسترازنکا هستند. بخشی دیگر هم مربوط به صندوق کواکس است که پول آن قبلا پرداخت شده و به تدریج تحویل داده می‌شود. در سبد کواکس واکسن‌های متفاوتی وجود دارد.

وطن‌پور با تایید تصمیم‌گیری برای واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا به کشور گفت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و ضرورت واکسیناسیون کشوری با توجه به تداخل آنفلوآنزای فصلی که می‌تواند بیماری را پیچیده تر کرده و تعداد مبتلایان را افزایش دهد؛ باید واکسیناسیون عمومی هرچه سریعتر انجام شود. خوشبختانه با تلاش بخش امور بین الملل و معاونت بهداشتیوزارت بهداشت و ستاد کرونا راهی باز شده تا بتوانیم از این واکسن ها خریداری کنیم اما مشکلی که وجود دارد جهش‌های جدید ویروس است که نیاز این کشورها به واکسن را هم افزایش داده است. اما با مذاکره و تامین منابع مالی می‌توان این واکسن‌ها را تهیه کرد تا در کنار واکسن داخلی مورد استفاده قرار گیرند.

وعده پایان واکسیناسیون تا بهمن

بهرام عین الهی وزیر پیشنهادی بهداشت امروز در جریان جلسه رای اعتماد در مجلس گفت: جمعیت بالای ۱۸ سال ما ۶۰ میلیون نفر است و باید هر نفر دو دز واکسن بگیرد که ۱۲۰ میلیون دوز نیاز داریم. ۲۵ میلیون دوز واکسن زده ایم و ناچاریم واردات کنیم. هر بخشی بتواند واکسن وارد کند ما استفاده می کنیم. تهیه واکسن اولویت اول ما است. باید چرخه سرمای واکسن حفظ شود و حتما باید ثبت شود. تهیه واکسن با سیاستهای ریاست جمهوری و مسئولان انجام می شود هر چه زودتر واکسن تهیه شود ما موفقتر خواهیم بود.

هشدار زالی نسبت به افزایش ابتلای جوانان به کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران

عین الهی وعده داد: برنامه داریم تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام کنیم. با ظرفیت تمام دستگاه ها از امکانات همه دستگاه ها استفاده می کنیم. واکسن زدن کار سختی نیست. باید به مردم احترام بگذاریم و واکسیناسیون را انجام دهیم. قرنطینه یا لاک داون را باید انجام دهیم. در دنیا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد انجام می شود. ما با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود باید لاک داون کنیم. قرنطینه نباید نمایشی باشد این که ۲ هفته تعطیل کنیم ولی میزان مرگ و میر افزایش یابد این لاک داون نیست. اگر قرار است فرد از شهر بیرون نرود نباید بیرون برود. اصناف باید کمک کنند. همه خارج از وزارت بهداشت کمک کنند تا چرخه ویروس را متوقف کنیم.

عین الهی گفت: بحث مدیریت مهمترین مساله در کنترل کروناست. در ستاد کرونا ما حتما باید از نمایندگان مجلس استفاده کنیم و نظرات مردم را دهند. باید بسیاری از اختیارات را به استانها واگذار کنیم تا خودشان تصمیم بگیرند. کمیته علمی از افراد باسواد تشکیل می شود تا درمانهای لازم را انجام دهند.

کدخبر: 714557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟