تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد ضعیف ستاد مقابله با کرونا / کرونا به جان جوانان افتاده است

شیوع نوع جهش یافته کرونا به نام دلتا کرونا باعث آغاز پیک پنجم کرونا در کشورمان شده است. متاسفانه آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان ها حاکی از است که اکثر مبتلایان به کرونا را جوانان تشکیل می دهند. بنا به گفته متخصصان بهداشت و درمان، ویروس کرونا تمایل زیادی به درگیر کردن جوانان دارد.

اگر وضعیت مهار کرونا با قرنطینه های موثر و کاهش تردد ها و از همه مهمتر تامین واکسن و تزریق آنها با مدیریت تخصصی تری انجام می شد این روزها شاهد مرگ ومیر جوانان در کشور که بحران جمعیت آن نیز مدنظر کارشناسان است نبودیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وضعیت کنونی احتمال بیشتر شدن آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی طی روزهای آینده دور از انتظار نیست. ضمناً مدت هاست که میانگین شمار مبتلایان به کرونا در کشور به بیش از 40 هزار نفر رسیده است.

اگرچه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور هم اکنون به کمتر از 40 درصد رسیده و به عنوان نمونه، حجم قابل توجهی از مردم پس از اعلام خبر تعطیلی های کرونایی به جاده های کشور روانه شدند، نمی توان سوءمدیریت برخی مسئولان را در کنترل شیوع کرونا ماه های گذشته نادیده گرفت.

اختلاف نظرها و ضعف مدیریت در واکسیناسیون کرونا و پیشگیری از گسترش آن در کشور، باعث انتقاداتی به ستاد ملی مقابله با کرونا شده است، به گونه ای که علی اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان چند روز قبل در گفت و گو با رکنا خبر از تحقیق و تفحص از عملکرد این ستاد در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به میان آورده بود.

سامه یح نجف آبادی

انتظار دولت فقط از مردم بود و واکسیناسیون را سرعت نداد

در این راستا، سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ابراز تاسف از آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا در کشور طی روزهای اخیر به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: متاسفانه دولت در ماه های قبل تنها از مردم توقع رعایت پروتکل های بهداشتی داشت و اقدامی در جهت تسریع ورود واکسن و پیشگیری ها برای کنترل شیوع کرونا انجام نداد. در این بین، مردم از ابتدا به وظیفه خود در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی عمل کردند اما پس از مدتی مثل سایر کشورهای دنیا از رعایت سفت و سخت پروتکل ها خسته شدند و طبعاً آمار کرونا نیز به این سبب افزایش یافت.

تولید کنندگان واکسن داخلی کرونا به تعهدات خود عمل نکردند

نجف آبادی بار دیگر از عمکرد ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت دوازهم انتقاد کرد و گفت: دولت نتوانست واکسن کافی در اختیار مردم قرار دهد و واکسیناسیون عمومی کُند انجام شد، علاوه بر این تولید کنندگان واکسن داخلی کرونا نیز به تعهدات خود عمل نکردند.

او به ورود 30 میلیون دُز واکسن کرونا تا انتهای شهریور به کشور، بنا به قولی که رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا داده بود اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی دستور داده اند تا 30 میلیون دُز واکسن کرونا تا پایان شهریور به کشور وارد شود و البته قرارداد آن ها امضا شده است. با این حال در صورت عدم تسریع در واکسیناسیون کرونا در کشور نمی توان به آینده شیوع کرونا در ایران امیدوار بود ضمن اینکه ابتلا و مرگ و میر جوانان ایرانی با کرونا بیشتر شده است.

تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا در مجلس

همانطور که بیان شد، چند روز قبل یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با رکنا خبر از تحقیق و تفحص از ستاد ملی مقابله کرونا داده بود، سامه یح نجف آبادی ضمن تاییداین خبر ادامه داد: لازم است تا به تصمیم گیری هایی که یا دیر و یا به کلی در این ستاد انجام نمی شد رسیدگی شود. علاوه بر این در بین اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا اختلافات زیادی وجود داشت که نتیجه این وضعیت همین است که آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا در کشورمان به بیشترین حد خود رسیده است.

گفتنی است، علی اصغر باقرزاده 23 مرداد ماه به رکنا گفته بود: پی بردن به تمام سوء مدیریت ها و فسادهای موجود در ستاد ملی مقابله با کرونا، مستلزم ارائه طرح تحقیق و تفحص از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است و ما قطعا در این کمیسیون این طرح را مطرح خواهیم کرد. بنابراین به‌ زودی چند نماینده از کمیسیون بهداشت پای طرح تحقیق و تفحص از ستاد ملی کرونا را امضا خواهند کرد. البته باید توجه داشت که سوء مدیریت فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست و تمام اعضای ستاد ملی تقصیرها و قصورهای فراوانی داشتند که مجلس باید درباره آن تحقیق کند و قوه قضاییه نیز با متخلفان برخورد خواهد کرد.

کدخبر: 713041 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟