مهمترین عوارض واکسن کرونا / تا یک هفته پس از تزریق امکان بروز عوارض وجود دارد + جزئیات

واکسن کرونا از ماه ها قبل و بر اساس اولویت های ستاد ملی مقابله با کرونا به افراد تزریق می شود. افراد می توانند بر اساس این اولویت ها در سایت ثبت نام و واکسن کرونا خود را دریافت کنند. خوشبختانه در هفته های اخیر اندکی به سرعت تزریق واکسن کرونا افزوده شده است. ممکن است پس از تزریق واکسن کرونا یکسری عوارض سراغ افراد بیاید. بنا به گفته کارشناسان بهداشتی، تب، بی حالی و سستی از شایع ترین عوارض تزریق واکسن کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از اواخر سال گذشته واکسیناسیون کرونا اگرچه با سرعتی کم در کشورمان شروع شده است. اکنون با تسریع تزریق واکسن کرونا این سوال که عوارض واکسن کرونا شامل چه مواردی می شود نیز زیاد شده است.

عوارض شایع و مهم واکسن کرونا که بعضاً ممکن است شبیه به کرونا باشد ممکن است از 48 تا یک هفته پس از تزریق واکسن کرونا در افراد بروز پیدا کند و این امری طبیعی است. اگرچه شرکت های تولید کننده واکسن کرونا عوارض خاصی را برای واکسن خود تعیین کرده اند اما یکسری عارضه ها نیز در بین واکسن ها مثل درد در محل تزریق، قرمزی پوست، تب و بی حالی مشترک است.

گفتنی است، پس از تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا نیز رعایت پروتکل های بهداشتی کاملاً الزامی است، زیرا هیچ واکسنی به طور 100 درصدی ایمنی در افراد ایجاد نمی کند و نکته دیگر آن که ممکن است افراد واکسینه شده، مبتلا به کرونای خفیف بوده و در واقع ناقل کرونا به دیگران باشند.

واکسن کرونا

احتمال بروز عوارض واکسن کرونا تا یک هفته پس از تزریق

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد عوارض بلند مدت تزریق واکسن کرونا به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: عوارض بلند مدت واکسن کرونا ممکن است از 48 ساعت تا یک هفته پس از تزریق واکسن کرونا به سراغ افراد بیاید و این اتفاقی طبیعی است. باید توجه داشت که هرچقدر فاصله بین زمان تزریق واکسن و بروز عوارض آن بیشتر شود، از شدت و تعداد موارد عوارض آن کاسته می شود، به عبارتی از هر یک میلیون نفر فقط یک نفر ممکن است عوارض واکسن کرونا را در این شرایط از خود نشان دهد.

وی ادامه داد: 40 یا 50 درصد از افرادی که واکسن کرونا را تزریق می کنند، ممکن است دچار تب و لرز شده و احساس درد در محل تزریق واکسن داشته باشند.

شایع ترین و مهمترین عوارض واکسن کرونا

مسعود مردانی در تشریح مهمترین و شایع ترین عوارض واکسن کرونا گفت: مهمترین و شایع ترین عوارض واکسن کرونا مانند همه واکسن های دیگر است. در حادترین حالت، فرد واکسینه شده ممکن است واکنش های حساسیتی به اجزای سازنده واکسن داشته باشد، ممکن است باعث شوک های خطرناک و حتی مرگ شود، با این حال چنین اتفاقی از هر 20 یا 30 میلیون نفر اتفاق می افتد. به طور کلی شایع ترین عوارض واکسن کرونا عبارتند از قرمزی، درد و تورم در محل تزریق واکسن، بروز تب، سستی، رخوت و بی حالی بدن.

کدخبر: 710797 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟