سوءمدیریت عامل بیش از 60 درصد آتش سوزی جنگل ها در ایران / لزوم تهیه تجهیزات برای مهار آتش سوزی جنگل ها

آتش سوزی جنگل در روزهای اخیر در مناطقی از شمال و مرکز کشور رخ داده است. آتش سوزی جنگل هایقر در استان فارس منجر به کشته شدن چند تن شد. پس آن نیز آتش سوزی جنگل های میانکاله باعث از بین رفتن منابع طبیعی شد. آتش سوزی جنگل ها متاسفانه از ابتدای امسال حجم گسترده ای از منابع طبیعی را به خطر انداخته است. البته آتش سوزی جنگل ها از سالیان قبل و در همه نقاط دنیا رخ داده است و نیازمند مدیریت بحران و تجهیزات مناسب است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از روز گذشته آتش سوزی در میانکاله رخ داده است و دو روز قبل نیز جنگل های تنگه هایقر دچار حریق شدند.

وقوع این آتش سوزی ها همزمان با خشکسالی در برخی مناطق کشور، علی رغم اینکه گفته می شود علت اکثر آتش سوزی ها انسانی است، اما نشان گر ضعف در مدیریت و در اولویت نبودن موضوع حفاظت از جنگل هاست.

گفتنی است، آتش سوزی چند روز اخیر در هایقر و میانکاله تنها بهانه ای است برای علت یابی موضوع حادثه برای جنگل های ایران. سال گذشته حجم گسترده ای از جنگل های زاگرس، جنگل های آستارا و گلستان نیز بر اثر آتش سوزی خاکستر شدند و این علامت هشدار جدی برای محیط زیست است.

کارشناسان محیط زیست داشتن تجهیزات و البته مدیریت را بهترین ابزار برای حفاظت و مراقبت از محیط زیست و جنگل های کشور می دانند. به عنوان مثال همانطور که در هنگام آتش سوزی در جنگل های ترکیه، هواپیمای امدادرسان ایرانی برای کمک به محل حادثه رفت، می توان از این ابزار برای مهار آتش سوزی در جنگل های خودمان نیز استفاده کرد.

طبیعی است کشوری که امکان یاری رسانی به کشورهای دیگر را دارد، خود نیز در حل بحران و مشکلات داخلی خودکفاست. بنابراین موضوع مدیریت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست از جمله کلیدی ترین نیاز های این روزها برای جنگل های کشور است.

لزوم مدیریت بحران و تهیه تجهیزات و ادوات برای مهار آتش سوزی جنگل ها

مهندس علیرضا جورابچیان، کارشناس محیط زیست در رابطه با آتش سوزی های اخیر و استفاده از روش حل مسئله در بحران های طبیعی به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: آتش سوزی موضوعی اتفاقی نیست. وقتی دفعات آتش سوزی و دلایل آن مورد بررسی قرار می گیرد، مشاهده می شود که در کشورمان توجه لازم به خصوص در رابطه با تهیه ابزار و ادوات مخصوص مهار آتش سوزی موجود نیست. برخی مسئولین گمان می کنند که آتش سوزی به یکباره شروع و به سرعت تمام می شود. این نشانگر آن است که آینده نگری برای این منابع با ارزش کشور موجود نیست. ضمناً باید توجه داشت که سازمان جنگل ها، سازمان حفاظت از محیط زیست و ستاد مدیریت بحران همگی به هم مربوط هستند و منظور از مسئولین تنها به یک حوزه بر نمی گردد.

باید توجه داشت که آتش سوزی در همه جای دنیا اتفاق می افتد و در این وضعیت مدیریت بحران حرف اول را می زند. جورابچیان در این رابطه افزود: وضعیت به گونه ای است که در ترکیه برای اطفاء حریق هواپیمای امدادی می فرستیم اما وقتی خودمان با مشکل مواجه می شویم، اقدامی انجام نمی شود. آتش سوزی همیشه اتفاق می افتد، اگرچه اکثر آتش سوزی ها به دلیل اشتباهات انسانی صورت می گیرد. در این میان مدیریت بحران است که مهمترین رکن در حفاظت از محیط زیست و جنگل هاست.

بیش از 60 درصد از آتش سوزی جنگل ها به دلیل سوءمدیریت است

این کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی گفت: بیش از 60 درصد از آتش سوزی جنگل ها در کشورمان به دلیل سوءمدیریت است. آتش سوزی جنگل ها و مراتع کار چندان دشواری نیست که به این شکل فاجعه بار شود و نتوان آن را مهار کرد.

جورابچیان در پیش بینی آتش سوزی مناطق طبیعی و وقوع خشکسالی در کشور و از طرفی توصیه به مسئولان برای برنامه ریزی کردن در این موضوع گفت: همانطور که اشاره شد، مدیریت و تهیه تجهیزات لازم برای ایمنی جنگل ها نیازی جدی محسوب می شود. باید در نظر داشت که خشکسالی از قدیم الایام در کشور ما بوده و در بعضی مناطق باعث آتش سوزی شده است. اما مناطقی که دچار حریق می شوند هم قابل شناسایی هستند و می توان با مدیریت آن ها، جلوی بسیاری از آتش سوزی ها را گرفت. اگر یک مدیر مسئولیت اش را به درستی ایفا کند و حفاظت از جنگل ها و محیط زیست برایش اهمیت داشته باشد، قطعاً در این موضوع سرمایه گذاری می کند.

کدخبر: 710198 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟