رشد حاشیه نشینی خطرناک اطراف تهران/ بحران به هم ریختگی طبقات اجتماعی در ایران + صوت
حجم ویدیو: 18.67M | مدت زمان ویدیو: 00:02:32

حاشیه نشینی عوامل متعددی دارد. یکی از عوامل ایجاد و رشد حاشیه نشینی ، وضعیت نامطلوب اقتصادی است. حاشیه نشینی می تواند همراه با خود آسیب های اجتماعی دیگری به ارمغان آورد. به عقیده کارشناسان، افزایش قیمت مسکن در کلانشهر تهران ساکنان مرکز شهر را به جنوب و جنوب شهر را به حاشیه نشینی می کشاند. برای جلوگیری از حاشیه نشینی، نظارت بر مسکن و موضوعی مثل خانه های خالی می تواند تا حد بسیار زیادی موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر دوره پنجم تهران در جلسه روز یکشنبه 10 مرداد 1400 شورای شهر تهران، قبل از نطق پیش از دستور خود اعلام کرد: در حالی که بخش بزرگی از شهروندان و بویژه جوانان چالش مسکن دارند، حدود 500 هزار خانه خالی در تهران وجود دارد.

این خبر با توجه به قیمت های نجومی مسکن حتی برای اجاره در بسیاری ازنقاط شهر تهران این سوال را در ذهن شهروندان ایجاد می کند که چگونه می شود خانوارهای تهرانی از مرکز به جنوب شهر و از جنوب به حاشیه شهر کشیده شوند اما این حجم از خانه در کلانشهر تهران بدون سکنه باقی بمانند.

رشد حاشیه نشینی با افزایش قیمت مسکن از نتایج اجرای ضعیف قانون هایی مثل اخذ مالیات بر خانه های خالی و عدم نظارت بر بازار مسکن است.

قانون مالیات بر خانه های خالی ضعیف اجرا شد

اقبال شاکری، نماینده تهران در مجلس در تشریح وجود 500 هزار خانه خالی در تهران و افزایش قیمت مسکن در پایتخت به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: موضوع خانه های خالی در تهران را به اسم احتکار خانه شناخته می شود. عده ای دلال و سودجو که مافیای مسکن هستند، خانه ها را خالی نگه داشتند تا بتوانند از این طریق، سودی کسب کنند. بنابراین به امید افزایش قیمت مسکن، این خانه ها را به چرخه تولید و عرضه نیاورده و احتکار کرده اند. این موضوع قطعاً باید با سیاست های دولت از این کار جلوگیری شود تا سود چندانی برای افراد احتکار کننده وجود نداشته باشد. در تمام دنیا نیز این موضوع به همین ترتیب است، از طرفی بانک ها نیز برخلاف مدیریت اصلی شان وارد حوزه های مسکن شده اند و خانه ها را خالی نگه داشته اند.

وی در توصیه به دولت سیزدهم برای رسیدگی به وضعیت مسکن و خانه های خالی گفت: دولت جدید باید با تمام ظرفیت خود به موضوع قیمت مسکن و وجود خانه های خالی رسیدگی کند تا مردم از قیمت های سرسام آور خلاص شوند. قانون مالیات بر خانه های خالی اجرا اما به صورت ضعیف اجرا شده است. دولت باید با تمام ظرفیت خود این قانون را اجرا کند. ضمناً خانه های خالی باید وارد چرخه عرضه مسکن شوند تا بخشی از فاصله بین عرضه و تقاضا پر شود.

زمین رایگان و وام ارزان تامین شود/ رئیسی وزیر مسکن باورمند و قوی انتخاب کند

نماینده تهران در مجلس در خصوص احتمال ایجاد آسیب های اجتماعی مثل حاشیه نشینی در پی وجود این حجم از خانه های خالی، گفت: زمانی که قیمت خرید منزل به صورت غیرمعقول افزایش یابد، مطمئناً تعدادی از اقشار مردم قادر نیستند تا هزینه های آن را پرداخت کنند. این موضوعات باعث مهاجرت درون شهری شهروندان می شود. به این صورت کسانی که در مرکز شهر هستند به مناطق پایین تر و کسانی که در مناطق پایین تر قرار دارند به سمت حاشیه شهر کشیده می شوند. این موضوع به نوبه خود مسئله حاشیه نشینی در تهران را افزایش می دهد.

شاکری در مورد اقدامات دولت سیزدهم برای مسکن تاکید کرد: دکتر رئیسی باید حتماً وزیر مسکن و شهرسازی خوبی انتخاب کند. در مجلس وزارت مسکن و شهرسازی به دو قسمت تبدیل شده است و وزارت مسکن و شهرسازی با راه و شهرسازی متفاوت است. بنابراین حتماً وزیر مسکن و شهرسازی باید باورمند باشد که برای قشر محروم و مستضعف جامعه می تواند مسکنی مناسب تامین کند تا بتوانند از عهده پرداخت وام آن نیز برآیند. وظیفه داریم تا زمین رایگان و وام ارزان قیمت برای مردم تامین کنیم.

با همتی مضاعف می توان سالی یک تا دو میلیون مسکن تولید کرد

عضو سابق شورای شهر تهران در بیان اهمیت انتخابی وزیری مناسب برای مدیریت وضع مسکن در کلانشهر تهران گفت: باید وزیری معرفی شود که باور داشته باشد می توان هدف ارائه زمین رایگان و وام ارزان را محقق کرد. باید دانست با توجه به وسعت سرزمینی و منابعی که داریم به هیچ وجه این هدف دور از دسترس نیست. بنابراین با توجه به گفته دکتر رئیسی که می توان سالی یک میلیون مسکن ساخت، اگر همتی به خرج داده شود از نظر من می توان سالی یک تا دو میلیون مسکن تولید کرد. وزیر مسکن و راه و شهرسازی، وزیر اقتصادی و رئیس بانک مرکزی خوب و توانمند می تواند منابع داخل کشور را در جهت تولید مسکن به کار گیرد. اگر به تولید مسکن پرداخته شود، خود به خود موضوع اشتغال، خانه و سایر دغدغه های مردم نیز رفع می شود.

اقبال شاکری در پایان گفت: نمایندگان مجلس نیز سعی می کنند تا ویژگی های لازم را برای تایید صلاحیت وزیران مسکن و شهرسازی لحاظ کرده و سپس به آن ها فرصت خدمت به مردم دهند.

کدخبر: 709482 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟