وزارت نیرو به کشاورزان دشت عباس نه آب می دهد و نه خسارت «نکاشت»  + فیلم
حجم ویدیو: 7.17M | مدت زمان ویدیو: 00:00:36

دشت عباس منطقه ای شامل 15 روستاست که البته از نظر تقسیمات کشوری در جنوبی ترین نقطه استان ایلام و در مجاورت استان خوزستان قرار گرفته است. اما آب مزارع کشاورزی دشت عباس از سد کرخه تامین می شود و امسال دِبی خروجی تونل سد کرخه به سمت دشت عباس به صفر رسیده است. به همین دلیل، آب مورد نیاز کشاورزان دشت عباس آب مورد نیاز خود برای کشت تابستانه را به سختی و از طریق چاه های کشاورزی تامین می کنند و همین مساله معیشت بسیاری از کشاورزان دشت عباس را به خطر انداخته و اعتراض آنها را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امسال بحران آب در خوزستان به اوج رسیده است. عامل اصلی تشدید بحران آب در سال آبی جاری بروز پدیده خشکسالی است. آن طور که فرهاد ایزدجو، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خبر داده است، امسال متوسط بارندگی های خوزستان به میزان 35 درصد نسبت به شرایط نُرمال کاهش یافته و آورده رودخانه های این استان نیز حدود 44 درصد کمتر شده است.

بروز شرایط خشکسالی و سوء مدیریت منابع آبی در سال های گذشته نیز منجر به آن شده است که بسیاری از کشاورزان از جمله کشاورزانی که در منطقه دشت عباس در فصل تابستان به زراعت فصلی می پردازند، بدون ب می مانند؛ کشاورزانی که بسیاری از آنها بخشی از درآمد خود را با کشت تابستانه ذرت تامین می کنند، اما در تابستان امسال آب کانال های خروجی سد کرخه به سمت دشت عباس روی آنها بسته شده و کشت و کار این افراد با مشکل مواجه شده است.

این مساله نیز باعث شده است که کشاورزان حوضه آبریز کرخه در 53 هزار هکتار از اراضی فصلی دشت عباس، عین خوش و فکه در تابستان امسال یا به طور کامل بدون آب بمانند یا به سختی بتوانند با استفاده از چاه های کشاورزی، آب مورد نیاز زمین هایشان را نیز تامین کنند.

در این میان به نظر می رسد در شرایطی که با توجه به وضعیت خشکسالی و فقدان وجود آب مازاد در سد کرخه، وزارت نیرو به جای این که آب مازاد این سد را مانند هر سال به کشاورزان دشت عباس بدهد، جلوی ورود آب کرخه به این منطقه را گرفته است، باید برای جلوگیری از خسارت دیدن کشاورزان دشت عباس برایشان خسارت «نکاشت» در نظر بگیرد.

کدخبر: 708027 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟