کاری کردم که امروز بهترین شبکه اینترنتی غرب آسیا را داشته باشیم/ دخالت در کار "رئیسی" خلاف عقل و شرع است + صوت
حجم ویدیو: 14.84M | مدت زمان ویدیو: 00:01:54

سید محمد غرضی خروج سرمایه های انسانی از کشور را نتیجه عدم کارکرد مطلوب دولت ها در رسیدگی به حوزه هایی چون علم و فناوری دانست. از نظر غرضی می توان مانند سال 70 کاری کرد که یک میلیون نفر تنها در یک وزارتخانه مشغول کار شوند. غرضی که وزیر سابق نفت و پست و تلگراف بوده است توصیه هایی به دولت آینده داشت. دخالت در کار رئیس جمهور منتخب از نظر سیدمحمد غرضی کاری خلاف عقل و شرع است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از مهمترین سرمایه های هر کشور، نیروی انسانی و مخصوصاً نیروی جوان هستند. جوانان با توجه به نیرو و انرژی کارآمدی که دارند، می توانند در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک شایانی در راستای رشد کشور داشته باشند.

متاسفانه در سال های اخیر شاهد مهاجرت عده زیادی از جوانان و حتی نخبگان کشور به آن سوی مرزهای ایران هستیم. فراهم کردن امکانات اقتصادی و رفاهی و ایجاد فرصت برای بهتر کار کردن جوانان می تواند انگیزه آن ها را برای ادامه زندگی در داخل کشور حفظ کند. اگرچه این موضوع دارای گستردگی های فراوانی است، در گفت و گویی ارزیابی مهندس سیدمحمد غرضی را جویا شدیم.

در سال 96 تعداد 8 میلیون ایرانی از کشور خارج شدند

سید محمد غرضی در مورد وضعیت خروج سرمایه های انسانی از کشور به آن سوی مرزها به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: ملت ایران، ملتی نو جو و طالب علم و فن در طول تاریخ بوده اند. در تشکیلات کشور، ظرف بعد از انقلاب و خصوصاً در دو دولت اخیر تکنولوژی، فن، علم و نوآوری به مردم عرضه نشد. نتیجه چنین وضعی، بنا به آمار، تعداد 8 میلیون نفر از ایرانیان در سال 96 به خارج از کشور مهاجرت کردند و متاسفانه این مهاجرت ها همچنان ادامه دار است و تا زمانی که کشور وارد دهانه تکنولوژی برتر و اشتغال فنی نشود نیز این روند ادامه دارد.

در سال 70 یک میلیون نفر را در حوزه ارتباطات مشغول کردم/ کاری کردیم که امروز بهترین شبکه غرب آسیا از نظر خدمات اینترنتی هستیم

وی ادامه داد: وقتی بنده در وزارت پست و تلگراف مسئولیت داشتم، روندی را ادامه دادم که در سال 70 طبق آمار، یک میلیون نفر از ایرانیان مقیم ایران و خارج از کشور در کار ارتباطات و تکنولوژی های برتر اشتغال داشتند! بنده تا زمانی که توانستم این استعداد را جذب کردم که تا امروز شاهدیم بهترین شبکه غرب آسیا را از نظر نرم افزاری و اینترنت در خدمت مردم قرار داده ایم. آن زمان این همه مسافرت خارجی وجود نداشت، اما امروز که 20 سال از آن دوران می گذرد، نوآوری، علم و فناوری عرضه نشده است و قدرت سیاسی نیز مدام با آسیب های اجتماعی داخلی درگیر است.

قدرت های سیاسی مسئول حفظ مردم در کشور هستند

غرضی در مورد راهکارهایی برای ترغیب مردم و جوانان برای ماندن در کشور گفت: قدرت سیاسی مسئول نگه داشتن مردم در کشور است. دولت ها به جای آن که به دنبال افرادی باشند تا مدام یکدیگر را در مقابل هم قرار دهند، استعداد کشور را در جریان رقابت با تکنولوژی های برتر به کار گیرند و جوانان را به آن جذب کنند. بعضی از جوانان به جریانات اجتماعی علاقه مندند و در بخش های جزئی جذب می شوند.

دخالت در کار آقای رئیسی خلاف عقل و شرع است

سید محمد غرضی در بخش دیگری از گفت و گو در پیشنهاد به دولت سیزدهم برای انتخاب وزیر در وزارتخانه های نفت، ارتباطات و کار گفت: به طور کلی دولت آینده باید افرادی را به کار گیرد تا حقوق عامه را به حقوق خواص ترجیح دهد، زیرا در این صورت ممکن است استعداد های زیادی از جمله نیروی انسانی نخبه و جان از دست بروند. دخالت در کار آقای رئیسی خلاف عقل، شرع و خلاف اجتماعی است. اگر جناب رئیسی تشخیص دهند که کسی شایسته مسئولیتی است ولی در واقع ویژگی هایی که قبلاً ذکر شد را نداشته باشد، وقتی به وزارتخانه می رود با گروه های وسیعی از کارمندان روبرو می شوند که دستوراتش را اجرا نمی کنند. بنابراین شرایطی به وجود می آید که مثل دو دولت گذشته، وزیران دائماً عوض می شوند؛ اکنون در شیوع کرونا اگر به نظرات کارشناسان و متخصصان توجه نشود، دولت باید دائماً با گرفتاری و هزینه های زیادی روبرو شود.

کدخبر: 702278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟