دکتر ناجی : موج پنجم کرونا به زودی در سراسر ایران / هجوم کرونای هندی به سراسر کشور

دکتر علیرضا ناجی نسبت به آغاز موج پنجم کرونا در ایران با شیوع گسترده کرونای هندی هشدار داد و گفت: موج پنجم کرونا در ایران در حال آغاز است و اکنون شواهد زیادی از شروع این موج وجود دارد؛ بخصوص که تهران نیز در آستانه ورود به وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و تعداد موارد ابتلا و بستری به شدت در حال افزایش است.

دکتر ناجی

رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور ضمن ارائه هشدار نسبت به آغاز موج پنجم کرونا در آینده ای نزدیک تصریح کرد: اکنون شرایط کشورمان به گونه ای است که اگر اقدام موثری برای جلوگیری از شیوع کرونای هندی انجام ندهیم، به زودی همان سناریویی که در پیک چهارم برای گسترش کرونای انگلیسی رخ داد، مجددا در شیوع کرونای هندی و آغاز موج پنجم کرونا تکرار خواهد شد.

هجوم کرونای هندی به سراسر ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آخرین نقشه رنگ بندی کرونایی کشور از بالا رفتن مجدد شعله های شیوع گسترده کرونا در سراسر ایران و قرمز شدن وضعیت کرونایی 32 شهرستان حکایت دارد؛ این در حالی است که دقیقا یک هفته پیش یعنی در تاریخ 29 خرداد، تنها 22 شهرستان ایران در وضعیت قرمز قرار داشتند. همچنین براساس آخرین به‌روزرسانی اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت، هم اکنون ۱۷۴ شهرستان ایران در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی در شرایط آبی نیست.

متخصصان بهداشتی کشور رشد سریع تعداد شهرهای قرمز ایران را نشانه ای بر آغاز پیک پنجم کرونا در کشور می دانند. اما نکته مهم و هشدارآمیز درباره این پیک جدید آن است که به نظر می رسد این بار موج تازه کرونا قرار است بر مبنای جهش هندی آن گسترش یابد؛ جهشی که اولین مبتلایان به آن در روزهای پایانی اردیبهشت در استان هرمزگان شناسایی شدند و عدم قرنطینه این استان منجر به شیوع کرونای هندی در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و کرمان شد.

حالا هم آن طور که برخی کارشناسان این حوزه هشدار می دهند، کرونای هندی رفته رفته در تمام استان های کشور قدم می گذارد و البته تا کنون تهران از هجوم این گونه جدید در امان نبوده است. به همین دلیل، برخی پیش بینی ها از این حکایت دارد که شهر تهران به زودی وارد وضعیت قرمز کرونا خواهد شد و البته هم اکنون در اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت نیز برخی مناطق پایتخت با رنگ قرمز نشان داده شده اند.

موج پنجم کرونا در راه است

دکتر علیرضا ناجی، رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور نیز در گفت و گو با رکنا نسبت به آغاز پیک پنجم کرونا در ایران هشدار داد و اظهار داشت: موج پنجم کرونا در ایران در حال آغاز است و اکنون شواهد زیادی از شروع این موج وجود دارد؛ بخصوص که تهران نیز در آستانه ورود به وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته و تعداد موارد ابتلا و بستری به شدت در حال افزایش است.

وی با تاکید بر این که شیوع گسترده کرونای هندی منجر به آغاز موج پنجم کرونا شده است، عنوان کرد: اکنون موج های جدید کرونا در تمام کشورها بر مبنای شیوع واریانت دلتا یا همان کرونای هندی گسترش می یابد و این شرایط رفته رفته در ایران نیز بروز پیدا کرده است. یعنی می توان گفت اکنون شرایط کشورمان به گونه ای است که اگر اقدام موثری برای جلوگیری از شیوع کرونای هندی انجام ندهیم، به زودی همان سناریویی که در پیک چهارم برای گسترش کرونای انگلیسی رخ داد، مجددا در شیوع کرونای هندی و آغاز موج پنجم کرونا تکرار خواهد شد.

تهران در آستانه وضعیت قرمز کرونا

ناجی مهمترین اقدام در جلوگیری از شیوع کرونای هندی در شرایط کنونی را اعمال محدودیت های سختگیرانه کرونایی توصیف کرد و گفت: متاسفانه با وجود این که می دانیم تا پیش از انجام واکسیناسیون گسترده، باید نگاهی سختگیرانه نسبت به شیوع هر موج جدید کرونا در کشورمان داشته باشیم، ولی زمانی که وضعیت شهرهای جنوبی کشور با شیوع کرونای هندی قرمز شد، هیچ اقدامی برای قرنطینه این شهرها انجام ندادیم و اکنون کرونای هندی در بسیاری از نقاط ایران گسترش یافته است.

این ویروس شناس ادامه داد: این مساله نشان می دهد احتمالا در آینده ای نزدیک موج پنجم کرونا دقیقا براساس همان الگویی که پیک چهارم آغاز شد، شروع خواهد شد؛ به نحوی که اکنون نه تنها کرونای هندی از استان های جنوبی کشور به سایر نقاط ایران رسیده است، بلکه به زودی وضعیت شیوع کرونا در تهران نیز به رنگ قرمز درمی‌آید.

وی تهران را قلب همه گیری کرونا در ایران نامید و تاکید کرد: اگر وضعیت تهران به رنگ قرمز درآید، باید انتظار داشته باشیم که رفته رفته شرایط تمام شهرهای ایران قرمز شود.

سهل انگاری کنیم، کرونای هندی ایران را فرا می‌گیرد

چند روزی است که آمار بستری کرونا در بیمارستان های تهران مجددا بالا رفته و پر شدن مجدد بخش های مراقبت های ویژه از احتمال قرمز شدن مجدد شرایط کرونایی پایتخت حکایت دارد. در این میان سوال مهم اینجاست که آیا شیوع کرونای هندی موجب قرار گرفتن تهران در آستانه وضعیت قرمز کرونا شده و این جهش جدید کرونا از جنوب کشور به قلب پایتخت رسیده است؟

ناجی با تاکید بر این که برای پاسخ به این سوال باید پایش ژنتیکی گونه های کرونا در کشورمان به صورت مدون انجام شود، عنوان کرد: متاسفانه پایش های ژنتیکی ما به صورت جامع و مداوم نیست و بنابراین نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که اکنون گونه غالب کرونا در کشورمان، کرونای هندی است یا انگلیسی؛ ولی با توجه به نشانه های آغاز موج پنجم، سرعت بالای رشد همه گیری و گسترش شهرهای قرمز از جنوب به شمال کشور می توان گفت که اگر سهل انگاری کنیم، به زودی کرونای هندی موجب آغاز موج پنجم کرونا در ایران خواهد شد.

این ویروش شناس تصریح کرد: سرعت انتشار کرونای هندی به حدی بالاست که وقتی وارد یک کشور می شود، در صورت عدم قرنطینه شهرهایی که اولین موارد واریانت دلتا در آنها مشاهده شده است، این جهش کرونا به سرعت به تمام نقاط آن کشور سرایت خواهد کرد؛ به نحوی که حتی در کشورهایی مثل انگلستان نیز که درصد قابل توجهی از مردم آن علیه کرونا واکسینه شده اند و دولت به همین دلیل محدودیت های کرونایی را کاهش داده است، بازهم شاهد شیوع نسبتا گسترده کرونای هندی هستیم.

کرونای هندی به تمام ایران سرایت کرده است

اولین موارد کرونای هندی در ایران در استان هرمزگان و با فاصله ای اندک در استان های بوشهر و سیستان و بلوچستان مشاهده شد، اما به گفته رئیس پژوهشگاه ویروس شناسی کشور اکنون این جهش کرونا در تمام شهرهای ایران گسترش پیدا کرده و شیوع همین گونه خاص است که منجر به قرمز شدن وضعیت برخی شهرهای استان های کرمان، فارس و یزد شده است.  

این ویروس شناس وجود تردد گسترده میان تهران و جنوب کشور را نیز عامل وخیم شدن وضعیت کرونایی پایتخت در هفته های اخیر دانست و گفت: متاسفانه ما زمانی که باید از این ترددها جلوگیری می کردیم، این کار را انجام ندادیم و همین مساله باعث سرایت کرونای هندی از جنوب کشور به تهران شده است.

مقاومت بالای کرونای هندی در برابر واکسن 

ناجی واریانت دلتا یا همان گونه هندی کرونا را خطرناک تر از واریانت آلفا یا همان کرونای انگلیسی توصیف کرد و اظهار داشت: کرونای هندی گونه ای نیست که به هیچ وجه بتوان با آن شوخی کرد، زیرا سرعت انتشار این واریانت 60 درصد از واریانت آلفا بیشتر است. میزان بیماری زایی کرونای هندی نیز اندکی از کرونای انگلیسی بیشتر است و البته قدرت کشندگی آن چندان تفاوتی با واریانت آلفا ندارد.

نکته مهمی دیگری که این عضو کمیته ملی واکسن کرونا به آن اشاره کرد، این است که کرونای هندی نسبت به کرونای انگلیسی در برابر واکسن های موجود در جهان مقاوم تر است؛ به نحوی که در کشورهای مختلف مشاهده شده است حتی کسانی که واکسن فایزر دریافت کرده اند، به انواع علامت دار بیماری ناشی از کرونا مبتلا شده اند.

این ویروس شناس ادامه داد: تا کنون نتایج هیچ مطالعه جامعی درباره این که واکسن های مختلف کرونا دقیقا چقدر در برابر کرونای هندی کارآیی دارند، ارائه نشده است و تمام درصدهایی نیز که برای کفایت واکسن های مختلف در سطح جهان اعلام شده، بر مبنای کرونای چینی بوده است. به همین دلیل، برنامه ریزی کشورها برای گسترش واکسیناسیون نیز بر مبنای دستیابی به ایمنی جمعی در برابر همین گونه ویروس کرونا بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین اکنون نمی توان گفت که چند درصد افراد یک جامعه باید واکسن کرونا دریافت کنند و به هر کدام از این افراد باید کدام یک از واکسن های موجود تزریق شود تا آن جامعه در برابر کرونای هندی نیز به ایمنی جمعی برسد. پس در حال حاضر مهمترین اقدام برای جلوگیری از گسترش کرونای هندی، بخصوص در کشور ما که واکسیناسیون در آن به کندی پیش رفته، اعمال محدودیت های سختگیرانه کرونایی است.

کدخبر: 699764 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟