«آقا مرتضی» تلویزیون را به هم ریخت !

به گزارش رکنا، یک شنبه ‌شب قسمت نخست از مجموعه مستند «آقا مرتضی» به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی از شبکه سه سیما پخش شد و حواشی فراوانی را به همراه داشت. این مستند که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی است، به مناسبت هفته هنر انقلاب روی آنتن رفته است و پخش آن تا اواسط هفته آینده ادامه دارد.

در روزهای پیش از آغاز این مجموعه، نزدیکان سازمان اوج مثل میکاییل دیانی و مهرداد معظمی از این مجموعه با عنوان «جنجالی» نام می‌بردند و آن را «روایتی بدون سانسور» از سید شهیدان اهل قلم می‌دانستند.
با پخش قسمت نخست، مشخص شد که لااقل عنوان جنجالی برای آن درست است، چراکه واکنش‌های زیادی را برانگیخت. محمدعلی شعبانی کارگردان فیلم مستند «انحصار ورثه» در واکنشی به قسمت اول «آقا مرتضی» نوشت: «دزدی همیشه بالا رفتن از دیوار خانه مردم نیست. دزدی این است که راش‌های یک فیلم توقیف‌شده را لابه‌لای یک مشت نریشن و آرشیو جا بدهی و اسمش را بگذاری آقا مرتضی! بیچاره آقا مرتضی... عجبا که کارگردان فیلم، آقای سیدعباس سیدابراهیمی (گویا) بعد از تماس من تازه یادش افتاد که باید اجازه بگیرد که باز هم اجازه ندادم.» در ادامه سیدابراهیمی کارگردان این مجموعه مستند به این ادعا واکنش نشان داد و گفت: «ما به‌عنوان مالک کار از خانه مستند و حسین افشار (تهیه‌کننده مستند «انحصار ورثه») اجازه گرفتیم که از این راش‌ها استفاده کنیم. اصلا بحث اجازه مطرح نبود؛ اجازه را ما قبلا از تهیه‌کننده و مالک کار گرفته بودیم.»
اشاره مستند «آقا مرتضی» به ارتباط پیش از انقلاب شهید آوینی با غزاله علیزاده نویسنده و شاعر، دومین حاشیه این مجموعه مستند را رقم زد. ارتباط آوینی با علیزاده چهره مشهور جریان روشنفکری پیش از انقلاب اسلامی، از موارد مگوی زندگی شهید سیدمرتضی آوینی است که چندان به آن پرداخته نشده است. نام علیزاده در حالی در این مجموعه مستند در کنار نام آوینی آمد که این شاعر و نویسنده، به طور معمول جایی در صداوسیما ندارد. روایت مستند «آقا مرتضی»، این‌گونه است: «غزاله، خانی بود که کامران (نام پیش از انقلاب مرتضی آوینی) از آن گذشت... دختر خاص جذابی که می‌توانست کامران را زمین‌گیر کند، اما نکرد. داستانی که کامران آن را نیمه‌تمام رها کرد.» اگرچه عادل فرهنگی و امیرهوشنگ اردلان از دوستان دوران دانشگاه سیدمرتضی آوینی، این روایت را در مصاحبه‌های قسمت اول مستند «آقا مرتضی» تأیید کردند، اما این ماجرا پیشتر در همین حد هم در رسانه ملی بازتاب نداشت و به نوعی این مستند دست به تابوشکنی زده است.
دیروز همچنین حسین معززی‌نیا داماد سیدمرتضی آوینی در یادداشتی به این مجموعه مستند واکنش نشان داد. او در این یادداشت از استفاده بدون اجازه از تصاویر مستند «روایت راوی» به کارگردانی خودش در این فیلم مستند گلایه کرده و آن را بی‌اخلاقی دانسته است. معززی‌نیا همچنین نوشته که برای تولید این مستند، از وراث سیدمرتضی آوینی اجازه گرفته نشده است.
با وجود همه این حواشی، مجموعه مستند «آقا مرتضی» در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و چه در تلویزیون و چه در پلتفرم‌های آنلاین، دیده شده است. باید تا پایان پخش این مجموعه منتظر ماند و دید آیا اعتراض ها همچنان ادامه خواهد یافت یا به تمجید بدل خواهد شد.
مصطفی قاسمیان

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 675004 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟