واکسن روسی کرونا در ایران ثبت شد

محمد جواد ظریف که به مسکو سفر کرده است ، این خبر را در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود اعلام کرد.

به گزارش رکنا ، ظریف گفت: واکسن روسی اسپوتنیک وی روز گذشته در ایران ثبت و از سوی مقامات بهداشتی ایران تایید شد و امیدواریم بزودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسات مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترک آن را داشته باشیم.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده است و در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسید.

تاکنون دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید شده است.

واکسیناسیون کرونا در مسکو با واکسن اسپوتنیک وی از روز ۵ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۵ آذر ماه) و در سراسر روسیه از روز ۱۵ همان ماه (۲۵ آذر) با توزیع یک و نیم میلیون دوز واکسن اسپوتنیک روی. پزشکان و معلمان آغاز شد.

اسپوتنیک وی مراحل پایانی آزمایش بالینی (آزمایش روی انسان) را می گذراند و تا کنون ۳۸ هزار نفر افراد داوطلب در روسیه با تزریق دوز اول تحت ازمایش قرار گرفته و حدود ۳۴ هزار داوطلب هم دوز دوم این واکسن تزریق شده است.

کیریل دمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه به تازگی اعلام کرد با تولید دهها میلیون دوز واکسن «اسپوتینک وی» از فوریه (بهمن) به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا شتاب خواهیم داد.

دمیتریف در برنامه شبکه «روسیه ۱» گفت: «تولید کنندگان ما اساسا طرح های تولید خود را بهبود بخشیده اند و در ژانویه به مراتب بیشتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود تولید خواهد شد. ما قادر خواهیم بود که تولید دهها میلیون دوز واکسن را از فوریه آغاز کنیم».آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 655114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟