سردرگمی معلمان میان آموزش حضوری و غیرحضوری از اول بهمن/ اضافه کار و تشویقی نداریم!

آموزش حضوری و غیرحضوری در مدارس کشور با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا موجب سردرگمی بسیاری از معلمان شده است.

قرار است طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، 136 روز پس از آغاز سال تحصیلی و پس از هفته ها آموزش کاملاً غیرحضوری به علت پیک سوم کرونا، مدارس برخی پایه ها و شاخه های تحصیلی در شهرهای آبی و زرد، پذیرای دانش آموزان باشند و آموزش حضوری را از سر بگیرند. همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد "حضور دانش آموزان پایه اول و دوم در مدارس اجباری نیست و خانواده ها می توانند فرزندان شان را به مدرسه نفرستند".

با این حال سوال اینجاست که وقتی حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست ،معلمان چگونه می توانند هم به صورت مجازی به دانش آموزان در خانه  و هم به صورت حضوری به آنها که در کلاس حضور دارند همزمان  تدریس کنند؟

محمد وحیدی، نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس در خصوص امکان حضوری شدن مدارس از اول بهمن ماه در برخی نقاط کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: یکی از الزامات آموزشی، آموزش حضوری است. قطعاً آموزش حضوری به ویژه در پایه های ابتدایی به دلیل ارتباط عاطفی معلم و دانش آموز که یکی از مقدمات جدی برای امر آموزش و تربیت تلقی می شود، مثبت تر از آموزش مجازی است. البته حضور دانش آموزان و معلمان در مدارس منوط به این است که در کدام کلاس ها و مناطق، با کدام پروتکل های بهداشتی و اینکه دانش آموزان به صورت چرخشی و نه الزامی در مدارس حضور یابند. بهرحال اگر معلمان در مناطقی که اعلام شده از نظر کرونا کم خطر هستند، نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و فقط در زمانی مشخص تدریس کنند و نیازی به تجمع دانش آموزان در یک کلاس نباشد، می توان به موثر و مثمر ثمر بودن آموزش های حضوری در شرایط کنونی امیدوار بود. با این حال نمی توانیم برای همه نقاط یک نسخه واحد پیچیده شود.

اولویت آموزش حضوری برای دانش آموزان ابتدایی است

وحیدی با اشاره به مشکلات معلمان در کشور افزود: باید توجه داشت که در بعضی مناطق، فاصله معلمان از محل سکونت تا محل کارشان بسیار زیاد است، به عنوان مثال، هم اکنون در بعضی روستاها معلمانی داریم که باید بیش از یک ساعت و نیم مسیر خانه تا مدرسه را طی کنند که این موضوع طبعاً آسیب های زیادی برای معلمین در پی خواهد داشت. به نظر می رسد برای حل این معضلات می توان یکسری اختیارات را به مدیریت مناطق و شهرستان ها بدهیم تا خودشان تصمیم بگیرند تا وضعیت حضور در مدارس شان به چه شکل باشد. به طور کلی می توان اولویت حضور دانش آموزان در مدارس را در پایه های ابتدایی قرار داد، این فرصت خوبی است تا پس از مدت ها دانش آموزان به مدرسه بروند و از لطماتی که در حوزه های تربیتی و آموزشی ممکن است گریبان گیر دانش آموزان شود، جلوگیری نماییم.

اختیار حضوری شدن مدارس را به خود مدارس بسپاریم

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد دوگانگی معلمان با توجه به حضوری و غیر حضوری شدن آموزش در مدارس و سنگین شدن بار کاری آن ها ابراز داشت: در آموزش غیرحضوری هم مشکلات فراوانی وجود داشت، گاهی اوقات با توجه به حجم زیاد دانش آموزان در مدارس، رسیدگی به همه آن ها کاری دشوار بود و برخی معلمان به صورت 24 ساعته مشغول تدریس و رسیدگی به دانش آموزان بودند، علاوه بر این انجام آزمون ها و تکالیف هم کار دشواری بود. بنابراین همانطور که گفته شد، با توجه به اینکه حضور در مدارس اختیاری شده است، این اختیار را خوب است به عهده مدارس بسپارند تا خود مدارس در این حوزه برنامه ریزی کنند.

عدم دسترسی ۳.۵ میلیون دانش‌آموز به «شاد»

اختصاص اضافه کاری و تشویقی به معلمان در آموزش و پرورش بعید است

محمد وحیدی در مورد تخصیص اضافه کاری و تشویقی به معلمان به دلیل دشواری در امر آموزش های غیرحضوری و حضوری ابراز داشت: این که به دلیل چرخشی شدن کار معلمان بخواهیم به آن ها اضافه کاری تخصیص بدهیم امری صحیح است اما بعید است که مسئولان آموزش و پرورش بتوانند در این خصوص برنامه ریزی داشته باشند. باید توجه داشت که بزرگترین دستگاه کشور که با کسری بودجه روبروست، آموزش و پرورش است و نگاه دولت نیز به گونه ای است که نسبت به جبران این موضوعات توجهی ندارد. مطالبه این موضوع و اختصاص اضافه کاری برای بخشی از مقاطع مثل مقاطع اول و دوم ابتدایی، بسیار می تواند مثمر ثمر باشد.

بودجه آموزش و پرورش در سال آینده به خوبی افزایش یافته است

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود بودجه و اعتبارات در بخش آموزش و پرورش و مشکلات زیرساختی در این حوزه اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش در سال آینده افزایش اعتباری خوبی به خود دیده است. همچنین افزایش نهایی اعتبار با مصوبه نهایی افزایش نرخ تغییرات حقوق نسبت به سنوات گذشته و بعضی از مطالباتی که آموزش و پرورش نسبت به معلمین و بعضی گروه ها دارد، چقدر این میزان را می تواند پوشش دهد از نظر مجموعه اداره مالی آموزش و پرورش، این افزایش اعتبارات، اقدامی مثبت بوده است. با این حال اگر دولت بعضی از قوانین مثل قانون رتبه بندی، لایحه اش را بخواهد در سال 1400 اجرایی کند، افزایش هایی که دیده شده در مجموع نمی تواند همه این کسری را پوشش دهد.

نباید همه اختیارات را بر عهده آموزش و پرورش بگذاریم

وحیدی در پایان تاکید کرد: دولت در موضوعاتی چون تهیه تبلت دانش آموزی یا پوشش کامل اینترنت برای حضور در فضای مجازی، نباید همه اختیارات را بر عهده وزارت آموزش و پرورش بگذارد. اکنون مجموعه وزارتخانه هایی را باید درگیر کنیم که کارشان کارهایی سخت افزاری است و به این حوزه ها مرتبط می شوند، مثلاً وزارت ارتباطات می تواند هم پوشش اینترنتی را کامل کند و هم برای طبقات ضعیف جامعه این امکان سخت افزاری را فراهم کند. آموزش و پرورش باید بیشترین همکاری و نگاهش در تهیه و تولید محتوا و پوشش نرم افزاری در شبکه شاد باشد، اینکه انتظار داشته باشیم همه مشکلات را فقط یک دستگاه حل کند، موضوعی غیر ممکن است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 651827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟