همه واکسن های کرونای بازار تقلبی است/ وزارت بهداشت هرچه سریعتر تکلیف واکسن کرونا را مشخص کند

واکسن کرونا  تقلبی موضوعی است که در هفته های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با خبر تولید و ارائه واکسن های کرونا در سرتاسر دنیا و کشورمان، مردم برای تزریق و دریافت هرچه سریعتر این واکسن برای خلاص شدن هرچه سریعتر از شر احتمال ابتلا به کرونا تلاش می کنند. در این میان عده ای سودجو از فرصت پیش آمده سوء استفاده کرده و با ارائه واکسن های تقلبی کرونا از این موضوع کاسبی می کنند.

دکتر سید علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی مسیح دانشوری در مورد امکان ورود غیرقانونی و قاچاق واکسن کرونا به داخل کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: امکان ورود واکسن کرونای قاچاق در کشور را باید از خود قاچاقچیان پرسید! با این حال با توجه به محدودیت تولیدی که وجود دارد و سهمیه بندی که کارخانه ها برای تولید واکسن دارند، چیزی که قریب به ذهن است آن است که اکثر این واکسن ها تقلبی هستند و عده ای از آشفته بازاری که برای واکسن کرونا در ایران به وجود آمده سوءاستفاده می کنند. این افراد از درخواست زیادی که مردم برای واکسن کرونا دارند، سوءاستفاده می کنند و باید گفت که تقریباً هرکسی که در ایران مدعی داشتن واکسن کروناست، ادعایی دروغین دارد و واکسنش تقلبی است.

تهیه و ارائه واکسن کرونا بر عهده حاکمیت است

ناجی در مورد ارائه واکسن های کرونا در کشورهای امریکایی و کانادایی گفت: در همه کشورهای دنیا معمولاً حاکمیت تصمیم می گیرد که چگونه واکسن کرونا را عرضه و ارائه کند. بنابراین مبادی رسمی و حاکمیتی هر منطقه برای ارائه واکسن، اولویت هایی را در نظر می گیرد، این اولویت ها در هر کشور مشخص می شوند و خیلی نزدیک به همدیگر هستند. مثلاً افرادی که مسن هستند و بالای 60 سال سن دارند، بیماری زمینه ای دارند و یا از اعضای کادر درمان هستند و به ترتیب تا آخر در اولویت کسب واکسن کرونا قرار می گیرند. ضمناً باید توجه داشت که ارائه واکسن ها توسط شرکت های تولید کننده واکسن ارائه نمی شوند بلکه ارگان های رسمی، مسئول تعیین شرایط ارائه واکسن هستند. کشورهای مختلف واکسن های فایزر، مدرنا، آکسفورد و واکسن چینی و... را بر اساس اولویت هایشان تهیه می کنند و این موارد بستگی به ارگان های رسمی و اولویت های آن ها دارد.

با تلاقی کرونا و آنفلوآنزا وضعیت بدتری خواهیم داشت/ دولت توصیه‌های وزارت بهداشت و کارشناسان را جدی نگرفت

 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی مسیح دانشوری با تاکید بر لزوم نظارت بر بازار واکسن های تقلبی در کشور افزود: قوه قضائیه و نیروی انتظامی به کمک یکدیگر باید بر این موضوع نظارت کنند و فوراً عمل کنند تا به طور جدی و قانونی جلوی این اقدامات گرفته شود. از طرفی وزارت بهداشت علی رغم همه محدودیت هایی که وجود دارد در تلاش است تا جلوی سوءاستفاده کنندگان و افرادی که به ارائه واکسن کرونای تقلبی می پردازند را بگیرد. همچنین لازم است تا وزارت بهداشت هرچه زودتر ماجرای تولید و عرضه واکسن کرونا را ترتیب اثر بدهد وآن را تسریع کند.

فرایند ارائه واکسن کرونا را به مردم توضیح دهیم تا اعتمادشان بیشتر شود

علیرضا ناجی ادامه داد: موضوع این نیست که ما بگوییم اکنون خط مقدم کادر درمان هستند و ابتدا واکسن را به آن ها ارائه کنیم، بلکه باید بدانیم که عموم مردم تمایل بسیار زیادی برای دریافت واکسن کرونا دارند. در نهایت باید توجه داشت که وقتی مردم می ترسند فرایند تولید و ارائه واکسن طول بکشد و یا به آن ها واکسنی نرسد در دام افراد سوء استفاده کننده از واکسن می افتند. اگر با مردم منطقی صحبت کنیم و اولویت ها را بیان کنیم و امکاناتی که برای ورود واکسن وجود دارد را توضیح دهیم، اعتماد بیشتری پیدا می کنند و امید می یابند که واکسن کرونا به دست آن ها خواهد رسید.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟