حلقه گمشده جایگاه خط کشی عابر پیاده و تابلوهای راهنمایی و رانندگی

عابر پیاده / به گزارش رکنا، با توجه به افزایش بی رویه جمعیت در شهرها و افزایش روزافزون استفاده از خودرو در خیابان‌ها، عبور از خیابان برای عابرین پیاده به امری چالش برانگیز تبدیل شده است.

استفاده از انواع خط کشی عابر پیاده نقش بسیار تاثیرگذاری در حفظ امنیت عابران در خیابان‌ها ایفا می‌کند. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که کارایی انواع خط عابر پیاده زمانی چشم گیر خواهد بود که مردم و رانندگان تمامی قوانین مربوط به این خط کشی‌های مهم را رعایت کنند. خط کشی از مهمترین علائم راهنمایی رانندگی است که برای افزایش ایمنی معابر ترسیم میگردد. هدف از خط کشی معابر منظم کردن حرکت وسایل نقلیه و عابران پیاده، آگاهی دادن به استفاده کنندگان از معابر و راهنمایی آنها است. خط کشی می تواند به تنهایی به کار رود یا برای تأکید و توضیح بیشتر مفهوم خود، با علامتها و چراغهای راهنمایی (علائم عمودی) توأماً مورد استفاده قرار گیرد. عبور سالم و بی سانحه ازعرض خیابانی که در آن، خودروها با سرعت در حال حرکتند، تقریباً برای همگان مشکلی بزرگ و اضطراب آور است. البته قوانین راهنمایی و رانندگی برای ایمنی افراد، محل‌های ویژه‌ای را با نمایش خطوط سفید موازی در بستر خیابان‌ها تعیین کرده است تا هر عابر پیاده‌ای با امنیت کامل از روی خطوط عابر پیاده بگذرد و تمامی خودروها موظف به توقف در پشت این خطوط باشند.

وجود خط کشی عابرین پیاده و فرهنگ سازی مناسب باعث رعایت قانون از سوی عابرین پیاده شده و به رانندگان انواع خودروها اخطار می‌کند تا به محض مشاهده خطوط عابر پیاده ، باید از سرعت وسیله نقلیه خود بکاهند، زیرا در این نقاط همواره اولویت رفت و آمد با عابران پیاده است. با این وجود برای حفظ حقوق رانندگان نیز چراغ‌های راهنمایی کوچکی در محل‌های خط کشی شده، وجود دارد که زمان عبور از خیابان‌ها را به شکل عادلانه، بین رانندگان و عابران پیاده تقسیم می‌کند.

سرهنگ حسن عابدی جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ در یکی از گفتگو های خود، درباره تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی که ممکن است به مرور زمان دچار نواقصی شده یا در پی رشد، شاخه و برگ درختان امکان رویتشان از بین رود، گفت: از تمام عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی خواسته‌ایم که روزانه در منطقه فعالیت خود، تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی را رصد کرده و مراتب را برای رفع نواقص و مشکلات پیش آمده به ما اطلاع دهند تا ما هم گزارش آن را به شهرداری منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه ایرادات تابلوها و علائم دارای نواقص و پوشیدگی باید رفع شود، گفت: گاهی اوقات ممکن است وزش باد یا وقوع تصادفی باعث تخریب یک تابلو شود، گاهی متاسفانه تعدادی از شهروندان آسیب‌هایی را به برخی علائم و تابلوها وارد می‌کنند و در برخی موارد هم رشد شاخه و برگ درختان باعث پوشیدگی و کاهش دید تابلو می‌شود که تمامی این موارد از سوی همکاران من رصد و گزارش آن به شهرداری داده می‌شود. جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس راهور در عملیات اجرایی نصب تابلوها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نقشی ندارد، گفت: اما در مورد محل نصب و در جاهایی که نیاز به نصب تابلوی جدید یا اصلاح تابلوها و علائم موجود باشد ما نظراتمان را اعلام و بر اساس آن نسبت به نصب تابلو و علائم جدید اقدام خواهد شد.

همانطور که در سال‌های اخیر هم نسبت به اصلاح صدها تابلو در سطح معابر پایتخت اقدام شده است. در سطح شهرستان اسلامشهر در برخی معابر عدم وجود تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی،انواع خط کشی ها از جمله خط کشی عبور عابرین پیاده بعد از اتمام پروژه های عمرانی و یا ترمیم و بروزرسانی آشکار دیده می شود، که این نشان از عدم وجود هماهنگی در اعضای کمیته حمل و نقل و ترافیک شهرستان و عدم اقدام به موقع پلیس راهور و شهرداری اسلامشهر جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه و پیشگیری از خسارت های جانی و مالی شهوندان می باشد. طی مطالبات به حق شهروندان شهرک واوان اسلامشهر در خصوص عدم وجود خط کشی های عابرین پیاده و نصب تابلوهای هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی در سطح این شهرک،موضوع حسب حساسیت و ضرورت برای شهرداری اسلامشهر حدود دو ماه گذشته ارسال شد و طی جوابیه از سوی این شهرداری مقرر شد که طی چند روز آینده همه نواقص اعلام شده رفع شود. ولی متأسفانه بعد از گذشت حدود ۲ ماه از صدور جوابیه هنوز هیچ گونه اقدامی در خصوص موضوعات یاد شده شهروندان از سوی شهرداری اسلامشهر انجام نشده است.

علی نعمتی شهردار منطقه۳(واوان) اسلامشهر،درگفتگو تلفنی، با اشاره به مطالبات شهروندان شهرک واوان گفت: در خصوص قول انجام خط کشی معابر در چند روز آینده شهرداری به شهروندان شهرک واوان،خط کشی معابر اصلی انجام شده و فقط خط کشی عبور عابرین پیاده به دلیل نیاز به رنگ گرم برای ماندگاری بالا و نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی در سطح شهرک واوان باقی است که این اقدام در حوزه مسئولیتی سازمان حمل و نقل و ترافیک می باشد. حال باید از اعضای کمیته حمل و نقل ترافیک شهرستان اسلامشهر پرسید که به نظر شما آیا دغدغه آسیب های مالی و جانی شهروندان در پی عدم وجود تابلوهای راهنمایی و رانندگی و یا هرگونه خط کشی از جمله خط کشی عابرین پیاده در برخی از خیابان های اصلی و فرعی و دیگر معابر مخصوصا مقابل مدارس و یا محل های تردد دانش آموزان در سطح شهرستان اسلاشهر و شهرک واوان مورد توجه شما قرار دارد؟ برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611700 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟