عمر ماسک های سه لایه چند ساعت است؟

به گزارش رکنا، دکتر پیرحسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس کشور ضمن تشکر از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی درباره شرکت در مراسم عزاداری و هیات حسینی توصیه هایی را بیان کرد و ضمن تسلیت ایام سوگواری حسینی گفت: آنچه اکنون در هیات‌ها و غالب جاهایی که مراسم عزاداری برگزار می‌شود، شاهدیم، این است که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

افراد دارای بیماری در خانه سوگواری کنند

وی در عین حال به افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند و به نوعی دچار مشکلات جسمی بوده و «های ریسک» محسوب می‌شوند، توصیه کرد وارد هیات‌ها و دسته‌های عزاداری نشوند و در خانه به سوگواری بپردازند.

به گفته کولیوند، افراد سالمی هم که توان جسمی خوبی دارند می توانند در مراسم و هیات شرکت می کنند آن هم در جاهایی که شرایطش مشخص است؛ جاهایی که مسقف نباشد، فاصله‌ها حفظ شود و طول مراسم بیش از دو ساعت نباشد. در عین حال مردم شست‌و شوی دست‌ها، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

وی با اشاره به نذر خون در ایام محرم، گفت: خصلت خوبی که مردم ما دارند، در بحث کمک و اهدا است، در همه گرفتاری‌ها و مشکلات مردم کمک می‌کنند. در حال حاضر هم سازمان انتقال خون نیازمند اهدای خون مردم است. در کشور ما اهدا و انتقال خون کاملا رایگان است. از طرفی حوادثی مانند تصادفات و ... اتفاق می‌افتد و بیماران به خون نیاز دارند. نذر خون خیلی کمک کرده و تاکنون توانستیم با این اقدام خون مورد نیاز بیماران را تامین کنیم. ما یکی از کشورهایی هستیم که هم خون باکیفیت و سالمی داریم و هم تاکنون مشکلی از بابت تامین خون نداشتیم.

افراد علائم ندارند اما ناقل کرونا هستند

وی با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور همچنان در حالت آماده‌باش است و شبانه روز درحال فعالیت هستیم، ادامه داد: مردم بدانند که حضور در تجمعات و مسافرت‌ها از عوامل تأثیرگذار در انتقال ویروس کرونا است. در عین حال بسیاری از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستد ممکن است علائمی نداشته باشند، اما ناقل ویروس باشند.

رییس سازمان اورژانس کشور درباره نحوه استفاده از ماسک اظهار کرد: ماسک‌های سه لایه بین دو تا چهار ساعت طول عمر دارند و اگر فرد در جاهای شلوغ قرار دارد، اگر بعد از دو ساعت ماسک را تعویض کند، بهتر است. اگر در محل خلوت باشد می‌توند ساعت‌های بیشتری از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا، گفت: در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده است و تاکنون هم نتایج خوبی گرفته‌اند. افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند و بهبود می‌یابند، سطح آنتی بادی خون‌شان افزایش می‌یابد. حال با اهدای پلاسمای خون‌شان می‌توانند به سایر مبتلایان به کرونا کمک کنند تا آنتی بادی به سایر بیماران منتقل شود تا یا فرد ایمنی پیدا کند و یا به بیماری غلبه کند. در حال حاضر هم این اقدام در حال انجام است. البته هرچند که هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است، اما کمک کرده و نتایج و مقالات خوبی در این زمینه دیده‌ایم. بسیاری از افرادی که مبتلا شدند و بهبود یافتند، پلاسمای خون‌شان را اهدا کردند.

پیشرفت در ساخت واکسن کرونای ایرانی

کولیوند درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور، گفت: بسیاری از کشورها در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند که در کشور ما هم به خوبی کار پیش رفته است، اما اینطور نیست که بگوییم که واکسن تولید داخلی کرونا دو تا سه ماه دیگر به دست مردم می‌رسد و نمی‌توان با اطمینان این را مطرح کرد، اما دانشمندان ما شبانه روز دارند تلاش می‌کنند و با سایر کشورها هم در رقابت هستند و این رقابت ادامه دارد تا به نتیجه برسیم. در دنیا هم آنچه که به عنوان واکسن ادعا شده دو تا سه ماه ایمنی ایجاد می‌کند اما آنچه باید بیشتر به آن اهمیت دهیم، مراقبت های بهداشتی است که گرفتار نشویم. هرچند واکسن می تواند برای افراد با ریسک بالا کمک کننده باشد که ما هم در این زمینه از دنیا عقب نیستیم.

کادر درمان خسته اند، توصیه های بهداشتی را رعایت کنید

وی با اشاره به تلاش و ایثار در بخش های مختلف مراکز درمانی در ایام کرونا گفت: یک واقعیت را بپذیریم که سیستم سلامت کشور با تمام توانش دارد کار می‌کند از بهورزهایی که در خانه های بهداشت هستند تا درمانگاه ها، مطب ها، اورژانس، آزمایشگاه‌ها و... همه شش ماه است که شبانه روز فعالیت می کنند. هر یک از این افراد که مبتلا شوند تا یک ماه توان بازگشت به کار ندارند. تعدادی از همکاران مان به شهادت رسیدند. کادر بهداشت و درمان هم خسته اند. در کادر فوریت های پزشکی کسی در این چند ماهه مرخصی نرفته و مضاعف داریم کار می کنیم. واقعا دارند از جان و دل مایه می‌گذارند. اگر مردم کمک کنند می توانیم موفق تر و بهتر عمل کنیم. باید به فکر کادر بهداشت و درمان باشیم. همکاران فوریت های پزشکی با تمام توان و بدون منت از جان و دل مایه می‌گذارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 600120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟