آغاز احیای تالاب هامون با همکاری سازمان ملل و اتحادیه اروپا /ابلاغ ممنوعیت صید ترال به دادستانی شهرهای ساحلی

هامون / احمدرضا لاهیجان زاده به مناسبت هفته دولت در تشریح دستاوردهای حوزه فعالیتش گفت: یکی از مهم ترین دستاوردهای این حوزه آغاز به کار پروژه احیای تالاب هامون است. حمایت مالی این پروژه بر عهده اتحادیه اروپا و اجرای آن بر عهده ایران است. برنامه عمران ملل (UNDP) نیز وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

تغییر نحوه معیشت جوامع محلی پیرامون هامون

به گزارش رکنا، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست ضمن بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از دو ماه پیش آغاز شده، درباره اهمیت این پروژه گفت: هدف ما این است که بتوانیم با تغییر نحوه معیشت جوامع محلی پیرامون هامون، این تالاب را احیا کنیم.

همچنین امیدواریم با این پروژه کشور افغانستان هم در امر احیای هامون ترغیب شود.

وی انجام پروژه های مطالعاتی در خصوص حق آبه‌ تالاب‌ها را از دیگرکارهای مهم انجام شده در حوزه معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها عنوان کرد و اظهار داشت: تا کنون کار مطالعاتی 34 مجموعه تالابی و رودخانه ای به اتمام رسیده است و در خصوص بیست و هشت مورد دیگر هم در دست اجراست که تا پایان سال به نتیجه می رسد. وزارت نیرو بر اساس این مطالعات، حق آبه‌ تالاب‌ها را تخصیص خواهد داد.

لاهیجان زاده، از تصویب طرح های جامع مدیرت تالاب‌های انزلی، گمیشان و میانکاله و خلیج گرگان به عنوان یکی دیگر از اقدامات این معاونت در سال گذشته نام برد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، از همکاری این معاونت با شرکت های دانش بنیان خبر داد و افزود: با کمک شرکت های دانش بنیان، سعی بر آن داریم تا در پایش تالاب‌ها از فناوری‌های نوین استفاده کنیم. به همین منظور عکس برداری هوایی از تالاب ها در دستور کار قرار گرفت که برخی از آنها به اتمام رسیده و تعدادی دیگر در دست اقدام است.

اتصال این عکس ها به تصاویر ماهواره ای اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار محققان و علاقمندان قرار خواهد داد.

تصویب مقرراتی برای اوراق کردن شناورهای از کار افتاده از دیگر نکات مورد اشاره لاهیجان زاده بود. وی در این باره اظهار داشت: علاوه بر تدوین مقررات در این زمینه هشت محل را برای این منظور مشخص کرده ایم تا شناورهای از کار افتاده در این محل‌ها اوراق شوند.

خبر خوش از دریاچه ارومیه تا اواسط زمستان

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره دریاچه ارومیه گفت: یکی از مهم ترین کارهایی که زیر نظر این معاونت انجام شده، نظارت بر پروژه های احیای دریاچه ارومیه بود.

خوشبختانه این پروژه ها به خوبی پیش می رود و انشاالله در دی و بهمن خبرهای خوشی در این زمینه خواهیم داشت.

تهیه سامانه جامع ژئوپورتال تالاب ها، تهیه اطلس زیستگاه های حساس دریایی خلیج فارس و دریای عمان به دو زبان انگلیسی و فارسی که مجموعه‌ی کاملی از اکوسیستم های خلیج فارس و دریای عمان است، تدوین اقدام ملی حفاظت از لاک پشت‌ها ، برنامه مقابله با آلودگی های نفتی خلیج فارس و دریای عمان، نظارت بر بنادر و در نهایت تفاهم سه جانبه میان سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه‌ی آزاد کیش و دانشگاه علم و صنعت برای راه اندازی مرکز پایش مرجان‌ها از دیگر اقدامات قابل اشاره معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست بودند.

ابلاغ ممنوعیت صید ترال به دادستانی شهرهای ساحلی

لاهیجان زاده در پایان ضمن تشکر از قوه قضائیه درباره ابلاغ ممنوعیت صید ترال به دادستانی شهرهای ساحلی و لزوم برخورد با متخلفان، گفت: با پیگیری هایی که توسط سازمان محیط زیست انجام شد، صید ترال ممنوع شد. قوه قضائیه هم به این موضوع ورود کرد و از حدود یک ماه پیش برخورد با ابلاغ به دادستانی های شهرهای ساحلی با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599985 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟