متولی برخورد با مالکان ساختمان های ناایمن کیست؟ / ورود دادستانی به ساختمان های ناایمن نیازی به شکایت ندارد

ساختمان های ناایمن/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ساختمان های ناایمن حالا بلای جان شهروندان تهرانی شده است. همه این ساختمان ها هم در بافت فرسوده نیستند. بلکه در شهر پخش شده اند و بخشی از آن در بافت فرسوده تهران قرار گرفته است.

پس از آن که حادثه پلاسکو رخ داد از لیستی صحبت شد که مدیریت شهری از ساختمان های ناایمن تهیه کرده است. مدیریت شهری مدتی روی این لیست مانور داد و بعد از مدتی این لیست به دست فراموشی سپرده شد تا در حادثه کلینیک سینا دوباره مدیریت شهری این لیست را از کشوی میز بیرون کشید و درباره آن سخن به میان آورد.

اما تهیه این لیست چه دردی از شهروندان تهرانی دوا می کند؟درست است که در بند14 ماده 55 قانون شهرداری ها به صراحت اعلام شده اگر احتمال خطر ریزش ساختمان ناایمنی در شهر وجود دارد شهرداری باید آن ساختمان را ایمن سازی کرده و با افزایش 15درصد هزینه آن را از مالک اخذ کند، اما شهرداری که اعلام کرده کفگیر خزانه شهر به ته دیگ خورده است، نمی تواند از عهده هزینه ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در تهران بربیاید. از سوی دیگر پیروز حناچی، شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا اعلام کرد: "در قانون تضمینی برای شهرداری پیش بینی نشده که بتواند هزینه کرد خود را از مالک بازپس گیرد."

اما چه کسی متولی ساماندهی به این ساختمان هاست؟ چه کسی مسئول شکایت و پیگیری ساختمان های ناایمن است تا ایمن یا نوسازی شود؟ زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در پاسخ به این سوال که متولی برخورد با مالکانی که ساختمان ها را ایمن سازی نمی کنند، کدام دستگاه است؟ تاکید کرد: دستگاه قضایی متولی است. شکایت و پیگیری این ساختمان های ناایمن به عهده دستگاه قضایی است.

وی افزود: کارشناسان سازمان آتش نشانی از ساختمان ها بازدید کرده و تایید می کند که یک ساختمان ایمن است یا ناایمن. اگر ساختمانی دارای مخاطراتی باشد به مالک اخطار و مهلت می دهد تا مخاطرات را رفع کند. سازمان آتش نشانی رونوشت این اخطارها به دستگاه قضایی نیز ارسال می کند و دستگاه قضایی باید اقدامات لازم را انجام دهد.

صدراعظم نوری در پاسخ به این سوال که دادستانی بدون هیچ شکایتی باید به این موضوع ورود پیدا کند؟ گفت: بله. این موضوع نیازی به شکایت ندارد و دادستانی باید راسا اقدام کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 597588 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟