کاهش نوسات خزر طی 26 سال آینده /  لزوم توجه مردم به اخبار تغییرات اقلیمی

خزر  | تغییرا ت اقلیمی موضوعی است که بسیاری از کارشناسان نظرات ضد و نقیضی در رابطه با آن دارند. برخی آن را سرپوش دولت ها بر تخریب هایی می دانند که تعمدا بر محیط زیست وارد کرده اند. اما عده از کارشناسان آن را موضوعی مورد توجه می دانند که اگر از آن غفلت شود، مشکلات عدیده ای را پیش خواهد آورد.

دکتر بهزاد لایقی، مدیر کل مرکز علوم جوی و اقیانوسی، معتقد است که این تغییرات اقلیمی می تواند برای منطقه هم جوار دریای خزر سرنوشت ساز باشد. او در گفتگو با رکنا، از تشکیل مجمعی به نام کس کام می گوید که در تلاش است تا دانش لازم برای مواجهه با این تغییرات اقلیمی را بدست آورد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بهزاد لایقی گفت: کنوانسیونی تحت عنوان کاسکام ایجاد شد که به معضلات آن از منظر تغییرات اقلیم می پردازد. از بزرگترین مشکلاتی که امروز خزر با آن روبرو است، نوسانات آب این دریاچه است. از سال 74 تا به امروز ، خزر روند کاهشی داشته است و به مرور این روند ادامه دارد. اهمیت روند نوسانات آبی از آن جهت است که تاثیر بسزائی در تالاب های استان های هم جوار می گذارد. ممکن است ما شاهد خشک شدن یا خشکی نسبی این تالاب ها در روند کاهش نوسانات آب خزر باشیم.

تالاب های میانکاله، انزلی و خلیج گرگان متاثر از تغییرات اقلیمی

وی در ادامه بیان کرد: تالاب های انزلی، میانکاله و خلیج گرگان می توانند از این تغییرات اقلیمی متاثر باشند. متعاقبا این تغییر بر اکوسیستم جانوری و بنادری که ما در خزر داریم اثر می گذارد. در وجه انسانی وقتی بنادر ما متاثر از این تغییرات می شوند، ممکن است از کارآمدی برای کشتی رانی خارج بشوند. همچنین مراتع گردش گری استان های هم جوار دستخوش آسیب خواهند شد. لازم است که برای شرایط نامطلوب آتی برنامه ریزی هایی صورت بگیرد.

برای 26 سال آینده کاهش نوسات آبی خزر را داریم

لایقی گفت: ما این روند کاهشی را برای 26 سال آینده خزر پیش بینی می کنیم. بنابراین لازم است که برای شرایط پیش رو پیش بینی هایی صورت بگیرد. در واقع کسکام مجمعی است که کشورهای حاشیه دریای خزر بر اساس همین پیش بینی ها و برای مدیریت وضع منطقه خزر تشکیل داده اند. مجمعی که به امضای پنج رئیس جمهور کشورهای مجاور خزر رسیده است.
وی در پایان گفت: اساس این مجمع یک شبکه پایش برای بررسی وضعیت خزر و نوسانات آبی خزر است. این مجمع موظف است که برای پنج کشور مذکور، دانش لازم برای پیش بینی آینده جوار خزر را تهیه کند تا تصمیمی گیری ها صورت بگیرد. البته این فعالیتی است که تا کنون انجام میدادیم . به نظر می آید که هم وطنان باید توجه بیشتری به اخبار تغییرات اقلیمی داشته باشند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595736 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟