ابراهیم رییسی: مردم خواهان اتفاقی در جهت مبارزه با فساد / توسعه جامعه در مقابل حفظ محیط زیست فرع است/ نیاز به ایجاد فضای سالم کسب و کار با حمایت شوراها + فیلم
حجم ویدیو: 65.89M | مدت زمان ویدیو: 00:08:27

شوراها / ابراهیم رییسی، رییس قوه قضایه امروز در شورای عالی استان ها حاضر شده و در میان اعضای این شورا گفت: همه از قدیم دنبال شهری سالم بودند و تلاش های شوراها باید برای پیشرفت شهرها و روستاها باشد. شوراها جلوه حضور مردم هستند و باید دژ محکمی جلوی هرگونه نفوذ، رانت و فساد باشند، از تضییع حقوق عامه پیشگیری کنند و دژ مستحکمی در مقابل تغییر کاربری های جنگل ها، مراتع و زمین خواری ها باشد.

ممنوعیت فعالیت آلایندگان محیط زیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا، رییس دستگاه قضایی اظهار داشت: شوراها باید با دستگاه قضا همکاری داشته باشد تا فرد، شرکت یا افرادی به خود اجازه ندهند که حق عامه را زیرپا بگذارند و یا حق استفاده عموم از آب، خاک، محیط زیست و ... را ضایع کنند. ما همواره با توسعه اقتصادی موافق هستیم اما توسعه جامعه در مقابل حفظ محیط زیست، فرع است. اگر کارخانه ای محیط زیست را آلوده کند، نباید به آن اجازه فعالیت داد چراکه حقوق عامه را ضایع می کند.

ساختمان سازی نباید حقوق عامه را تضییع کند

او اضافه کرد: تغییر کاربری کشاورزی به مسکونی باعث می شود که حقوق عامه ضایع شود. اما اگر حقوق عامه حفظ شود با ساختمان سازی مخالف نیستیم. برخی از حفظ باغ ها صحبت می کنند اما باغ ها با تعریف حریم، حفظ می شوند. شوراها در شهر و روستا باید پناهگاه قانونمندان و اولین مانع دست اندازی به حقوق عامه باشند. اولین جایی که فرد متخلف باید از آن بترسد شوراهاست. متخلفان باید بدانند در مقابل شوراها هیچ اقدامی نمی توانند داشته باشند. ما می خواهیم اول نوبت شما باشد، بعد اگر نیازی بود پرونده قضایی تشکیل شود.

شوراها باید عامل پیشرفت شهر باشند

رییسی با طرح این پرسش که "مگر شوراها تشکیل شده اند که تخلف کنند؟"، گفت: شوراها تشکیل شده اند تا عامل پیشرفت شهر باشند، به همین دلیل است که قوه قضاییه باید نوبت آخر باشد. شورای شهر باید حافظ شهر باشد و دستگاه ها کارشان را درست انجام دهند تا نوبت به قوه قضاییه که آخرین مرحله است نرسد. شوراها باید اولین مدعی باشند، یعنی در خط مقدم مبارزه با تخلفات ایستاده باشند. به همین دلیل باید نظارت درون سازمانی در شوراها تقویت شود تا اگر با تخلفی روبرو شدند، به سرعت زنگ خطر میان اعضای شوراها به صدا در بیاید و خودشان این مشکلات را حل کنند.

بالاترین مقام قضایی کشور افزود: مردم دلشان می خواهد اتفاقی در جهت مبارزه با فساد بیفتد و اگر این اتفاقات رخ ندهد، مثل همه امور تبدیل به ناامیدی می شود. اینکه مردم دنبال اتفاقات هستند، در مجلس هم مطرح است.

رای باید به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بینجامد

او با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مردم با امید رای می دهند و این رای باید به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بیانجامد، اظهار داشت: به استناد این فرموده مقام معظم رهبری، باید نظارت درون سازمانی و اصلاحات رفتاری در شوراها شکل گیرد. ما باید راه را برای قانونمندان باز و برای متخلفان سد کنیم. متخلفان اول باید از شوراهای شهر بترسند و بعد از دادستان ها. شوراهایی که در مقابل فساد و تخلف می ایستند، مورد حمایت ما قرار می گیرند. یعنی شوراهای سدکننده زمین خواری، رانت و فساد مورد حمایت دادستان ها و نظام هستند. شوراهای شهر باید با حقوقدان ها ارتباط داشته باشند تا مصوبات آنها مغایر قانون نباشد.

ابراهیم رییسی با اشاره به کمیسیون ماده 100، گفت: مشکلات این کمیسیون باید حل شود، چرا که تخلف خریدن کار درستی نیست. بعضی سد معبر می کنند و می گویند پولش را داده ایم که این رویه اصلا درست نیست. این درآمد درستی برای شهرداری نیست. امکان دارد در یک زمین به جای یک اتاق، دو اتاق ساخته شود. می شود از این مساله گذر کرد اما گاهی ساخت و سازها ریه های شهر را مورد تاثیر قرار می دهند که نمی شود این موضوع را با پول خرید.

فضای سالم کسب و کار باید مورد حمایت شوراها باشد

رییس دستگاه قضا با ابراز امیدواری نسبت به دنبال اشکالات ساختاری و رفتاری از سوی شوراها، گفت: شما باید بر عملکرد شهرداری ها نظارت داشته باشید. هر اقدام شما برای گره گشایی از زندگی مردم مورد حمایت ماست. کشاورزان در کشاورزی، تولیدکنندگان در صنایع و کارآفرینان در کارآفرینی در کسب های خود در فضای کسب و کار سالم باید مورد حمایت شوراها قرار گیرند. عمر خدمت ما محدود است، پس باید از این مدت نهایت استفاده را در جهت خدمت به مردم بکنیم.

او در پایان اظهار داشت: شوراهای شهر و روستا قدرت دارند که مشکلات مردم را از وزرا و مسئولان پیگیری کنند و با برخورد با شهرداران متخلف باعث تقویت مجموعه شوراها شوند. شرط امنیت اقتصادی برخورد با فساد، رشوه و رانت است. رانت خواری فضای کار را ناامن می کند و روند اقتصادی سالم در گرو برخورد با هرگونه ناامنی اقتصادی است. برای کاهش بدبینی ها، اقدامات خود را به عامه مردم اعلام کرده و شفاف سازی کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595436 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟