ورود مجلس به  اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان/ جای خالی سازمان بازرسی کل کشور

منع بکارگیری بازنشستگان/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پس از آن که محمدعلی افشانی شهردار تهران به دلیل بازنشستگی برکنار شد و جای خود را به حناچی داد بسیاری از اصلاح طلبان به ویژه اعضای حزب اعتماد ملی اعلام کردند که قانون منع بکارگیری بازنشستگان گویی برای نبودن  عده ای خاص مانند افشانی وضع شده است اما مجلس و دولت اما اعلام کردند که این قانون شامل همه بازنشستگان خواهد شد. با این وجود بعد از برکناری چند بازنشسته، حالا بازنشستگان سفت و سخت بر صندلی خود نشسته اند و جای خود را به جوانان نمی دهند و کارشناسان اعلام کردند که این قانون شکست خورده است.

حسین حاتمی، دبیراول کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو باخبرنگار اجتماعی رکنا درباره قانون بازنشستگان تاکید کرد: این قانون که در مجلس تصویب شده است و نیاز به تحقیق و تفحص دارد تا جزئیات اجرایی آن در اختیار مجلس قرار گیرد.

اشتغال بازنشستگان تصرف در اموال دولتی است

این نماینده مجلس یازدهم افزود: سازمان بازرسی کل کشور اگر از اشتغال بازنشستگان در ارگان ها و نهادها گزارشی دارد، باید اعلام کند چرا که این اقدام حکم تصرف در اموال دولتی محسوب می شود و تخلف محرز و مشخصی است. در حقیقت فرد بازنشسته ای که با وجود نص صریح قانون سرکار مانده تخلف کرده و فردی که او را در کار خود نگه داشته نیز از تاکید قانون سرپیچی کرده است.

وی با بیان این که باید قانون رعایت شود، گفت: باید این افراد به مجلس یا قوه قضائیه معرفی شوند تا قابل توجه و برخورد احتمالی قرار گیرد.

لزوم اصلاح قانون برای بازنشستگی در 60سالگی

اما قانون منع بکارگیری بازنشستگان یک مشکل بزرگ دارد. این قانون فقط افرادی که بازنشسته شده اند را در نظر مورد خطاب قرار می دهد در حالی که هستند افرادی که بالای 35سال سابقه کار دارند و تن به بازنشستگی نمی دهند.

حسین حاتمی در اینباره تاکید می کند: این مصوبه مجلس ناظر بر منع به کارگیری بازنشستگان است نه بازنشسته کردن افراد با سابقه بالا. اما قانون 30سال سابقه کار و 60سال سن را مبنای بازنشستگی قرار داده است. البته این قانون اجازه داده است افرادی که سابقه ایثارگری دارند تا 35سالگی مشغول به کار شوند. مجلس می تواند در این بحث ورود داشته باشد و دامنه بازنشستگی را محدود کند و بازنشستگی در 60سالگی یا 30سال سابقه را الزام آور کند.

بازنشستگان مشاور مدیران جوان شوند

این روزها بازنشسته ها با عنوان مشاور مشغول به کار می شوند و بعضا حقوق های نجومی نیز دریافت می کنند.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس در این مورد گفت: افرادی که بازنشسته می شوند آزمون و خطاهایی انجام داده و تجربیات زیادی اندوخته اند، بنابراین بحث مشاور بازنشستگان افراد باتجربه متعادل است ولی باید دریافتی این افراد را مشخص کنیم. یک مشاوره تمام وقت سقفی باید برای حقوق او در نظر بگیریم. بازنشستگان نیز بخشی از ظرفیت انسانی و تجربه جامعه هستند و احساس نیاز به تجربه و سابقه آنها کاملا محسوس است. البته مدیران باید مشاوران باتجربه را کنار مشاوران جوان قرار دهند تا انرژی جوانان و تجربه بازنشستگان را توامان داشته باشند. البته مدیران جوان نیاز به مشاوران بازنشسته دارند. مدیرانی که آخرین سال های فعالیت خود را پشت سر می گذارند، مشاور نیاز ندارد. باید در جوانگرایی از تجربه و پیشکسوتی بازنشستگان بهره برد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 586118 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟