مردم به دنبال نان هستند برای زنده ماندن نه زندگی کردن / اصرار  برای بازگشت به پیش از کرونا!

کرونا / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: آمارهای مبتلایان به کرونا  در ایران رو به افزایش است اما هنوز هم هستند کسانی که در مقابل توصیه های بهداشتی مقاومت می کنند. کرونا استاد خوبی بود و به ما آموخت که به نظافت فردی و جمعی  توجه کنیم اما این معلم بهداشت در جامعه به خاطر آموخته هایش محبوب نشد و مردم دنیا، منتظر هستند  تا او چمدان خود را بردارد و از دنیا برود، آن وقت مردم دوباره بهداشت هم به دست فراموشی بسپارند.

محمدرضا محبوب فر، عضو کمیته کشوری کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: کرونا یک ویروس خطرناک با قدرت ابتلای و کشندگی بالاست. مقررات بهداشتی این ویروس نسبت به بیماری های دیگر شدیدتر بوده است.

مردم دنیا بریده اند

وی با بیان این که مردم دنیا در عصر تکنولوژی با ناباوری با این  ویروس روبرو شده اند ، افزود: مردم آموزش های و توانمندسازی لازم را برای روبرو شدن با شرایط بحرانی دریافت نکرده اند و تاب آوری شان در کل دنیا کاهش یافته است. ویروس خطرناک کرونا مقررات شدیدتری را طلب می کند و این از حد توانایی مردم بالاتر است و از شرایط موجود بریده اند و در شرایط قرنطینه دستورات عجیب و غریب مقابله کرونا را باید رعایت کنند.

افزایش بیماری های روحی و روانی در دوره کرونا

این عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران، گفت: بسیاری از مردم در سراسر دنیا با کرونا درگیر بوده اند و دچار بیماری روحی و روانی شده اند. این بیماری ها که در کشور ما هم با توجه به شرایط اقتصادی، مالی و معیشتی در پس تحریم ها و عدم مدیریت بیماری کرونا به صورت افسردگی، اضطراب و نگرانی تشدید پیدا کرده در این شرایط مردم نه تنها نافرمانی می کنند بلکه در برابر قرنطینه، محدودیت ها و ممنوعیت ها مقاومت می کنند و تقلا می کنند برای بازگشت به شرایط قبلی، تا  شاید از حالت تنش خارج شوند.

ورود نوع جدید کرونا به ایران

محبوب فر با اشاره به ساختار ژنتیکی کرونا ویروس تاکید کرد: این ویروس گاهی دچار جهش شده و تکامل پیدا می کند. امروز نیز ایران با نوع جدید کرونا ویروس گرفتار شده است. این ویروس جدید همان ویروس قبلی است اما جهش یافته تکاملی است و به واقعیت اجتماعی تبدیل می شود. مردم برخلاف گذشته باید بپذیرند که با توجه به مسائل زیست محیطی و تنش های روحی و عصبی از این به بعد چنین ویروس هایی در جمعیت انسانی وجود دارد. معتقدم وقتی ویروس کرونا تبدیل به یک واقعیت اجتماعی می شود باید فرهنگ برخورد و زندگی مسالمت آمیز در کنار این ویروس را یاد بگیریم و باید به یک فرهنگ تبدیل شود. مردم دنیا باید بپذیرند که یکی از ضرورت های زندگی امروزی کنار آمدن با دستورات و توصیه های بهداشت فردی است. اگر این فرهنگ نهادینه شود قطعا می توان این ویروس را کنترل کرد.

چرا اروپا در دوره کرونا به دنبال توریست است؟

این جامعه شناس با اشاره به کشورهای اروپایی و آسیا گفت: این کشورها از زمان شیوع ویروس کرونا همزمان با شیوع بیماری در ایران بود اما تاب آوری مردم این کشورها بیشتر از ایرانی ها بود. مردم دنیا با این ویروس کنار آمده اند و خود را موظف به رعایت پروتکل ها می کنند. وضعیت ایتالیا و اسپانیا به جایی رسیده که تعداد مبتلایان و مرگ و میرها گاهی تک رقمی شده است. در حالی که در ایران آمارها صعود مبتلا و مرگ و میر را نشان می دهد. کشورهای اروپا و آسیا با حفظ مقررات، همکاری و مساعدت جامعه مدنی و دولت ها قرنطینه ها را برداشتند و امروز این کشورها حتی به دنبال احیای اقتصاد خود از طریق جذب توریست هستند.

مردم به دنبال  نان برای زنده ماندن نه زندگی کردن

محبوب فر با اشاره به رابطه بین دولت و ملت ها، افزود: در کشورهایی که مبتلایان کاهش یافته است، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی به دولت وجود دارد و مردم با جان و دل به توصیه های دولت گوش می کند. باید در قبال این بیماری بهداشت را رعایت می کنند. در کشور ایران کاهش سرمایه اجتماعی اتفاق افتاده و مردم نه تنها در موضوع کرونا بلکه معیشت و اقتصادشان به دولت اطمینان خاطر را ندارند. طی 4 دهه سوءمدیریت و باندبازی در نهادهای دولتی فقط ارزش پول ملی ایران 1500برابر کاهش یافته است و این کاهش در حال تکرار شده و امروز شرایطی در کشور است که سکه نیز از 12میلیون تومان می گذرد. در این شرایط اقتصادی مردم تاب و توانی ندارند که در مقابل این بیماری کرونا توصیه های دولت را رعایت کنند. مردم ایران به دنبال معیشت و نان هستند برای زنده ماندن نه زندگی کردن. همین مسئله منجر شده که مردم ایران کشش لازم برای فرهنگ نهادینه شدن بهداشت را ندارند و تقلا می کنند برای یک لقمه نان و احیای درآمد خود در شرایط فعلی کشور.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 583489 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟