از وانتی های دوره گرد جواز الکترونیکی بخواهید/ حواستان باشد از خانه تان دزدی نکنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پخش شدن صداهایشان از بلندگو ،سکوت کوچه را در هم می کوبد. وانتی های دوره گردی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در بساط شان پیدا می شود و هر روز در کوچه های شهر می گردند تا وسایل دست دوم و آهن آلات خانه ها را با خود به جنوبی ترین نقطه شهر ببرند.

اجازه فعالیت این وانتی ها از کجا می آید ؟مشکلاتی که این وانتی ها علاوه بر آلودگی صوتی برای شهروندان به ارمغان می آورند، چیست؟

حسین حیدرآقا، رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در مورد فعالیت وانتی های دوره گرد تاکید کرد: وانتی های هیچ ارتباطی با اتحادیه سمساران وامانت فروشان ندارند. زمانی بود که اتاق اصناف اجازه داد که جوازهای یکساله سیار برای افراد قابل اعتماد صادر کنیم. متاسفانه از صدور این مجوزها جلوگیری شد و در حال حاضر خودمان نیز با وانتی های سیار مشکل داریم.

سرقت وانتی های دوره گرد از مردم

وی افزود: نمی دانیم مردم با چه اطمینانی راننده وانت های سیار را به خانه هایشان راه می دهند. از طریق اتحادیه سمساران و امانت فروشان در مورد این مسئله به مردم اطلاع رسانی کردیم. کسانی که قرار است برای خرید اجناس دست دوم وارد خانه و حریم خصوصی مردم شوند، باید جواز داشته باشد. افرادی که جواز دارند و مورد تایید اتحادیه هستند یک جواز الکترونیکی به ابعاد کارت سوخت دارند.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان با اشاره به این که آحاد مردم از این مسئله اطلاعی ندارند، گفت: وانتی های دوره گرد وارد خانه مردم می شوند و اتفاقات بسیاری می افتد. مثلا سرقت می شود و در کنار جنسی که قرار است بخرند یکی دو جنس دیگر هم اضافه برمی دارند، صاحبخانه بعد متوجه سرقت می شود و به اتحادیه سمساران و امانت فروشان می آید تا شکایت کند. ولی ما او را نمی شناسیم. وقتی مردم هر کسی را وارد خانه خود می کنند باید منتظر اتفاقات بعدی هم بشوند.

حیدرآقا در پاسخ به این سوال که نظارت بر فعالیت وانتی های دوره گرد و جمع آوری آن به عهده چه نهادی است؟ تاکید کرد: در وهله اول شهرداری و در درجه دوم نیروی انتظامی باید بر فعالیت وانتی های دوره گر نظارت داشته باشد.

شهرداری وظیفه ای ندارد

شهرداری اما این نظارت را رد می کند. غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا تاکید کرد: نظارت بر فعالیت وانتی های دوره گرد بر عهده شهرداری نیست. در بخش برخوردهای قهرآمیز و مجرمانه مبارزه با زباله گردی، شهرداری با دادستان و نیروی انتظامی هماهنگ کرد. اگر سدمعبر یا تخریب و قلع و قمع تخلفی صورت گیرد شهرداری با هماهنگی مقام قضایی اجازه دخالت دارد.

اجرائیات شهرداری تهران مسئول جمع آوری وانتی های دوره گرد

روابط عمومی نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در مورد جمع آوری و ساماندهی وانتی های دوره گرد اعلام کرد: جمع آوری وانتی ها در حوزه شهرداری هاست و اجرائیات شهرداری باید به این مهم رسیدگی کند.

پلیس راهور وانتی های دوره گر را جمع کند

اصولی، روابط عمومی اجرائیات شهرداری اما اعلام کرد: جمع آوری و ساماندهی وانت های دوره گرد بر عهده راهور است. چرا که تنها نیروی انتظامی و راهور است که می تواند به خودروی در حال حرکت دستور ایست دهد.

وی افزود: اگر خودرویی کنار خیابان با اشغال معبر عمومی اقدام به دستفروشی کند شرکت حریم بان شهرداری با او برخورد می کند. اما یگان حفاظت به عنوان ضابط نیروی انتظامی طبق دستور مرجع قضایی با دستفروش هایی که در معابر فعالیت می کنند، برخورد می کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 563496 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟