مصادره منابع دولت توسط رانت خواران / دولت فقط از گاز ، روزانه  50 میلیارد درآمد دارد

کارشناسان دولتی و غیر دولتی دائم بر این موضوع که تا چند ماه دیگر کشور با  موج بیکاری و تورم مواجه خواهد شد اتفاق نظر دارند حال با علم به این آسیب که در راه است  آیا دولت با وجود مشکلات کنونی می تواند برای آینده خود برنامه ریزی بکند و از بحران رو به رو گذری موفق داشته باشد؟

محمد غرضی فعال سیاسی مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که گفته می شود تا دو ماه دیگر با بحران بیکاری و تورم مواجه هستیم حال به نظر شما دولت آمادگی لازم را برای مواجه با این  مشکل با توجه به شرایط فعلی را دارد اظهار کرد: مجموعه قدرت سیاسی با وجود آنکه در ابتدا ضعف های زیادی داشت اما امروز می بینیم که دولت به مثابه حکومت کم کم مسئولیت های خود را در این زمینه شناخته و اقدامات خوبی را در دست انجام قرار داده است.

روزانه 40 میلیون لیتر به نفع دولت شده است

وی ادامه داد: کشور ما بسیار ثروتمند است بنابراین ما توانایی عبور از مشکلات فعلی حاصل از کرونا و تحریم را اگر یکسری تدابیر اندیشیده شود، خواهیم داشت. ما قبل از ویروس کرونا روزانه 110 میلیون لیتر بنزین مصرف می کردیم که امروز به 70 میلیون لیتر رسیده است بنابراین 40 میلیون لیتر به نفع دولت است تا آن را صادر بکند.

دولت فقط از گاز روزانه 40 تا 50 میلیارد درآمد دارد

غرضی تاکید کرد: روزانه هزار میلیون متر مکعب گاز استخراج می شود که از آن برای صادرات، برق، پتروشیمی استفاده می شود این در حالی است که برای برق خانه ها فقط 100 میلیون متر مکعب گاز استفاده شده و ما بقی وارد اقتصاد می شود بنابراین دولت یا بخش خصوصی آن بین 40 تا 50 میلیارد درآمد دارند.

دولت جلوی هدر رفت ارز را بگیرد

این فعال سیاسی با بیان اینکه در تمام دنیا 40 درصد مخارج مردم راجع به انرژی است تصریح کرد: 60 درصد مابقی را نیز دولت می تواند از منابع خود تامین کند. مهم ترین کاری که امروز باید از سوی حاکمیت صورت بگیرد این است که جلوی هدر رفت ارز دولتی و نیمایی را بگیرند که این کار نیاز به کار کارشناسی دارد کمااینکه امروز باید به حقوق عامه نیز توجه بیشتری کرد. البته مردم هم خود در زندگی باید صرفه جویی کنند تا از این مشکلات کنونی عبور کنیم.

رانت خواران منابع دولت را مصادره کرده اند

غرضی در پاسخ به این سوال که دولت امروز می گوید که منابع زیادی ندارد حال چگونه می خواهد از پس مشکلات بر بیاید؟ اذعان کرد: دلیل اینکه منابعی برای دولت وجود ندارد این است که منابع توسط رانت خواران مصادره می شود. اما منظور من دولت نیست و کل حاکمیت اعم از بنگاه ها و نهاد های اقتصادی باید به میدان بیایند.

گدایی دولت از رانت خواران

او ادامه داد: ما تمام سرمایه ملت را به رانت خواران واگذارکرده ایم حال سر سفره آنها بر لقمه نانی گدایی می کنیم که این مسئله می تواند با اقتدار قانون، مردم و ولی فقیه اموال برگردانده شوند. حقیقت امروز این است که صادرات، واردات، ارز، سرمایه های بانکی و... فقط به عده ای پرداخت می شود حال اینهایی که تا کنون بهره برده اند امروز باید پاسخ بدهند.

خانه های 700 میلیاردی با رانت حکومتی ساخته شدند

غرضی با بیان اینکه خانه های 700 میلیاردی در کشور ما با رانتهای حکومتی ساخته شده اند مطرح کرد: باید هرچه زودتر جلوی این رانتها گرفته شود اما متاسفانه قدرت سیاسی توانایی هماهنگی بین مردم و این ثروت را ندارد.

این فعال سیاسی مستقل در پایان اظهار کرد: قدرت، توان ملی و ثروت در ایران از بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است و این مسئله را در دهه 80 و 90 می توان دید چراکه سرمایه و ثروت ملی ما به راحتی از بین رفت.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟