از هر 11 فوت در ایران یکی در اثر ابتلا به کرونا است/ نمی توانیم آمار دلخواه دیگران را بسازیم  + صوت
حجم ویدیو: 21.18M | مدت زمان ویدیو: 00:03:30

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، این روزها ، بیماران مبتلا به کرونا در تهران با حال وخیم به بیمارستان ها منطق می شوند. از سوی دیگر اخبار غیرموثق از افزایش بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های کشور  خبر می دهد. تهران همچنان صدرنشین ابتلا به کرونا است. آیا این موضوع با عادی سازی که در شهرها رخ داده و شروع فعالیت اصناف ارتباطی دارد؟ عادی سازی شکل گرفته در ایران چقدر باعث این رشد آماری و وخامت شرایط بیماری است؟

روند صعودی در آمار ابتلا به کرونا نداریم

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، به این سوالات پاسخ داده و تاکید کرد: در آمار تهران که براساس نتایج آزمایشگاهی و معیارهای تشخیصی قطعی ارائه می شود، روند صعودی در موارد جدید نداریم. عادی سازی شدن شرایط وجود ندارد. به هیچ وجه دنبال عادی سازی نیستیم. اشتباه نشود، فاصله گذاری هوشمند به معنای عادی سازی امور نیست. اتفاقا به معنای ویژه نگاه کردن به موضوع است. هر عادی سازی در امور عواقب و پیامدهای خود را دارد.

کسی مجاز به  دستکاری اطلاعات نیست

وی با اشاره به آمار افزود: آمار روزانه فعلی ،روند نزولی در موارد جدید دارد، هر روز 1100 تا 1300 نفر به بیماری کرونا مبتلا می شوند. بنابراین با شرایط عادی در کشور روبرو نیستیم. شرایط عادی این نیست که یک دهم یا یک یازدهم مرگ و میر براثر کرونا باشد. امروز تقریبا از هر 11 نفری که در ایران فوت می کند یک نفر مبتلا به کوئید 19 است و شرایط عادی نیست. به دلیل این که شرایط ویژه است فاصله گذاری اجتماعی هوشمند انجام شده و پروتکل ابلاغ می شود. در شرایط عادی مردم زندگی و تردد می کنند و برای رفتن به نانوایی پروتکل نیاز نبود و شغل ها کم خطر و پرخطر، لوکس و ضروری نخواهد شد. بنابراین همه این موضوعات نشان می دهد که شرایط ویژه است و کسی دنبال عادی سازی نیست. ما نمی توانیم آمار دلخواه دیگران را بسازیم. ما مجبوریم و محکومیم به مستندات. مستندات ما این آماری است که بدون پردازش هر روز تحویل مردم می شود. کسی مجاز نیست در آمار و اطلاعات دستکاری کند. امروز آمار ما پایین تر از دیروز بوده تقصیر کسی نیست و از آن استقبال می کنیم.

نتیجه رعایت نکردن اصول بهداشتی را 7 روز دیگر می بینیم

جهانپور تاکید کرد: البته اگر مردم و مسئولان فکر کنند که شرایط عادی است در حالی که شرایط عادی نیست قطعا می تواند عواقب و پیامدهایی داشته باشد که مثبت نباشد و نتایج آن را خواهیم دید. امروز اگر کسی فکر کرد شرایط عادی است و رفتار عادی در پیش بگیرد و ویژگی های خاص این شرایط را لحاظ نکرد، نتایج آن را 7 روز دیگر می بینیم. این نتیجه ممکن است نتیجه خوبی نباشد. آمار امروز ما تابلوی 7-10 شاید 14 روز گذشته است. به نسبت سه هفته قبل تابلوی بدی نیست. از آینده هم خبر نداریم و غیب گویی هم نمی توانیم بکنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 561775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟