آسیب های فاصله گذاری اجتماعی برای کودکان / افت روحیه و افسردگی اثرات قرنطینه

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا،با تعطیل شدن مهدکودک ها به دلیل شیوع کرونا کودکان از دوستان خود دور شدند و قرنطینه خانگی هم اجازه رفتن به خانه دوستان و اقوام را نمی دهد تا این فاصله اجتماعی کودکان از بین برود و کودکان در خانه با پدر و مادر خود باید وقت گذرانی کنند.

برای کودکان و خانواده هایشان این طولانی مدت در کنارهم بودن یک چالش بزرگ است. کودکانی که دلتنگ دوستان خودهستند برای اینکه در این دوران آسیب های روحی آنان به حداقل برسد باید چه کنند؟ وظیفه والدین برای حفظ روحیه فرزندشان چیست؟ در این مورد با یک روانشناس به گفت و گو پرداختیم.

آسیب قرنطینه به کودکان

عاطفه کیانی نژاد- روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا مشکلات و آسیب های روحی کودکان در دوران قرنطینه گفت: اگر بخواهیم از منظر تاریخ روابط اجتماعی نگاه کنیم به طور کلی روابط اجتماعی این نسل تازه متولد شده نسبت به نسل های پیشین محدود تر شده بود و اکنون به علت شیوع کرونا این محدودیت به اوج خود رسیده است. آسیب های وارده به ساختار اخلاق اجتماعی در کودکان پیش از کرونا هم وجود داشت چرا که در زمان کنونی بچه ها تک فرزند، تعداد اعضای خانواده و فامیل کم تر و به دلیل عدم شناخت از محیط بیرونی ارتباط کودکان با دیگر بچه ها در مقایسه با گذشته کم تر شده است و تمامی این ها باعث شده تا بچه ها با کمبود فضای اجتماعی روبرو شوند. مهدکودک این فضای اجتماعی را جبران کرد اما چون رفتن به مهدکودک اجباری نیست درنتیجه تعداد زیادی از کودکان از این فضاهم به دور هستند. بچه های نسل جدید انعطاف پذیری کمتر و خودمحور ترهستند و این گونه ویژگی ها به دلیل تک فرزند بودن و کمتر بودن روابط اجتماعی آنان است.

وی در ادامه افزود: باتوجه به شرایط کرونا فضای روابط اجتماعی محدودی که تا قبل وجود داشت هم درحال حاضر نیست و بچه به صورت طبیعی احساس دلتنگی و نا امیدی می کند حتی ممکن است یکی از این روزها که در بحران کرونا هستیم روز تولد او باشد و علاقه دارد جشن تولد بگیرد و درکنار دوستانش خوش باشد زمانی که تمام این دلخوشی های کودک حذف شده است می تواند شرایط برای بچه استرس زا باشد و این در طولانی مدت می تواند عوارضی همچون افت روحیه و علائمی مانند اضطراب و افسردگی را در کودکان نمایان کند.

این روانشناس درباره راهکارهای آموزش رفتار اجتماعی به کودکان در دوران کرونا اظهار داشت: پیش بینی من این است که با پایان دوره بحرانی کرونا به علت دور بودن بچه ها از همدیگربه مدت طولانی و تنها در خانه بودند زمانی که شرایط به حالت عادی خود بازگردد کودک دچار تنش می شوند اما با گذشت زمان بهتر خواهد شد. برای رفع این دلتنگی و آسیب روحی کودک در دوری از گروه همسالان و دوستانش والدین میتوانند از تعاملات و گفت و گو های تلفنی بین فرزندشان با دوستانش استفاده کنند. البته این شیوه تعامل شاید برای کودک 5 یا 6 ساله جذابیت زیادی نداشته باشد و بیشتر دوست داشته باشد که در کنار دوستان بازی کند ولی میتواند به  مهارت گفت و گو بچه بیافزاید .به همین علت خانواده ها باید هرروز برنامه های تماس های تصویری با اقوام و دوستان بچه ها برای آنان بگذارند. پدر و مادرها هریک باید حداقل روزی نیم ساعت با فرزند و یا فرزندان خود بازی کنند اگرچه ممکن است بازی کردن برای پدر و مادرها به صورت طولانی در روز حوصله سر بر شود اما به دلیل دوری کودک از  همسالان خود پدر و مادر باید آن جای های خالی را پر کنند. چرا که بازی کردن از مهمترین نیازهای کودکان است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟