تکرار سال تحصیلی ارزش عقب گرد را دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به دلیل پندمیک شدن کرونا دو ماهی است که از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها می گذرد که در همان هفته های نخست شیوع بیماری در کشور بعضی از مدارس غیر انتفاعی آموزش مجازی خود را آغاز کردند و امروز نیز سایر مدارس این کار را شروع کرده اند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که تعطیلی های چند وقت اخیر و آموزش نصفه و نیمه مجازی به دانش آموزان آسیب جدی زده است.

محمد داوری کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که وضعیت آموزش آنلاین را چگونه ارزیابی می کنید گفت: آموزش آنلاین به صورت مکمل در بسیاری از کشورهای توسعه یافته انجام می شود و تکنولوژی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه آموزش مجازی در آن کشور ها پیشرفت های قابل توجهی کرده است.

قبل از کرونا باید به آموزش مجازی فکر می کردیم

وی ادامه داد: ما باید از قبل شیوع کرونا آموزش مجازی را به صورت مکمل در کنار سیستم آموزشی خود راه اندازی می کردیم البته این مسئله نیز وجود دارد که در هیچ جای دنیا آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نشده است.

داوری با بیان اینکه ماهیت تربیت و آموزش به گونه ای است که با تعامل معلم و دانش آموزش شکل می گیرد تشریح کرد: با توجه به اینکه هم اکنون با بحران کرونا روبرو هستیم این مسئله صادق است که آموزش مکمل ما چه در آموزش عالی و چه در آموزش و پرورش آمادگی کافی را برای استفاده از بستر فضای مجازی نداشت.

از نظر فرهنگی نیز درخصوص آموزش مجازی مشکل داریم

این کارشناس آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما از نظر فرهنگی نیز مشکلاتی داریم چرا که آمادگی برای آموزش مجازی در معلمان و دانش آموزان وجود ندارد فلذا امروز با چالش آماده نبودن بستر آموزش مجازی روبرو هستیم.

عقب افتادن سال تحصیلی نیاز به کار کارشناسی دارد

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان عقب افتادن یک سال تحصیلی وجود دارد گفت: یکی از مواردی که هنوز کسی جرئت نکرده تا به آن ورود پیدا بکند همین بحث عقب افتادن سال تحصیلی است چرا که نیاز به کارهای کارشناسی زیادی دارد.

تکرار سال تحصیلی کمکی برای تقویت آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان

داوری افزود: اگر سال تحصیلی تکرار شود، ما در بحث آموزش مجازی می توانیم آماده شویم و هم نگرانی هایی که درباره افت تحصیلی وجود دارد، برطرف خواهد شد بنابراین نیاز است تا باب این قضیه تکرار سال آموزشی باز شود تا کارشناسان درباره آن حرف بزنند.

تکرار سال تحصیلی ارزش عقب گرد را دارد

این کارشناس آموزش و پرورش درباره اینکه آیا تکرار سال تحصیلی اتفاق خوبی است مطرح کرد: این مسئله در مقاطع و پایه های مختلف متفاوت است اما در کل این کار بسیار خوبی است چرا که چه از نظر بودجه ای که دولت برای یک سال آموزشی در نظر گرفته و چه از نظر سرمایه زمانی که افراد باید صرف کنند این اتفاق ارزش عقب گرد را دارد.

تکرار نشدن سال تحصیلی تهدیدی برای پایه های دبیرستان

او در پایان تاکید کرد: سیستم آموزشی ما به اندازه کافی ناکارآمد است و اگر این وقفه نیز رخ بدهد بدون شک ناکارآمدی آن تشدید خواهد شد اما به عقیده من نیاز است که در پایه ابتدایی و متوسط اول این کار رخ بدهد چرا که در بحث دروس پایه با مشکل مواجه هستیم که همین مسئله پایه های بالاتر را تهدید می کند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 558264 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟